Gå til innhold

Fortell meg om dine gode råd ang søvnrutiner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Alle snakker om kor viktig det er å etablere gode søvnrutiner tidlig, så no fisker eg etter gode råd og tips frå dei meir erfarne her inne. :)

Jenta vår er berre 2 mnd, så kanskje vi er litt tidlig ute, men kanskje vi allerede no kan begynne å tenke på å legge eit godt grunnlag..?

Ho treng å ammast kvar 2.-3. time ca (nokon gonger kan det gå oppi 4 timar, men det er når vi er på trilletur, eller ho ligg i sjalet, ho søv aller best når det er litt bevegelse) Sånn sett er det kanskje litt kjedelig å begynne å legge henne allerede i sjutida, då det vil seie at eg kjem til å måtte tilbringe mykje av kvelden oppe på soverommet, der eg ammer i mørket..medan min kjære gjer noko anna.. lite sosialt.. Derfor har vi til no hatt henne nede i stova til vi skal legge oss sjølv. Tidspunktet for dette varierer. Det gjer også tidspunktet for når vi står opp om morgonen, og når ho søv i løpet av dagen. Vi tek amming og soving, kosing, aktivitet og bading litt som det kjem i løpet av dagen, og vi er mykje ute på vift, med vogn eller bæretøy.

Men kva meiner de er lurt, bør vi begynne å tenke på litt rutinar allerede no? faste tidspunkt å legge seg og stå opp? faste tidspunkt for mating og dagsoving..? eller er dette bortkasta tid og krefter ennå..?

Dette er vår førstefødde, og eg har ingen andre å ta hensyn til i dagsrytma mi (bortsett frå min skiftjobbande mann), derfor er det ikkje så blånøye for min del å ha faste rutinar ennå, men tenker om det er bra og sunt for henne...?

Eg er litt nysgjerrig på korleis de andre her inne har gjort slike ting :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi innførte fast døgnrytme ved ca 3mnd fordi mini sov alt for dårlig på dagen (kanskje 10min x3 i løpet av en dag). Jeg kommer nok ikke til å gjøre det igjen. Det var mye (unødig?) hylig, og kav og mas. Hadde det vært i dag, ville jeg jobben med dagsovinga alene (lagt ungen når han var trøtt som før, men jobbet med at han skulle sove lenger), -ikke lagt han fordi klokka sier "XXX".

Idag er mini 15mnd, og vi har lite rytme på dagsoving, kan legge han kl 10 om han er trøtt, mens andre dager kan det bli ett... Han sover noen dager to dupper og andre en. Legger seg mellom sju og åtte, og står opp ca halv åtte-åtte. Men har rutiner på hva som skjer før han legges, -i vogn på dagtid, og seng på natta.

Om du trives uten rytme og ungen sover nok, ville jeg som sagt droppet hele prosjektet. Det er uansett lite trolig at du får til noe rytme så tidlig, så da er det jo bortkasetet energi....

Skrevet

Her fant Knotten ut av "rutinen" selv. Han er 4 mnd.

Dette er også vår første, og jeg lurte på når jeg liksom skulle begynne å se på klokka og ta det berømte nattstellet.

Men for ca 1 mnd siden la jeg mer merke til at han ble trøtt rundt ca samme tid hver dag. Og hver kveld.

Han har godt sovehjerte, så han sover ganske mye i løpet av dagen. Mange korte dupper på opptil 30 min, og en lang en midt på dagen. Da sover han ute i vogna og kan sove opptil 5 timer. (Og da må jeg vekke han...) Men stort sett sover han 3-4 timer da.

Og på kvelden blir han grinete ca kl 20, så da vil han ha ro og sove.

Så nå følger vi rutinen hans. Når kl er 20-21 skal han legge seg, og nå sovner han i senga selvom han ikke virker trøtt.

Jeg ville som Makko sier, droppet sove-rutinene nå som hun er så liten. De finner veldig ofte ut av det selv. Så lenge hun sover bra på natta, så ville jeg fortsatt som dere gjør. Vi også hadde Knotten i stua til vi la oss selv, og etterhvert sov han hele kvelden likevel, så da ble det naturlig å legge han på soverommet.

Men skal dere begynne med noe, ville jeg begynt med stå-opp-rutinen. Hvis dere står opp etter en mating på morningen, vil nok tuppa bli trøtt tidligere på kveldene etterhvert.

*Phuh, dette ble langt, gitt..* Håper det var noe fornuftig i det jeg skrev :-)

Skrevet

Jeg har to barn den minste er 9 uker idag. For en uke siden begynte vi og legge han ca.18.30 da sovner han som regel 19.15. Rundt 22 får han siste måltid og sover til et sted mellom 3 og 5 før han våkner for mat. Sover videre til et sted mellom 7 og 9.

På dagtid er han oppe ca 1 time før jeg må legge han igjen. Ellers blir han kjempegrinete. Tydeligvis trenger han mye søvn.Han spiser hver 3 eller 4 time.

Dette fungerer for oss. Veldig deilig at han sover på kvelden. Lar vi han være oppe blir han overtrøtt og grinete og er vanskelig og få til å sovne.

Datteren vår som er 2.5år gjorde vi det samme med. Eneste var at når hun var på samme alder var hun mere våken på dagtid og sov kortere av gangen. Hun har sovet natten igjennom fra hun var noen mnd og alltid vært lett og legge(ikke i starten) Jeg tror det skyldes gode rutiner.

Skrevet

Vi begynte så smått å innføre litt rutiner når han var 3-4 mnd. Da ammet jeg han i søvn på soverommet. I senga har vi helt inntil nylig (9 mnd) hatt et stort deilig og mykt fleecepledd i en pølse i hodeenden. Det har gjort sengen lun og trygg for han.

Når han var 4 mnd begynte vi å lære han å sovne uten hjelp av pupp eller bæring. Det gikk veldig bra! Mye mindre sutring enn jeg trodde:)

Synes egentlig det var ganske greit å vente til da - for da er man jo litt fri på kveldene en stund til og kan dra på besøk hit og dit mens ungen sover i vogna/etc. på kveldene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...