Gjest Skrevet 26. oktober 2009 #1 Skrevet 26. oktober 2009 Som noen kanskje har fått med seg har gutten min på snart 2 slitt med søvnen siden han var nyfødt, både med innsovning og oppvåkninger. Jeg har hatt faste rutiner siden han var baby, og vi tar oss god tid før legging. Jeg har prøvd alt fra å la ham skrike til å ligge inne hos ham og synge, men føler ingenting hjelper skikkelig. Det går litt i perioder, og nettopp hadde vi en kjempefin periode der han la seg fint og hadde få oppvåkninger. Nå begynner søvnen hans å bli dårligere igjen og jeg er så usikker på hva jeg skal gjøre. Jeg brukte 40 minutter på å få ham til å sovne igår kveld, og måtte synge, bysse og gi ham vann på flaske før han sovnet. Han våknet litt senere på kvelden, da holdt det å gi ham smokken, så var han litt urolig før han våknet igjen klokka 3. Da måtte jeg gi ham litt vann igjen, og ligge inne hos ham og synge i en halv time før han sovnet. Klokka 5 var det på´n igjen, og da tok det ganske lang tid før han sovnet og sov til kvart over sju. Dette er en ganske god natt, men jeg merker likevel at jeg blir utrolig sliten av at han sover så urolig. Spesialisten vi går til (lillemann har astma, atopisk eksem og melkeallergi), skrev ut Vallergan til oss i sommer, men jeg har drøyd det.. Er liksom så usikker på om jeg vil prøve det. Han har fått Phenamin siden han var under året, men effekten varierer. Jeg har også prøvd søvnhormonet melatonin, men det gjorde bare vondt verre.. Pappaen hans sier han sover godt når han er der, og det gjør meg veldig usikker, men jeg kan liksom ikke komme på noe jeg skulle gjøre for at han sover dårligere hos meg. Er det noen som har prøvd Vallergan her? Hvordan synes dere det gikk? Hvor lenge ga dere det, og hjalp det når dere sluttet? Hva fikk dere til å prøve det? Veldig takknemlig for svar og synspunkter.
ApriIbaby Skrevet 26. oktober 2009 #2 Skrevet 26. oktober 2009 Jeg mener det er svært drastisk å gi et barn medikamenter for å sove - særlig når ikke problemet er konstant. Har du sett denne? http://sovekarin.no/ Kankje du kan få noe hjep der?
Bæ bæ lille lam:)™ Skrevet 26. oktober 2009 #3 Skrevet 26. oktober 2009 Har prøvd valergan selv,og syns det var rett og slett ubehagelig.Gikk rundt i en døs hele dagen og var helt uttafor,og det var ubehagelig.Ville ikke gitt det til mitt barn.. Ville heller sett på ligge/soverutinene,sier jo seg selv at det er der det ligger om han sover fint hos faren..
Gjest Skrevet 26. oktober 2009 #4 Skrevet 26. oktober 2009 Det er konstant når det har pågått i 2 år.. To-tre uker med litt bedre søvn innimellom er ikke så mye... Særlig når det kan være så ille som opp til 10-15 oppvåkninger i løpet av en natt. Har snakket med midtimellom (søvnspesialister), fastlege, helsestasjon og spesialist og alle er enige om at det er en sammensatt grunn til at han sover dårlig. Han var veldig syk som baby, og var inn og ut av sykehus, og fikk aldri et godt grunnlag for god søvn på grunn av mye smerter og senere også natthoste og kløe pga astmaen og atopien. Har fortalt om rutinene vi har og de er så og si helt etter boka.. Jeg vet ikke helt om jeg kan stole på det pappaen sier, det er mye konflikter inne i bildet, så vi kan ikke ha en åpen dialog. Synes også det er rart om det er rutinene det står på ettersom han våkner så mye etter han har sovnet også.. Jeg vet ikke, jeg har jobbet utrolig mye med dette, og har aldri villet bruke medisin om ikke det var helt nødvendig. Men det er jo klart det er slitsomt for ham også å aldri få en hel natts søvn..
ippemo får augustbaby Skrevet 26. oktober 2009 #5 Skrevet 26. oktober 2009 Hvordan er mandlene hans? Eller kan det hende at han har mye polypper i nese/svelg? Jeg har en sønn som snart blir fire år. Og det er kun den siste måneden han har sovet hele natten! (ok, han har våknet 2 netter på fire uker;) Han sov ikke som baby og var en pine å ha i hus, hehe. Å bruke 4 timer på å legge ham for så å våkne annenhver time var hverdagskost frem til operasjonen i september. Før den tid så sov han gjennom kanskje 5 ganger på nesten 4 år. Herlig. Har legen sjekket mandlene hans? Enda gutten min er hver tredje måned på ØNH grunnet hørsel så var det ingen som sjekket mandlene før jeg ba dem om det. Og da ble han operert kort tid etter.
Gjest Skrevet 26. oktober 2009 #6 Skrevet 26. oktober 2009 Jeg har tenkt på å få en henvisning til ØNH-lege for å sjekke ham, men har liksom tenkt at spesialisten hadde fanget det opp om det var noe der.. Men tror jeg skal ringe fastlegen og høre om en henvisning likevel. Jeg har selv hatt veldig mye plager med luftveiene, og har operert både mandler og bihuler, så er sikkert veldig greit å sjekke. Merket du noen andre symptomer enn at han ikke sov? Snorket han mye, var han mye tett i nesa o.l? Jeg hadde en lang periode der han kunne skrike i opp til 2,5 time før han sovnet, og deretter våknet han støtt hele natten. Han kan ha en uke eller to der det går litt bedre, men så faller det alltid tilbake til det samme..
ippemo får augustbaby Skrevet 26. oktober 2009 #7 Skrevet 26. oktober 2009 Han var ofte forkjølet og snorket som et uvær. Tett i nesa, pustet med åpen munn, etc. Etter operasjonen så¨snorker han ikke, og sover selvsagt mye bedre! Vallergan hadde aldri vært løsningen her i huset uansett, tenk hvor forferdelig det måtte å ha vært å bli dopet ned når grunnen til dårlig søvn var tette luftveier! Så jeg vil råde deg til å få sjekket luftveiene til gutten før du evt gir ham Vallergan. Kan hende at søvnproblemet kan skyldes noe så "enkelt".
nawi Skrevet 26. oktober 2009 #8 Skrevet 26. oktober 2009 Jeg har gitt datteren vår vallergan. Hun fikk det i 14 dager. Startet med en viss dose, økte hver dag til hun sov gjennom natta - så trappet vi ned. Hele prosessen tok 14 dager. Hun fikk "hangover" og virket dopet på dagtid. Følte meg som verdens værste mor. Men etter 14 dager sov hun gjennom natta. Dette er nå over 6 mndr siden og hun sover enda fra 19 til 7. Vi måtte bare bryte mønsteret. Det var vondt å gi henne vallergan, men har nå en datter og en familie som fungerer og sover godt om natta;-)
Tjukkemagen *m/jente 1.mai* Skrevet 26. oktober 2009 #9 Skrevet 26. oktober 2009 De (vi) som lever med et barn med søvnproblemer vet hva det vil si å ALDRI få sovet skikkelig. Man blir helt utafor! Det er ikke godt for barnet heller å sove så lite. Selv har jeg vært så nær så nær å gi junior Vallergan i ren desperasjon. Men så har det fungert litt bedre en natt eller to, og så venter vi litt igjen. Fikk et råd av en ØNH-lege på jobben: IKKE gi Vallergan. Det er en medisin som er velprøvd på allergi, men egner seg ikke som sovemedisin til barn mente hun. De sover nemlig ikke så godt, de er bare neddopet. Jeg begynte å gråte, for det har liksom vært mitt siste halmstrå. Hun sa at man bør få sjekket at de ikke har hovne mandler/falske mandler. (Snorker barnet f.eks?) Og sjekke jernlageret hos barnet med en blodprøve. Jernmangel kan bl.a. føre til "urolige ben" om natta, og barnet "vekker seg selv" til stadighet. Google en dame ved navn Eli Sørensen. Hun er en guru på barn og søvn sies det. Selv har jeg ikke avskrevet Vallergan helt. Den er jo ikke farlig for barnet, selv om den kanskje ikke gir den beste søvnen.... Du må selv avveie hva som kan være til best hjelp for dere. Kan jo gjøre som hun over her skriver. Prøve en kort periode for å se om det hjelper. Lykke til!
Lille&Jeg + Bøllefrø :) Skrevet 26. oktober 2009 #10 Skrevet 26. oktober 2009 Ei venninde av meg fikk utskrevet vallergan til sønnen sin på tre år, men da rådet fastlegen henne til å prøve selv før hun gav det til gutten! Hun hadde aldri følt seg så elendig sa hun, og gav ikke sønnen vallergan... Men, kan absolut hende det er det gutten din trenger! Stakkars både deg og han, du må jo være utslitt stakkar, og det er sikkert gutten også Har du prøvd noen form for hømeopati (skrives sikkert ikke sånn) eller andre alternative metoder? Er kanskje verdt å prøve? Uansett hva du velger så har du iallefall tatt et godt gjennomtenkt valg, og ikke la andre plage deg for det! Lykke til med søvnen begge to, sender en god tanke tildere begge!
Gjest Skrevet 26. oktober 2009 #11 Skrevet 26. oktober 2009 Nei, jeg har heller aldri vurdert det før nå, begynner å bli litt desperat og vil så gjerne finne en løsning for at han skal få gode netter. Tenker liksom daglig igjennom hva det kan være som gjør at han våkner, og hver kveld lurer jeg på hvordan natta blir. Man blir så sliten til slutt av man etterhvert må vurdere løsninger man helst ville unngått. Jeg har sjekket nakken hans hos manuellterapeut, og hun fant ut at han var litt stiv, og etter de behandlingene sov han bedre i en natt eller to. Har også sjekket ham for refluks og epilepsi. Han klør nok mye i huden, men får Phenamin (også et antihistamin) for det, i tillegg til å bli smurt to ganger daglig. Det som gjenstår da er vel egentlig bare å sjekke mandlene og polyppene. Skal gjøre det før jeg bestemmer meg.
Gjest Skrevet 26. oktober 2009 #12 Skrevet 26. oktober 2009 Ja, man blir helt utenfor, alt går liksom på tverke. Tålmodigheten, humøret, hukommelsen går liksom helt skeis. Søvn har så utrolig mye å si! Jeg er som deg, blir så utrolig fortvila og desperat, og så har han et par gode netter, og så tenker jeg at det er i ferd med å snu.. Så blir jeg like skuffa igjen når det viser seg at det ikke gjør det. Siden gutten min er allergiker tenker jeg jo at Vallergan kan ha dobbel effekt. Kanskje Phenamin rett og slett ikke er bra nok for kløen hans. Men så føles det helt feil å dope ned barnet sitt også.. Uff, det skal ikke være lett. Tusen takk, Bøllefrø. Det er utrolig vondt og tøft når man føler man har prøvd alt, og føler man gjør alt etter boka, men når det likevel ikke hjelper. Jeg må nesten bare stole på at det jeg gjør er rett, selv om selvtilliten som mamma selvfølgelig får en knekk når man sliter så lenge med å få barnet sitt til å sove. Jeg har vurdert alternative ting, og har gått til manuellterapeut med ham, noe som hjalp en god del.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå