Pinkytoe Skrevet 25. oktober 2009 #1 Skrevet 25. oktober 2009 Hjelp! Har blitt gravid for første gang, men samtidig havnet i en utrolig dårlig situasjon jobbmessig. Da jeg kun har hatt vikariat på en stilling har nå bedriften jeg jobber i valgt å la kontrakten min gå ut. De kan tilby meg en ekstrahjelpstilling, som vil si jobbing etter behov og ingenting fastsatte timer på kontrakten, noe som sier seg selv blir en dramatisk nedgang i lønn. Kjente magen min vrengte seg da jeg pratet med en dame på mitt lokale Nav kontor og hun sa de som regel tok utgangspunkt i siste månden før permisjon for permisjonspengene. Det er mange som mener jeg kan søke om dagpenger eller sykemelde meg, men føler det er litt "svakt" gjort...Hva i alle dager skal jeg gjøre?? Det er snakk om halvering, om ikke mer i lønn... Er i god form og elsker jobben min, men ble mer eller mindre "lurt" inn i denne situasjonen av sjefen min. Har kjøpt hus og venter barn, dette skal være en lykkelig tid for oss. Men føler meg lurt og tanker om å måtte selge huset for å klare oss økonimisk legger en demper. Føler meg utrolig forvirret, og Nav sine hjemmesider gjør meg langt i fra klokere... Hva skal man gjøre??
Magia Skrevet 26. oktober 2009 #2 Skrevet 26. oktober 2009 Jeg skjønner hva du mener med at det føles "svakt" å sykmelde seg osv, men jeg tror jeg hadde vurdert det. Da vil vel så vidt jeg kan skjønne sykepengene bli det samme som du har hatt i måneden til nå, og da regnes også svangerskapspengene ut ifra det. Det kan sikkert ses på som å utnytte systemet, men som verdens rikeste land vil staten helt klart ha råd til det, og du slipper å selge hus og måtte komme deg fort ut i jobb igjen for å redde økonomien etter at barnet er født. Ingen kan heller se på deg om du er kvalm på ordentlig eller har bekkenløsning på ordentlig hvis du sier det til legen for å få sykmelding.
Tnica Skrevet 26. oktober 2009 #3 Skrevet 26. oktober 2009 Uff, det var en lei situasjon du var kommet i:( Jeg trodde det var slik at som regel tok NAV utgangspunkt i den siste lønningen, men du skal også oppgi hva du har tjent de tre siste årene? Dette nettopp fordi om du plutselig mister jobben/går kraftig ned i lønn rett før termin så kan en jo ikke beregne foreldrepenger ut fra dette grunnlaget. Jeg ville ringt til NAV igjen og hørt om dette, for det stemmer iallefall ikke at de kun regner fra siste måned.
Pinkytoe Skrevet 28. oktober 2009 Forfatter #4 Skrevet 28. oktober 2009 Tusen takk, har fått pratet med nav og de mener at det skal kunne regnes ut i fra siste året om ikke mer... Er jo utrolig forskjell mellom personer man møter på nav, hvem som har peiling og ikke... Klem:o)
mamman til to gutter Skrevet 28. oktober 2009 #5 Skrevet 28. oktober 2009 Har bedriften ansatt noen andre i vikariatet du har hatt? Det er jeg nemlig ganske sikker på at de ikke har lov til. Uansett, så har du krav på dagpenger når du skal kun jobbe etter behov og det er ikke noe svakt gjort, det er rett og slett å benytte seg av godene vi har i Norge, akkurat som vi alle her inne benytter oss av gratis svangerskapskontroller. Mener at reglene sier at du skal få det hvis stillingen blir redusert med mer enn 50% og det høres det ut som din blir. Da har du krav på dagpenger de dagene du ikke jobber. Dagpenger er jo mindre enn vanlig lønn, men det er hvertfall bedre enn ingenting. Hovedregelen når foreldrepengene blir regnet ut er at man tar siste mnd som utgangspunkt hvis man har hatt stabil inntekt den siste tiden. Har man lønn som varierer veldig fra mnd til mnd, så vurderer de det på en annen måte. Tror det er inntil de tre siste årene som blir vurdert.
Pinkytoe Skrevet 28. oktober 2009 Forfatter #6 Skrevet 28. oktober 2009 Vet at jeg har krav på dagpenger, det jeg er utrolig usikker på er da om de vil ta utgangspunkt i dagpengene og de få timene mine vs. den fulltidsjobben jeg hadde, vi prater om å gå i fra en 20 000 til en tja 11 000?, det er en del penger som går tapt. Er mange som sier at hvis jeg sykemelder meg så vil jeg få det jeg fikk før jeg gikk ut i sykemelding, Vet det er "sleipt" gjort, men kjenner jeg blir så fortvila og sinna når jeg har betalt skatt i alle år og plutselig skal sitte uten noe? Hele situasjonen på jobben er utrolig, jeg ble først ansatt som fulltidsarbeider, så gikk sjefen min ut i permisjon, dermed fikk jeg tilbud om å vikariere i hennes stilling, de ansatte dermed i en ny i min gamle stilling. Det de ikke sa, var at ved å takke ja til den stillingen som butikksjef så sa de opp min gamle stilling, jeg gikk dermed kun på vikariatet. De kan nå bare kvitte seg med meg for de sier at de ansatte en ny person, Jeg hadde jo ikke takket ja til et vikariat hvis jeg visste jeg sto på bar bakke etter det, i den situasjonen jeg er i nå så vil jo ingen ansette meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå