Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2009 #1 Skrevet 26. oktober 2009 Kan arbeidsgiver gi meg sparken når jeg er sykemeldt (kun noen få dager), bruker egenmelding eller bruker "sykt barn-dager"? Eller må han vente til jeg da er tilbake på jobb? Noen som vet hvordan reglene er? Jeg vet jeg kommer til å miste jobben, men vil gjerne vente med å bli oppsagt før lønnsperioden er over. Og arbeidsgiver vil selvsagt det motsatte, så jeg vurderer å bruke egenmelding eller sykt barn-dager for å kommer over lønnsperioden før jeg blir sagt opp...
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2009 #2 Skrevet 26. oktober 2009 Får du sparken fordi du er mye borte fra jobben?
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2009 #3 Skrevet 26. oktober 2009 Han kan si deg opp om du er sykemeldt, men ikke med grunn i at du er sykemeldt.
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2009 #4 Skrevet 26. oktober 2009 Nei har ingenting med det å gjøre. Det er under prøvetid, og jeg klarer rett og slett ikke å utføre jobben.. hi
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2009 #5 Skrevet 26. oktober 2009 Ja, du kan sies opp mens du er sykmeldt, spessielt ved kortidsrvær. Så lenge det er en annen grun en sykefraværet, og arbeidsgiver greier å "bevise" det er det greit. Du kan også sies opp pga mye fravær. Men da skal det være et alvorlig problem for jobben. Her er det strenge krav og det må gjerne veldig høyt fravær over lang tid (år) for å få gjennomført det.
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2009 #6 Skrevet 26. oktober 2009 Arbeidsmiljølovens §15-3 regulerer oppsigelsesfrister. Hvis du er skriftlig ansatt på prøvetid er denne 14 dager med mindre noe annet er avtalt i arbeidsavtalen. Arbeidsgiver kan ikke si deg opp pga prøvetid alene, men hvis du ikke mestrer jobben og arbeidsgiver har gitt deg tilbakemelding på dette og du har fått rimelig tid til å vise endring kan resultatet bli oppsigelse. Prøvetiden blir forlenget når du er syk i denne. Arbeidsgiver bør normalt dokumentere skriftlig at du har fått tilbakemelding på dårlig utførte arbeidsoppgaver.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå