Gå til innhold

Lar dere babyene deres se på tv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har virkelig fått en tv-slave i hus ;o) Hun kan se på tv i "timesvis", helt oppslukt. Og alt det leie her i verden blir blåst bort når hun får lov til å se.

Har alltid tenkt at jeg ikke skal bruke tv som "barnevakt" eller som underholdning for henne, er jo veldig passifiserende å sitte i vippestolen og glo liksom. Men noen ganger er det veldig fristende å plassere henne foran skjermen for å få litt fred og ro, særlig hvis hun er litt ekstra grinete en dag. Er det fælt av meg? Snakker ikke om lenge av gangen altså, max kvarter kanskje...

Føler ellers at vi har mye konstruktiv tid sammen, med lek, kos, sang osv...

Hva gjør dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenkte det samme som deg, at jeg skal ikke bruke TV som barnevakt. Men jentene på 7,5mnd ser på Drømmehagen de dagene vi er hjemme i halv-seks tiden.

Skrevet

Som deg! Litt innimellom max 10 min av gangen når han var så liten. Ski-sport var tingen. Fra 3 mnd så han drømmehagen. Fasinerende at han begynte å le av Hoppsideisi så tidlig. Nå er han 10 mnd og ser fortsatt på drømmehagen :)

Vår krabat blir helt paralysert av tv`n så jeg begrenser det veldig. Alt med måte sier nå jeg.

Skrevet

Hehe, artig å høre at det er flere barn som elsker drømmehagen! Snuppsa her er og kjempeglad i Hoppsideisi! Jeg er ikke sånn som lar henne se masse på tv'n, men fra 1600-18,30 til hun skal sove er hun fryktelig grinete, og da er drømmehagen dagens store opptur.. Og det ser vi på, hver dag.

Skrevet

Jassåja så det er Drømmehagen som er tingen, er det barne-tv for babyer eller? Aldri hørt om det jeg... Når og hvor går det?

Skrevet

Det går på Nrk super klokka 17.30 hver dag :) Tror det egentlig er beregnet for barn fra 1 år og oppover. Det er barne tv med masse figurer med mange farger og rare lyder, kort forklart. Jentungen her er hvertfall veldig glad i det.

Skrevet

Jeg er veldig skeptisk til å la babyer se på tv. Fant denne artikkelen

http://www.dagsavisen.no/kultur/article360139.ece

Jeg har lagt merke til at junior blir svært fascinert av skjermen, og det skremmer meg faktisk litt... TV er et kraftig medium, med sterkt lys og flimrende bilder, og det er jeg usikker på om den "ferske" hjernen hans er klar for ennå.

Skrevet

Jeg er også skeptisk til at min lille ser på TV. Hun elsker det jo, uansett hva som er på. Vi har aldri latt henne sitte alene og se på, men når hun er på fanget hender det hun får sitte og se et par min.

Skrevet

Ja, han ser Drømmehagen stort sett hver dag, men det er bare 10 min da. Han blir fort lei, men koser seg mens det står på. Ellers ser jeg på God Morgen Norge hver dag og da ser han på innimellom mens han leker på gulvet. :)

Skrevet

Da eldstemann var ni mnd så han svært lite tv. Det hendte vel av og til at vi voksne skulle se noe mens han var i rommet, men det ble aldri satt på barne-tv for hans del. Nå når minsten er ni måneder er nok situasjonen en litt annen. Med en storebror på åtte år kommer tv-en på av og til. Vi har bevisst valgt å ikke la eldstemann ha tv på rommet, fordi vi gjerne vil ha kontroll på hva han ser. Han får for eksempel lov til å se barne-tv om morgenen i helgene. Da er jo småtten også på stua, og kan se om han vil. Han er ikke så opptatt av skjermen da, ser vi. Han durer heller rundt og leker seg.

Det hender vi setter på Drømmehagen, og da blir han ganske fasinert av skjermen. Vi setter han aldri i vippestol (brukes uansett meget sjelden) foran tv, men lar ham være på gulvet, slik at han selv kan snu seg bort og finne på noe annet om han vil. TV-titting fra vippestol synes jeg virker litt skummelt, fordi det fratar babyen muligheten til å skjerme seg selv hvis det blir for mange inntrykk. Småtten er enten på gulvet eller på fanget vårt når tv-en står på. Vi er uansett der og ser sammen med ham, og prater med ham om det som skjer på skjermen.

Skrevet

Som flere av de andre her har vi også erfart at Drømmehagen er fascinerende. Har sett på det siden han var 5 mnd eller noe sånt. Men det er ikke sånn at han sitter pal i den halvtimen det varer. Hvor mye han ser kommer an på hva det handler om.

Favorittene er Hinkelpinkel og Hoppsi Deisi, så det er helst når det handler om de han ser på. Samt at når han hører kjenningsmelodien er han lynsnar å komme seg bort til tv'en for å se. Er så smått begynt å danse litt til den :-D. Så leker han litt inni mellom, og når han hører noe kjent ser han litt på.

Har også kjøpe en Hinkelpinkeldukke med lyd til han og det er en av favorittlekene for tiden. Kjøpte en bok også her en dag, og han gliser og syns det er sååå kjekt å bla i den. Ingen tvil om at han gjenkjenner figurene nei.

Ellers står tv'en på sånn til og fra i løpet av dagen, stort sett Godmorgen Norge om formiddagene, men er ikke ofte han bryr seg. God Morgen Norge kan være effektivt for å få i han frokost. Det kan være en utfordring, men har han noe å se på/gjøre på går det som en drøm.

Skrevet

Her er det fast taks med Drømmehagen :-) Har sjelden på Tv'en ellers, for han er så fasinert av den. Fasinert av alle dingser egentlig. Mobiltelefoner, PC'er... Ja, you name it! Drømmehagen får han lov å se på, og ja, det er deilig med litt ro, og her inngår det i kveldsritualet.

Skrevet

Jeg kan gjerne sette på TV'en hvis jeg skal gjøre noe ellers i huset og gutten min ikke er i leke alene-humør. Har ikke dårlig samvittighet for det når det er snakk om korte perioder og ikke hver dag.

Skrevet

Jenta mi har antagelig sett unormalt lite på tv i sitt snart 11 mnd gamle liv.

Hverken jeg eller pappan er noen tv-tittere, så her står sjelden tv på. Vi husker å sette på og se på nyheter 2-3 ganger i uka liksom (og da sover frøkna), hvis det ikke er noe spesielt vi skal se på(og da glemmer vi som regel å sette på tv da og...). Så vi setter iallefall ikke på tv slik at hun skal få se, ikke enda. :)

Men merker jo at hvis tv står på enten hjemme eller borte hos andre, eller i butikker og lignende, så er det veldig spennende, iallefall en liten stund. Men det er samme om det er reklame, nyheter, barnetv, fotball eller sjakkspilling som vises:) Det er vel noe med fargene, lydene og bildene som beveger seg.

Det er ikke det at vi er prinsipielt i mot tv, men den er en lite brukt gjenstand hjemme hos oss. Så i mange tilfeller som jeg sikkert kunne satt på tv og underholdt henne mens jeg lager middag, så tenker jeg ikke på det - og finner andre løsninger istedenfor. Som f.eks setter henne i stolen hennes med en gulrot å gnage på. Eller setter på radioen eller en cd - så danser hun til musikken:)

Men jeg er helt sikker på at 30 minutter med tv-titting om dagen ikke gjør noenting! :)

Skrevet

Prøver å ikke ha tv på om dagen. Setter heller på tv etter at lillegullet har lagt seg. Har noen ganger på god morgen norge, men da sitter gullet i vippestolen vendt vekk fra tv. Vil ikke legge han på teppet hans på gulvet før jeg har fyrt opp og fått litt mer varme i stua. Slår av tv igjen når god morgen norge er ferdig og da er det blitt varmt nok til at vi kan leke på gulvet. Det er sjeldent at tv står på utenom det

Skrevet

Samme her, ser lite tv. Lillegutt er 9 mnd snart og har f.eks. sett noe av Linus i svingen et par tre ganger og liker å se på barna. Har liksom en ide om at skal han først se på tv er det greit om det er av barn (eller voksne) eller levende dyr... Virker mer naturlig og gjenkjennende osv. enn animerte figurer og farger som flimrer over skjermen....

Men har kanskje sett tv et par ganger i uken, ca 5 min, hver gang, den siste mnd. Før den tid nesten ingenting... ser lite tv, styrer heller med andre ting og har noen ganger radio eller musikk på og føler vel ikke at hverken jeg, faren eller han har behov for å ha på tv:)

Skrevet

Flisa har aldri vært så fryktelig fascinert av TVen (dessverre!!), altfor lite action og moro der virker det som, så hun gidder ikke sitte i ro og glane.. Drømmehagen KAN være interessant, men da i korte korte doser, maks 5 minutter liksom. Har lest flere steder at barn under 2 år ikke bør se noe særlig på TV, men det gjelder vel å bruke skjønn og sunn fornuft her også, som med så mye annet=)

Skrevet

Jeg setter han aldri foran tv-en for at han skal se på det, MEN på dagtid er det lite jeg kan gjøre annet enn å passe på han, og det hender at jeg setter på en tv-serie for å ha litt underholdning til meg selv. Hender også at jeg ser på nyhetene mens jeg spiser frokost, eneste måte jeg klarer å holde meg informert...

Jeg synes det er skremmende hvor fascinert han blir av skjermen, og prøver å vise måtehold. Men jeg kan ikke lese mens han leker på gulvet (han prøver å spise bøker og aviser), han slever på pc-en hvis jeg har den på, telefonen må holdes på lang avstand fra tyggende terrorist, ikke mye jeg kan gjøre når han ikke er interessert i å leke med meg.

Skrevet

Tror mange har TV'en på mer enn de vil innrømme! (Eller så svarer bare de som har den på lite ;)) Jeg for min del har ofte Playhouse Disney på i bakgrunnen når han sitter i lekegrinda. Han ser ikke så mye på, men han elsker sang og dans, så når Mikke Mus eller Fantasiens Flyttefolk synger og danser i bakgrunnen blir han helt vill av begeistring!

Noen av hovedargumentene er jo at barnet blir passivt (han leker masse for seg selv i lekegrinda, kan sitte i timesvis) og at bildene kan være skremmende (har bare opplevd begeistring for det han har sett) og at man frarøver barnet tid med foreldrene (han er null interessert i å leke med meg, men jeg er jo alltid der i nærheten og prater med ham!).

Jeg sier ikke at tv er sunt for barnet, men jeg tror at i fornuftige former kan det være helt greit både for foreldre og barn. Spesielt når barnet selv kan velge om det vil se, og ikke bare blir plassert i en stol foran tv.

Skrevet

Her står tv på omtrent hele dagen. Med radio på (blå skjerm) eller på nrk super. Magnus er null interessert i hele greia gitt. Han kan sitte i toppen to minutter å kikke på. Men gi han en bakebolle og en sleiv og han kan sitte i opptil en halvtime å røre og snu og vende på bollen ;)

Har prøvd Drømmehagen også - men det var ikke interessant det heller. Så ingen gratis barnevakt på meg der gitt ;P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...