Gå til innhold

Kaniner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi vurderer å gi ungene et dyr i julegave.

Synes det er viktig at de lærer seg å vise ansvar og forståelse for dyr.

Vi skal selvfølgelig ha hovedansvaret for dyret men ungene skal være med å hjelpe til.

Tenkte kanskje kanin er det riktige valget for oss.

Noen her som har kanin. Er de lette å ha med å gjøre? Biter de mye? Krever de mye oppmerksomhet? Vi tenkte vi skulle ha dyret inne i et stort bur. Hvor kjøper man kanin? Dyrebutikk eller oppdretter? Hva spiser kaniner osv?

Vi har også tenkt på hamster, marsvin eller chinchilla men kaninen er det liksom litt størrelse på.

Kom gjerne med tips:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å gi unger dyr i gaver er en uting! Gi dem dyr når de selv ønsker det og er klar for det ansvar et dyr er.

Det fins nok av dyr som blir omplassert, satt ut og avlivet i februar når barna er lei av julegaven.

Skrevet

Jeg er ikke tilhenger av dyr som julegave, sånn for å ta dette først.

Hmmm.. kaniner ja. Hvor gamle er barna? Husk at en kanin ikke skal løftes etter ørene/nakkeskinnet som den vanlige løftemåte. De må heller ikke knipes/løftes med tak rundt magen(kaniners mage er ømtålig).

Rasen jeg ville valgt, er dvergvedder, og kjønnet ville jeg valgt hann. Grunnen er at disse kaninene er rolige, og den største av dvergrasen. Og hannene er de roligste. Hunner har en tendens til å være ganske humørsyke og hissige hos alle kaniner;) Selv om der finnes unntak her som ellers. En hanne skvetter/markerer vanligvis ikke, så lenge den er alene. Skvettingen kommer først om der er hunner i nærheten, eller en annen hannkanin.

Det er lurest å kjøpe hos seriøs oppdretter, og dette er pga at de på dyrebutikken ikke alltid er like renrasede, og der kan være en del innavl. Innavl kan gi mange skavanker hos kaniner, som psykisk ustabil, og grove feil med tannstillingen osv.

Kaniner gnager på alt de kommer over. Som ledninger og planter i passe høyde. Men også her er det stor forskjell på kaninens personlighet. Hva dere får, er umulig å si noe om:)

Skrevet

Nei.

Kaniner er veldig søte, men ofte ikke så kjælne.

De kan være engstelige for barn som ofte kan være voldsomme.

Mye jobb, og kaniner lever i mange år.

Skrevet

De trenger også mye plass til å hoppe på, og de gnager på alt de kommer over.

Nå høres jeg veldig negativ ut. :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...