Gå til innhold

Sukkersug, off samvittigheten...! :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes jeg har vært såååå flink de første 4 mnd, og nesten ikke spist noe godteri eller drukket brus... Har bare spist frukt slik det står anbefalt, men nå er jeg DRIIIIT LEI FRUKT og har et intenst sukkersug! Jeg 20+ 3 og kan drikke en liter cola for dagen og spiser i alle fall en sjokolade daglig, og slik har det vert de siste 2 ukene!...

Jeg har kjempedårlig samvittighet, men klarer ikke å slutte å spise søtsaker.... Jeg gråter og lurer på om vurderer ofte om jeg skal spy det opp igjen, selv om jeg aldri har gjort det med noe som helst mat før... Syns det er utrolig ekkelt og føler meg kjempeelendig...

Andre som har det slik? Noen som har tips til hva jeg kan gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

prøv spise andre ikke så ille ting? drikk en glass saft i stede får cola, spis rosiner i sede får sjokkis? å unn deg de xtra godene i helgen? :) jeg vet ikke.. har aldri vært gla i brus å godterier før jeg ble gravid,kjenner også at jeg må ha noe hver dag.. men prøver innherdig å spsre det til helgene ;)

Skrevet

det du bør gjøre,er å stabilisere blodsukkeret ditt,fordi det er når det er ustabilt at man får dette søtsuget....altså,da må du kutte veldig ned på raske karbohydrater(pizza,boller,baguetter,brød,potet,pasta,ris o.l.,sukker,hvitt mel generelt...cola spes.er ikke bra for barnet heller vettu,fordi den inneholder koffein,og det skal man ikke ha så mye av som gravid....men skjønner hvordan du har det ja,fordi sånn hadde jeg det før jeg la om kostholdet mitt og begynte på en sunnere livsstil:) er ikke gjort på 123,men det går ann! spis mye mer proteiner(det kommer fra alt som har et "ansikt",for å forklare lett ;) sånn som fugl,fisk,kjøtt,egg o.l. dette metter,og gjør kroppen mer fornøyd...det skal være et balansert måltid du spiser hver eneste gang-mye proteiner,litt karbohydrater(frukt,grønnsaker),og litt fett(ekte meierismør,oljer,nøtter o.l)når du spiser middag,så ta heller litt ekstra saus,enn å ta en ekstra potet...poteten inneholder så mye stivelse,og spiser man mye,så går blodsukkeret opp,og kroppen utløser da insulin for å banke det ned igjen(fordi ingen kan gå med høyt blodsukker)...og når man gjør sånn flere ganger i løpet av en dag,så får man et sug etter noe hver gang insulinet banker blodsukkeret ned til bunn...er gjerne da man er litt sur,grinete,kjenner at kroppen bare MÅ ha noe med en gang....

og får du sånt sug,så er det bedre å spise proteiner som jeg sa tidligere her...du kan f.eks steke deg opp litt kyllingfilet og ha liggende,som du kan spise litt av når du kjenner "lysten"....

vet ganske mye om dette,så lurer du på mer,så kan du heller spørre!!ellers tror jeg at jeg kan bare skrive og skrive her :P

Skrevet

Huff, det hørtes ikke bra ut. Ikke det du spiser, men det at du har så dårlig samvittighet og har lyst å spy det opp igjen. Ikke bra :(

Jeg er litt som deg. Har lagt meg til en vane der jeg bare MÅ ha sjokolade hver dag. Men nå må jeg stoppe. Har begynt med frukt og vaniljeyoghurt eller kesam, men ser at du er drittlei frukt.

Hva om du lager deg en kopp kakao om kvelden istedet for å spise sjokolade og drikke brus. Kakao er ikke så sunt da, men hvis du lager den på ekstra lett melk og unner deg en kopp om kvelden kan det kanskje hjelpe på søtsuget? Hva med søt te? Varme drikker nyter man ofte lenger enn et glass brus som bare kan bøttes ned :)

Og hvis du bare MÅ ha sjokolade likevel, prøv å velge mørk sjokolade. Det er sunnere og man orker som regel mye mindre av mørk sjokolade enn ren melkesjokolade.

Du har min største medfølelse.

Klem fra en annen søtmums

Skrevet

Informativt innlegg eva.anne78, flott for oss alle!! takker :)

Jeg måtte bytte cola med bris; brisen slukker tørsten (i motsetning til cola) samtidig får man de kalde boblene :) -syns bare det i seg selv hjalp mye på samvittigheten!

--men i går klarte jeg å helde nedpå en pose med knott, vel å merke etter middag! som kjent er jo knott ikke annet enn sukker med smak, men mmmm, så godt det var!!

Skrevet

Mat må vi ha iallfall, og det er neppe nok med salat og frokostblanding. Har lyst til å prøve rådene fra svensken Sten Sture.

http://lillemaane.no/katalog/spis_deg_ned_i_vekt.html

Han råder til å hive innpå med smør, rømme, bacon o.l.!

Jeg er bekymret for at jeg skal utvikle svangerskapsdiabetes, så tror det vil være bedre å følge en slik "diett". Leste et intervju med ei dame som mistet sukkersuget etter å ha fulgt Sten Sture Skaldemans råd, og hun følte seg veldig bra og tilfreds.

Skrevet

Tusen takk for gode svar og tips! Sjekker ut nettstedene og tar inn det dere sier, sev om jeg ikke heeelt tror jeg klarer å snu om på alt... Sku bare ønske det var enklere...

Rart at det er slik nå, når jeg aldri har hatt problemer med det tidligere... Men er jo mye som forandrer seg i graviditeten, og dette er vel min nedtur ettersom alt annet står bra til... Får fokusere på det positive... :) Takk igjen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...