Førstespire27 Skrevet 26. oktober 2009 #1 Skrevet 26. oktober 2009 Jeg har akkurat blitt aktiv sykemeldt og lurer litt på hva dette innebærer for arbeidsgiver? Trodde arbeidsgiver fikk dekket 100% uavhengig av antall timer jeg jobber? Det er jo det som er hele poenget med aktiv at jeg kan se an dag for dag selv om jeg har satt opp en "mal" for hvor mye jeg orker. Prøver å følge den selvsagt, men er jeg sliten en dag (har kraftig bekkenløsning) så kanskje jeg går en time før.....er det slik at arb.giver må registrere antall timer og sende dette til Nav så de ser hvor mye jeg jobber?? Hva er reglene for dette?? Trodde arb.giver fikk dekket 100%. Må vi skrive en plan å sende inn til Nav også?? Ble plutselig mye styr her.....takknemlig for hjelp!
Har fire go`inger Skrevet 26. oktober 2009 #2 Skrevet 26. oktober 2009 Arbeidsgiver får ikke dekket 100% ved aktiv sykmelding. Det sendes inn en oversikt i etterkant som viser hvor mye du har faktisk arbeidet. Arbeidsgiver får bare dekket det du ikke har arbeidet. Det fremgår av NAVs sider at det også skal vurderes graderte sykepenger, før en aktiv sykemelding foretas. Graderte sykepenger kan ytes ned til en uføregrad på 20%, jfr. ftrl. § 8-13.
ett til! Skrevet 26. oktober 2009 #3 Skrevet 26. oktober 2009 jo, ifølge min lege og sjef får arbeidsgiver dekket 100 % av din aktive sykmelding.det er derfor leger ikke liker å gi ut aktive sykmeldinger, fordi dette betyr at du egentlig jobber gratis mens sjefen din kan sette inn vikar (eller ikke..!) i ditt sted. man skal ikke skrive til NAV hvor mange timer du jobber eller ikke.jeg har gått aktivt sykmeldt i to mnd og hadde et møte med sjefen min der vi skrev på et skjema (som hun må sende til NAV) om hvorfor jeg trenger aktiv sykmelding og hvor mange timer jeg skulle jobbe i uka.Jeg skulle jobbe 8-12 hver dag utenom fredager.men ettersom jeg sover så himla dårlig i perioder og er mye sliten, var det noen dager jeg ikke kom i det hele tatt,eller kom litt senere.dette er ikke noe som skal registreres noen plass,dette er noe du skal kjenne på selv. man skal ha oppfølgingsmøter med sjefen sin hver 2-3 uke der det evalueres om hvordan det går og der man skriver i nytt skjema (som hun ordner med og som hun/han sener til NAV) om hvordan ting er nå. det er ikke masse strev for deg, du skal ikke gjøre noen ting! Lykke til!
♥vinterbaby♥ Skrevet 26. oktober 2009 #4 Skrevet 26. oktober 2009 Da jeg var aktiv sykemeldt fikk jeg også beskjed om at NAV dekker 100%... Vi skrev ingen verdens ting, jeg fikk beskjed om å komme og gå som "det passet for meg" i forhold til dagsformen.. Jeg klarte ikke mer enn noen timer på jobb om gangen, og noen dager ikke i det hele tatt.. Var veldig deilig å komme seg litt ut av huset igjen, men dette fungerte ikke for meg i lengden, og jeg gikk tilbake til 100% sykemeldt og hjemmeværende...
stasimor0603 Skrevet 26. oktober 2009 #5 Skrevet 26. oktober 2009 nav dekker alt, du kan godt gå på nav.no og søke etter aktiv sykmelding så får du all informasjon. Bare husk at du bestemmer selv om hva du er i stand til å gjøre på arbeidsplassen og arbeidsgiver har ikke lov å tvinge deg. feks jeg er servitør og aktiv sykmeldt, jeg valgte å jobbe 5 dager i uka i 2 timer om dagen, jeg kan ikke bære tungt og kan ikke gå rask pga bekkenløsning og for kort livmorhals, det som jeg avtalte med sjefen min at jeg jobber i 2 timer og det jeg gjør det er viser gjestene til bordet og tar imot drikke bestilling, hvis det er veldig mye å gjøre så for å slippe stresse pusser jeg bestikk og glass på kjøkkenet. Fordel med å være aktiv sykmeldt at du bestemmer selv hvor lenge du klarer å jobbe og hvis feks en dag du kom på jobb og putselig ble dårlig etter en halv time da kan du gå hjem uten å få dårlig samvitighet. Sjefen din skal ikke regne med deg på en måte når du er på jobb
Har fire go`inger Skrevet 26. oktober 2009 #6 Skrevet 26. oktober 2009 Hvis det er slik de andre skriver her, så har det iallefall skjedd en endring i regelverket den siste tiden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå