Gå til innhold

barnevernsak med sakskyndig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal ha en psykolog oppnevnt av barnevernet for å undersøke om vi er skikket foreldre til våre barn. (Fikk en falsk melding på oss, men gidder ikke å gå i detalj her)

Kan vi selv skaffe oss en utenforstående psykolog som kan komme med sin egen vurdering? Jeg stoler ikke på noen på dette punktet og jeg vil gjerne stille litt sterkere om bv skal begynne å tulle. Dvs at om den psykologen de har oppnevnt kommer med masse vås, så kan eventuelt en annen, som vi finner selv, som er uavhengig av barnevernet (muligens?!) fortelle noe annet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere bør absolutt kontakte psykolog selv.

Men jeg vil anbefale dere å kontakte advokat som er kjent med bv saker også.

Jeg forstår godt at du ikke stoler på noen.

Skrevet

kan du anonym 22:05 fortelle hvorfor de absolutt burde kontakte en psykolog selv + advokat? Jeg spør KUN fordi jeg er nyskjerrig. Kan man virkelig ikke stole på barnevernet?

Skrevet

Psykologen er da på ingen måte betalt eller noe av bv, psykologen er like uavhengig av bv som han/hun er uavhegig av dere. Det eneste er at denne psykologen muligens i større grad enn andre psykologer er ekspert på feltet han/hun skal undersøke, enten det er deres omsorgsevne eller barnets atferd.

Skrevet

Bv oppnevner ikke en psykolog uten videre. Antagelig er det en viss sannhet i bekymringsmeldingen iom at de har gått til dette tiltaket. Det er ikke slik at man får inn en melding og vips, så oppnevner de en psykolog. De undersøker tross alt saken først. Men jeg vet jo ikke hva meld går ut på og kjenner ikke dere, så jeg kan jo ikke vite det sikkert. Av erfaring vet jeg bare at mange foreldre nekter å ta i mot hjelp selvom det absolutt er barnets beste.

Skrevet

Vi fikk en bekymrinsmelding på oss etter at læreren til barnet overhørte barnet gjenfortelle en skummel drøm om at pappa hadde slått henne.

Læreren fikk ikke med seg at det bare var en dum drøm.

Barnet selv sto hardnakket på at det ikke hadde skjedd i virkeligheten, men siden barnevernskuratoren mente at pappa var så stor at han kunne se ut som om han kunne slå (ordrett sitat fra vedtak!) valgte de å frata far samværsretten. Sånn for sikkerhets skyld.

Saken løste seg først etter et drøyt halvår da barnet selv skjelte ut barnevern og psykolog etter noter for å ha ødelagt h*s liv og alle andres. Nå vil barnet bo hos pappa fast.

Noen ganger er hele verden ute på (bær)tur.

Vi fikk hjelp fra uavhendige sakkyndige som ga oss gode råd for hvordan vi skulle gå fram i denne saken. siden barnet var tydelig på hva som faktisk var sant, visste vi at vi hadde en god sak om vi valgte å gå videre, men vi valgte å forholde oss rolig og samarbeide.

Mitt råd er rett og slett å møte den utnevnte psykologen og så vurdere om dere vil ta kontakt med en på egenhånd. Dere føler dere kanskje rettsløse akkurat nå. Hold dere til sak, sak, sak, sak, sak og vær ærlige - både med dere selv og barnevern/psykolog osv.

Barnevernet er ikke bare forferdelig, de hjelper faktisk mange selv om noen få ansatte kan framstå som "maktonanister".

Skrevet

Kort fortalt så er meldingen veldig alvorlig og totalt usann, det kan jeg sverge på. Barnevernet sa selv til oss at de har sett at store deler av det er usant, men at det er deler av meldingen de ikke kan finne ut av uten hjelp fra psykolog. Så hva mener du 22.22 med at de ikke oppnevner psykolog 'uten videre' ? Påstår du at de mener det ER sannhet, siden de har gjort det?

Skrevet

Om meldingen er falsk burde jo ikke det være nødvendig, da virker det bare som dere i ennå større grad har noe å skjule.

Vil råde dere til å samarbeide. Det er det som tjener saken deres best. Om dere har alt på det reine vil det komme frem uansett.

Skrevet

Og jeg har jobbet i barnevernet. De som kom med div.erlæringer fra gud og hvermann var helst dem som ikke var så gode omsorgspersoner.

Skrevet

22:22 her

Nei, jeg mener selvfølgelig ikke at det er sannheten. Det kan jeg ikke vite noe om, kjenner verken saken, meldingen eller dere. Alt jeg tenker er at BV er pliktig til å undersøke saken før de setter inn tiltak, og en del av undersøkelsen er å oppnevne er psykolog, altså har de funnet en grunn til å gjøre nettopp det. Jeg sier ikke på noen måte at dere er "skyldige" i det dere evt er beskyldt for. Jeg vet heller ikke hvor i landet dere bor, men jeg vet at bv nesten over alt er så overarbeidet, at det stort sett bare er saker som omhandler alvorlig omsorgssvikt som blir undersøkt når det er 1. gangs meldinger. Uansett er eg er glad for at de tar saken alvorlig og oppnevner en psykolog, selvom det selvfølgelig er kjedelig for dere dersom det ikke er sant. Jeg håper alt løser seg til det beste for dere!

Skrevet

En egenoppnevnt psykolog vil bare virke mistenkelig, og har uansett ikke noe mandat.

Sats heller på å samarbeide med den som blir oppnevnt!

Skrevet

Jeg gjør som flere før meg og anbefaler dere å samarbeide med den psykologen som barnevernet ønsker. Dersom denne kommer fram til noe dere er uenig i, tar dere kontakt med egen sakkyndig. Dersom det blir snakk om rettssak vil jeg anbefale dere å ta kontakt med advokat og få ham/henne til å anbefale en sakkyndig. Men det er for tidlig å gjøre dette allerede nå. Sannsynligvis vil bv bare undersøke anklagen grundig på grunn av at den er alvorlig. Det er for så vidt en bra ting at de undersøker, selv om det ikke oppleves slik for dere akkurat nå.

Lykke til videre. Håper at møtet med den sakkyndige blir en ok opplevelse for dere, og at dere kan legge denne saken bak dere snart.

Hilsen psykolog.

Skrevet

22:44

Du som har jobbet i barnevernet.

Jeg syns det virker merkelig at du basert på erfaring sier at de som "kom dragende med erklæringer fra gud og hverman" var dårlige omsorgspersoner.

Når en forelder står ansikt til ansikt med sitt verste mareritt, det å miste barnet sitt, så er det en naturlig reaksjon å ville ta tilbake kontrollen over situasjonen. Når man vurderes av en instans som barnevernet, kan det føles trygt å ha noen fagpersoner til å vurdere saken fra et garantert objektivt ståsted.

Dersom det er vanlig at ansatte i barnevernet vurderer sllike tiltak som et tegn på at folk ikke er skikket til å være foreldre, ja da forstår jeg godt at folk sliter i møtet med barnevernet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...