Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2009 #1 Skrevet 26. oktober 2009 Er det farlig i 1. trimester å bære tungt? Er ikke trent, men hadde min lille på 2 år på ryggen et par timer på tur i helgen. Var kanskje ikke så lurt...?
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2009 #2 Skrevet 26. oktober 2009 Man blir anbefalt å ikke bære tungt, men er nok din egen kropp det går mest utover, somregel Jeg gikk med tung skolesekk hver dag, flere km til og fra bussen da jeg var gravid med den første.. ryggen min og bekkenet mitt ble aldri bra igjen, men aborterte da ikke.. Hadde en god del blødninger også i svangerskapet, så kan hende at det var truende aborter pga dette, jeg vet ikke jeg.. Men tviler på at noe kommer til å skje deg, har du vondt, blødd eller noe?
Gjest Skrevet 26. oktober 2009 #3 Skrevet 26. oktober 2009 Man skal vel helst ikke løfte noe tungt når man er gravid.. Og ihvertfaill ikke når man ikke er trent som du sier. Petter Kristensen, Professor, dr. med, fra Statens arbeidsmiljøinstitutt: Tunge løft kan være problematisk for den gravide og fosteret, forteller legen. Både i forhold til fosterets vekst, svangerskapsvarighet og overlevelse. Kristensen mener at det er vanskelig å gi spesifikke retningslinjer for løfting og bæring til gravide, fordi gravide har så varierende forutsetninger ift hva de klarer av fysisk belastning. For eksempel vil en kvinne som trener mye og er i fysisk god form vil ha mindre problemer med tunge løft enn en kvinne som er utrent og lite fysisk aktiv i utgangspunktet. Har du en fysisk belastende jobb, kommer det altså mye an på hvordan den fysiske helsen din er, for om du må tilpasse ditt arbeid og daglige aktiviteter, eller om du kan fortsette med de samme arbeidsoppgavene dine.
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2009 #4 Skrevet 26. oktober 2009 Ok, takk for svar Da får vi utsette de store skogsturene en stund... Ike hatt noen vondter eller noe nå, men ikke poeng å ta sjansen heller.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå