Gjest Skrevet 26. oktober 2009 #1 Skrevet 26. oktober 2009 Gutten er snart 2 uker, får mme fordi melkeprod. ikke har kommet nok i gang plusss at han ikke vil ta brystet hvert måltid. Han skriker bare jeg legger han nedtil, og etter noe krangling tar han noen ganger. Andre ganger gir jeg opp og gir kun mme til dette måltidet. Legger han til noen ganger i løpet av måltidet også men blir mye skriking... Så da lurer jeg på... - (Når) bør jeg pumpe meg? Og hvor ofte? Er redd for å miste melken siden det kan gå lenge mellom hver gang han tar pupp. I tillegg vil jeg gjerne ha mest mulig melk den dagen han plutselig tar puppen. -tips til å få han til å ta puppen? Han suger godt og får egentlig lett tak bare han er rolig og tålmodig...Han tar tak, men suger to sug eller noe så slipper han taket.... Tja.. det var det jeg kom på... takknemmlig for svar og delte erfaringer Vil så gjerne delamme i det minste!! Flasker er noe j... styr... gir meg ikke med det første.. . Prøvde med skjold i går da tok han litt (er vel mere lik flasken tenkte jeg...) han ble født 3uker for tidlig ble satt igang pga svangerskapsforg. tror dere det har noe med det å gjøre at melken ikke har kommet i gang?
maizi Skrevet 26. oktober 2009 #2 Skrevet 26. oktober 2009 Hei! Gratulerer med gutten din! Så flink du er som ikke gir opp ammingen tiltross for litt motstand:) Jeg vil råde deg til å ta kontakt med en ammehjelp eller ammepoliklinikken der du fødte. De vil nok kunne gi deg mange gode råd. Ellers er det mye nyttig info på ammehjelpen.no. Jeg har jobbet litt med babyer og amming så kan jo svare deg litt på det jeg vet. For å få opp melkeproduksjonen må du pumpe eller amme hyppig, helst 3.hver time på dagen. De måltidene barnet får flaske må du pumpe brystet helt tomt. Gjerne også noen minutter ekstra på hvert bryst. Men pass på at du ikke blir sår. Hvis du orker anbefaler jeg å pumpe eller amme en gang på natten også. Om du likevel ikke skulle få mer melk kan du kontakte legen og få tabletter som fremmer melkeproduksjonen. Finnes også en amme te som selges på helsekostbutikken. Har ikke så mye kjennskap til den så vet ikke helt hvor god effekt den har. Vanskelig å gi råd med tanke på sugeteknikk når jeg ikke ser. Men kan det være at han slipper puppen hvis ikke melken kommer rennende med en gang? Noen barn er litt "late" og orker ikke jobbe:) Isåfall anbefaler jeg at du stimulerer brystet/håndmelker slik at du kjenner melken renne/ eller at det stikker i brystet før du legger han til. Du har jo prøvd skjold og hvis det fungerer er det bare å bruke. Det kan man avvenne senere. Stå på, så skal du se det løsner. Lykke til!
gutt2år+prinsesse.9des.09 Skrevet 26. oktober 2009 #3 Skrevet 26. oktober 2009 godt svar her, men prøver å komme på noen små ting, press hvertfall litt melk sånn at det ligger ute på puppen når han skal begynne å suge. pass på at du ikke bruker noen rare kremer/ lukter rundt puppene. Noen babyer reagerer på lukter fra melken også tror jeg, som løk og sånt, så spis ting med søte lukter.. Dette var nok ikke det beste svaret, men bare ha tolmodighet og ring ammehjelpen! lykke til
Gjest Skrevet 26. oktober 2009 #4 Skrevet 26. oktober 2009 hei igjen:) Takk for at du tok deg tid til aa svare paa spoorsmaalene mine.. jeg har faatt nesespray den fungerer bra i forhold til utdrivningsefekten men synes ikke det har blitt mere melk ... tar ammete nesten 1 gang i doognet...men skal proove aa ooke... han slipper puppene med en gang ,vet ikke m det har noe med at jeg har lite melk og han gidder ikke suge eller hva..han blir fort sliten og sovner etter noen sekunder... jeg har proovd med aa haandmelke men som sagt saa har jeg lite melk..faar ut ca 20 eller 30 ml paa 20 minutter paa hver bryst ,bruker elektrisk avent pumpe... vet ikke om produksjonen har noe med at han aldri tatt puppene mer enn 2 minutter... tror dere han blir flinkere eterhvert..han var ganske liten og slapp da han ble foodt ..han var 2850 gram...men er oppe naa til ca 3000 gram... han tar godt tak i puppene men slipper de med engang
2 + 1 Skrevet 26. oktober 2009 #6 Skrevet 26. oktober 2009 du har tydeligvis ikke tenkt på om det kan være et prob hos babyen din.. Veldig mange som har prob med ammingen skyldes at babyen har vondt i nakken eller kort tungebånd. Veldig mange (etter hva jeg har fått med meg) får en bitteliten forvridning i øverste nakkevirvel, noe som igjen fører til mye nakkesmerte hos babyen, eller rett og slett kun det at han ikke klarer å bevege haken sin i rett pattebevegelse pga det lugger i nakken når han beveger seg slik. Ta med babyen til en liten sjekk hos kiropraktoren! Trenger ikke ha kollikk for å ha en sjekk.. verdt forsøket iallefall. Er alt for mange som tror det er melka eller ammeteknikken det er problemer med.. så er det rett og slett bare vondt for babyen.. lykke til
Gjest eelis+guttespire *har født* Skrevet 26. oktober 2009 #7 Skrevet 26. oktober 2009 Som noen andre her sier, kan det hende babyen har vondt et sted, så du bør snakke med hs og prøve å få litt hjelp der i første runde :-) Ellers vil jeg legge til at min gutt også er utålmodig og bruker laaang tid på å ta ordentlig tak i puppen, ofte opp mot fem minutter. Han bruker den tiden på å lete etter puppen, virre med hodet og veive med armer og ben, skrike litt i frustrasjon, finne puppen, miste/slippe taket, og hele regla om igjen, før han endelig får det til. Ofte sovner han halvveis i måltidet også, men da er det nok for meg å fjerne puppen for å vekke han. Så for vår del gjelder det at jeg er tålmodig like mye som at han er tålmodig. Jeg mener å ha lest at man skal pumpe hver 2. time på dagen og hver 3. time natten, men er ikke sikker. Lykke til uansett :-)
Gleder_oss m. komplett familie Skrevet 27. oktober 2009 #8 Skrevet 27. oktober 2009 Hei og gratulerer med den nye verdensborgeren :-) Jeg hadde samme problem som deg med førstemann. Hun begynte å skrike og spenne seg bakover bare hun så puppen. Jeg måtte også starte med mme på sykehuset (av andre grunner enn deg), så hun ble vandt til å få flaske først! Min datter er veldig bestemt, så her nyttet det bare ikke. Hun foretrakk flaske. Ferdig med det! Jeg forsøkte i nesten 12 uker å få det til. I den perioden fullpumpet jeg 6-8 ganger i døgnet, fikk hjelp av ammehjelpen og ammepoliklinkken. Fikk også afipran (disse medisinenen som er nevnt tidligere). Jeg ble sinnsykt sliten til slutt og fikk beskjed om å slutte å prøve. Noen ganger går det bare ikke! I perioden jeg prøve fikk jeg beskjed om at det ikke må føles som et press for babyen for da kan den evt. brystvegringen bli værre. Ta kontakt med ammepoliklinikken og ammehjelpen. Jo fortere, jo bedre :-) Masse lykke til og nyt den lille og tiden fremover!
froeken Skrevet 27. oktober 2009 #9 Skrevet 27. oktober 2009 Hei, Her har jeg masse erfaring! Med nr 1 mistet jeg melken etter 10 uker og hadde bestemt meg at denne gangen skulle jeg ta i mot all hjelp jeg kunne få. Fikk gutten min på fredag og ammingen har vært et helvete så langt. Mitt råd er å benytte deg av ammehjelpen på sykehuset, evt dra til barselavdelingen eller helsestasjonen og la de hjelpe deg med hekting (å få barnet til å ta tak) og ammestillinger. Kan skrive her til jeg blir gul og blå, men for meg er det eneste som har hjulpet å få den praktiske hjelpen fra de, og ro rundt meg til å prøve. Nå ligger gutten min mett og fornøyd for første gang siden han ble født. Og du, det er IKKE noe nederlag å gi MME! Det viktigste er at gutten vokser og er fornøyd og at du ikke stresser. Am ofte og la han ligge til brystet i minst 20 min med størst mulig kontaktflate med brystet for å stimulere produksjonen din. Hvis han sovner lett så gni han under føttene for å få skikkelig sug i stedet for kosesmatting... MEn, ring ammehjelpen og dra ned. Det er det aller aller beste!
MammanTilEmma❤ Skrevet 27. oktober 2009 #10 Skrevet 27. oktober 2009 hadde også problemer med dette til å begynne med.. de første 3 ukene ca... vær gang jenta skulle ha mat grudde jeg meg, hun skreik, å sprellet som en gal vær gang.. å da fikk hun ikke tak. begynnte å pumpe meg å gi, å det gikk bra.. + at jeg begynnte å gi henne smokk.. prøvde også puppen engang iblant.. å plutselig ble hun bare bedre å bedre til å ta puppen... å nå er det ikke problem i heletatt. å jeg grudde meg veldi den dagen jeg dro fra sykehuset pga at jeg måtte ha jelp av dem vær gang jeg skulle amme.. men det gikk bra til slutt... uansett om jeg ville bare gi opp mot slutten.
Marius og Jonas! Skrevet 27. oktober 2009 #11 Skrevet 27. oktober 2009 Jeg hadde også det samme problemet med førstemann, og det viste seg at han hadde KISS (stiv nakke/rygg) og det gjorde vondt for han når jeg la han til brystet. Jeg pumpet de første 3 mnd, og gikk deretter over til MME ettersomt han trengte mer melk enn jeg kunne pumpe. Bor du i Oslo-området? Anbefaler på det sterkeste å ta med babyen til Ute Imhof på Barneklinikken i Oslo, det gjorde underverker for sønnen min! Syns også at det er viktig å understreke at det ikke er en nedtur å måtte bruke flaske/MME! Sønnen min er nå litt over 2 år, og han er stor og sterk, og så og si aldri syk! Så noen ganger føler jeg nesten at ammepresset er litt overdrevent, det går bra uansett!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå