Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2009 #1 Skrevet 25. oktober 2009 Hvordan var det med bæring å slikt? Vår eldste er 25 mnd når nestemann kommer. Og har allerede begynt å grue meg for å må avvise bæring og løft av eldste. Hvordan er reglene på dette? Og hvordan gjorde dere det? Mannen blir jo hjemme de første 2 ukene, men er jo ikke alltid tilstede. Ellers tips og råd i forhold til rent praktisk og lure ting i forhold til keisersnitt osv.
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2009 #3 Skrevet 26. oktober 2009 Er der virkelig ingen som har erfaringer og kan ta seg tid til å svare?
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2009 #4 Skrevet 27. oktober 2009 Min første var bare 14 mnd. Når jeg gikk høygravid forklarte jeg han at magen var litt i veien og at ryggen var au, derfor måtte jeg sette meg ned så kunne han komme på fange. Manglet jeg stol etc satte jeg meg på gulvet/på huk. Så når snittet ble tatt var han vant med at jeg ikke kunne løfte og bære særlig på han. Jeg viste han såret og forklarte det var au en stund... Er uansett vanskelig å løfte og bære på 2, så førstemann må nesten bare bli litt raskt større. Men å sitte på fanget å kose er jo intet problem da 6 uker anbefales, men er umulig å praktisere 100% slik jeg ser det (har 2 snitt...) Har du store smerter når du skal opp og ut av senga etter oprasjonen kan jeg anbefale og feste en snor fra fotenden som du kan dra deg opp med. Den trengte jeg veldig på første snittet, ikke i det hele tatt på andre...
Fire småtroll Skrevet 27. oktober 2009 #5 Skrevet 27. oktober 2009 Her var storesøster 21 mnd når jeg hadde keisersnitt. Det gikk egentlig veldig fint, hun skjønte at jeg hadde au på magen så hun blåste på, koste og var forsiktig. Mannen min hadde ikke mulighet til å være hjemme i det hele tatt, han var på jobb dagen etter at jeg kom hjem fra sykehuset. Men det ordnet seg. Han leverte og hentet i barnehagen og handlet i butikken første uka, så tok jeg over.. Sånn rent praktisk satte jeg en krakk i gangen og en på badet som jeg kunne sitte på og hjelpe ungene (hadde en 5 åring som også trenger litt hjelp med småting som å knytinger, strikken under skoen osv). Jeg skiftet bleie på gulvet for å slippe å løfte storesøster opp på stellebordet. Det som var et problem var når hun slo seg vrang og ikke ville noe, jeg kunne jo ikke ta henne under armen og løfte henne med meg liksom.. Du skal ikke løfte på 6 uker, men jeg klarte ikke vente så lenge. Da måtte jeg jo hatt hjelp utenfra hver gang storesøster skulle ut eller inn av sprinkelsengen sin da.. Var forsiktig og løftet minst mulig, særlig første to ukene, men det ble litt løfting innimellom. Jeg synes ærlig talt det var noen slitsomme uker, men sånn i ettertid ser jeg jo at det gikk helt greit.
2 små og en undulat Skrevet 27. oktober 2009 #6 Skrevet 27. oktober 2009 Mine to gutter er det 16 måneder mellom og begge er tatt med ks. Da minsten kom hadde mannen min fri fra jobb i 2 uker. Disse ukene løftet jeg ikke i det hele tatt. Mannen min var der for eldstegutten hele tiden. Men...det var jammen ikke lett å få mer fri fra jobb for mannen min. NAV hadde ingen råd til oss og jobben til mannen min kunne heller ikke finne noen løsning. Det hele endte med at mannen min ble sykmeldt pga stress:( Dermed var mannen min hjemme i 6 uker tilsammen. Jeg begynte såvidt å løfte etter 4 uker. Passet da på å løfte med "hele kroppen", ikke bare med armene. Jeg vil anbefale deg og mannen din og ordne med ferie eller velferdsdager til etter ks. At du skal begynne å løfte etter bare 2 uker er altfor tidlig og risikoen er da større for å få infeksjon, slik jeg gjorde:(
2 små og en undulat Skrevet 27. oktober 2009 #7 Skrevet 27. oktober 2009 Glemte å skrive at eldstemann ikke gikk i barnehagen.. Hvis din gjør det kan jo mannen din jobbe og kjøre og hente i barnehagen, samt at han kan være hjemme til unga er lagt om kvelden?
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2009 #8 Skrevet 27. oktober 2009 Tusen takk for svar! Vi er litt usikker på hvordan arbeidsdagen til mannen blir. Men han har uansett ikke mulighet til å være der 24/7. En dag i blandt er han ut å reiser, men det er stort sett dagstur. Også de første 14 dagene, vil han ikke ha mulighet til å være der hele dagen. Men mesteparten. slik er det med disse fotballspillerne. Men har familie i nærheten! Og jeg skal studere samtidig så eldstemann skal fortsette i barnehagen. Men er det flere som har tips? Og erfaringer!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå