lengter daler ned i skjul... Skrevet 25. oktober 2009 #1 Skrevet 25. oktober 2009 vi har 2 gutter, en på 1 år og en på 2 år. Det er så slitsomt når vi er hjemme hele dagene. De roter noe helt sinnsykt, minstemann er veeeeldigt aktiv, river ned alt, tømmer skuffer og skap, ligger det en genser på bordet så river han den bare ned på gulvet før han går videre. finner på noe rart så fort jeg snur hodet, spiser kattmat, heller ut kattens vann, klattrer opp på ting, tømmer ut alle våtservietter, tømmer papirsøppel, tømmer eventuelle poser uansett innehold osv osv. 2 åringen er ikke sååå vilter, men drasser jo rundt leker i hele huset, kaster mat når han blir sint, og er veldig trassete om dagen, så han får mange raseriutbrudd i løpet av en dag, fordi jeg lukket igjen døra når han ville gjøre det selv, eller fordi skummet i saftglasset forsvant for fort. i tillegg så krangler de hele tiden, minste er veldig klåfingra og skal ta alt storebror leker med, drar i klærne og håret til storebror og lar han aldri leke ifred, og storebror svarer med å hyle, dytte og slå. jeg gjør ikke annet enn å rydder, tørker, sier nei, blir sint, trøster osv om og om igjen. er helt utslitt etter en helg hjemme. det verker i hele kroppen og jeg er langt ifra uthvilt. minstemann er så aktiv at jeg lurer på om det er normalt. han detter og slår seg på en eller annen måte ca hvert 5 min. han hyler og stritter imot når han skal skifte bleie eller kle på seg, går ikke ann å ha han på fanget. han er egentlig veldig gosete, vil kose hele tiden, men til og med det blir hardt og slitsomt, dunker hodet hardt mot mitt osv. mener ikke å bare klage over unga mine, jeg vet at det er slitsomt å ha barn. Bare lurer på om denne situasjonen er vanlig. merker at det tar på stemningen hjemme, jeg og mannen min som aldri pleier å krangle slenger nå med leppa veldig lett og alt for ofte. begge er slitne og ingen har noe særlig tålmodighet med unga lenger.
Bøtteknott Skrevet 25. oktober 2009 #2 Skrevet 25. oktober 2009 Jeg må bare si at jeg føler med deg! Jeg har akkurat afått en gutt, og nå må jeg nesten si at jeg vurderer å kun få èn :-)) Ble jo sliten i hodet av å lese innlegget ditt, jo.. He he.. Så jeg har desverre ingen erfaringer å komme med, bare et medfølende klapp på hodet. Og si at det går bra, det går over... osv...Det er kun for en kort periode.. etc. Lykke til. Du og mannen din må stå sammen, prate sammen og kanskje få litt avlastning noen helger?
Nummer 3 kom i november :) Skrevet 25. oktober 2009 #3 Skrevet 25. oktober 2009 Mitt råd nummer 1 er : Gå ut, mange ganger om dagen, slit dem ut litt, gå turer o.s.v... Funker som bare juling det. Da får de ikke tid til å rote slik en gang
Blåmandag¤ Skrevet 25. oktober 2009 #4 Skrevet 25. oktober 2009 Ja, for Guds skyld, få dem ut! Hehe. Det er kaos her også til tider, men det er for det meste 2-åringen som sørger for det. Vi gikk en tur i regnet i stad, da fikk hun ut litt.
Gjest Skrevet 25. oktober 2009 #5 Skrevet 25. oktober 2009 En av grunnene til at jeg ikke ville ha to tette...:-) Neida.. her er det også kaos, to jenter på 6,5 og 9, og en gutt på 20 mnd. Minstemann har lekene sine i stuen, og de ligger jo overalt, rydder jeg de opp, er de ute på gulvet i løpet av en time. Jentene er flinke til å slenge klær overalt, dra med seg ting fra rommene sine og la det ligge og slenge overalt, hvis de spiser hva som helst, rydder de ikke opp etter seg (hvis ikke jeg står over dem og maser) Ekstremt mye klesvask på 5 personer og tørkestativ i stua, alltid klær på stativet og alltid klær i kurv som skal bæres opp. Kjøkkenbordet bærer preg av at det "alltid" blir spist der, siden det blir mye spising på forskjellig. Jeg orker ikke å fly rundt med kluten hele tiden eller å gå å rydde etter barna hele tiden. Tar en sjau innimellom. Ikke helt samme problemstillingen som din kanskje, men ja - det hersker kaos her også.
lengter daler ned i skjul... Skrevet 25. oktober 2009 Forfatter #6 Skrevet 25. oktober 2009 ja jeg vet egentlig at det er bedre å gå ut, det har bare vært så dårlig vær her, og jeg glemte regnbuksa til minstemann i barnehagen. hehe. avlastning er det dårlig med. familien min bpor i sverige og han har nesten ikke slekt. mammaen hans er syk.
Nummer 3 kom i november :) Skrevet 25. oktober 2009 #7 Skrevet 25. oktober 2009 Skal love deg at dere får en helt annen tilværelse om dere går ut hver gang ungene "skaper" seg... Samme hvordan været er. Vinterdressen funker også på denne tiden av året.
mamman til to gutter Skrevet 25. oktober 2009 #8 Skrevet 25. oktober 2009 Nå har vi bare en og han kan til tider være veldig rolig og leke med bilene sine helt alene uten å rote andre ting, men han kan også minne om han yngste din til tider. Jeg har ingen veldig gode tips, men det jeg merker er at jo mer utålmodige vi er, jo mer "rampete" blir han. Jeg prøver å passe på at jeg ikke bare kjefter og maser på han, men hvis han gjør noe han ikke får lov til, så sier jeg først "nei, det får du ikke lov til" el med en rolig stemme og sier gjerne at hvis du gjør det en gang til, og hvis han likevel fortsetter (ser ofte på han at han gjør det en ekstra gang bare for å prøve hva som skjer), så går jeg bort til han og tar han vekk fra det han holder på med. Da slutter han stort sett med en gang. Hvis det er en leke han holder på med, så sier jeg fra at hvis han fortsetter, så tar jeg den og gjør det hvis han fortsetter likevel. Han er ikke mer enn 2år, så han skjønner jo ikke alltid konsekvensene av det jeg sier i forhold til det han gjør, så hvis han fortsetter å ville ha leken, så forklarer jeg han at jeg tok det fordi han ikke hørte på meg når jeg ba han slutte, men hvis han ikke gjør det igjen, så kan han få leken tilbake. Stort sett så leker han fint med tingen etterpå (spretter ballen på gulvet i stedet for på glassbordet feks som han holdt på med før i dag) og da er det jo greit, hvis han likevel forsetter, så tar jeg tingen igjen og da får han den ikke tilbake med en gang. Jeg merker også at hvis vi av en eller annen grunn ikke kommer oss ut en dag, så blir han mye mer utålmodig, så vi prøver alltid å komme oss ut på formiddagen en gang sånn at han får ut en del energi ute, da blir det alltid litt roligere på ettermiddagen. Jeg syns også det er viktig at han for lov til noe sånn at det ikke bare blir nei hele tiden. Her er det feks lov å leke med ball inne, så hvis han trenger å få ut energi, så prøver vi å sparke litt fotball med han på stuegulvet, det er veldig stas. I tillegg så elsker han å hoppe ned fra ting, så vi har en treningsmatte liggende ut fra en puff og der er det helt greit at han hopper. Der står han både trygt på puffen og han hopper rett ned på matta i stedet for å klatre opp på ting som kan velte og hoppe ned på leker el som kan gjøre at han faller og slår seg. Selvfølgelig er det mye vanskeligere når man har to enn en og jeg hadde sikkert ikke klart å gjennomføre en brøkdel av det jeg gjør nå (og jeg klarer på langt nær å gjennomføre alt vi prøver å gjøre nå heller), men dette er hvertfall de tipsene jeg kan komme med:-)
Blåmandag¤ Skrevet 25. oktober 2009 #9 Skrevet 25. oktober 2009 Vi er forresten også 5, og jeg har måttet lære meg å leve med kaos. Hehe. Jeg er ikke noe glad i det, men jeg kan ikke rydde og vaske hele dagen. Min beste venn er støvsugeren, hva jeg skulle gjort uten vet jeg ikke!
Alba44 Skrevet 25. oktober 2009 #10 Skrevet 25. oktober 2009 Ved å være masse ute og dele barna innimellom, så vil jeg tro dere er godt på vei. Kanskje planlegging av dagene vil være bra. Tenker på aktiviteter og gjøremål.
lengter daler ned i skjul... Skrevet 25. oktober 2009 Forfatter #11 Skrevet 25. oktober 2009 ja der sier du noe, jeg har nok hatt en helg med alt for mye fri lek inne, og det fungerer dårlig. er vel mye min feil, er så sliten når helgen kommer, så jeg er litt tiltaksløs. er ikke så flink til å komme på morsomme aktiviteter.
Gjest Skrevet 25. oktober 2009 #12 Skrevet 25. oktober 2009 Hehe, det var nesten litt godt å lese innlegget ditt. Kjente meg veldig godt igjen. Har "bare" en gutt på snart 2, i tillegg til å være gravid med nummer 2, men føler det til tider er veldig kaotisk her også. Gutten min er litt som din, han er utrolig aktiv, og har blitt veldig klatrete etter at han begynte i barnehage. Skal klatre på stoler, i sofaen, på bordet, på krakker, overalt.. Blir jo helt nervevrak. Han har kommet i en trassete periode og slår seg ofte vrang når han skal skiftes på, eller kles på. Jeg føler at helgene her i huset nesten er mer slitsomme enn ukedagene, for det er mange timer fra klokken 06 til 19 som skal brukes til noe gøy. Jeg merker veldig godt at de dagene vi er mye inne, er de verste, da blir det så utrolig mye "neineinei!" Vi har faktisk snakket om det idag at vi må bli mye flinkere til å finne på ting, komme oss ut. Da går tiden mye fortere, og det blir ikke så mye kjefting og kaos. I helgen har vi vært på museum. Gårsdagen var kjempefin, da var vi ute hele dagen, og på det ene museumet vi var på var det masse ting han kunne se, ta og trykke på. Det var kjempestas. Idag var det litt mer trass, og jeg merket det godt på tålmodigheten til både liten og stor. I tillegg er jo vi mødre flinke til å stresse oss opp over hus og hjem. Jeg merker at jeg blir ordentlig sliten av kleshaugen som bare vokser, matrestene som ligger strødd overalt, melk som helles ut, sokker og andre klær som havner på de merkeligste steder og ikke minst små leker som er ufattelig vonde å trø på. Meeen det er vel bare sånn det er å ha skjønne småtroll, og tror egentlig det er heeeelt normalt.
Alba44 Skrevet 25. oktober 2009 #13 Skrevet 25. oktober 2009 Er ikke så mye som skal til. Spise medbrakt lunsj/ettermiddagsmat på en lekeplass/skogstur. Eldste synes sikkert det er stor stas med en liten busstur eller sykkeltur. Man må heller ikke være ute i timesvis når det regner. En liten time er tipp topp og masse energi blir brukt. Aktiviteter inne som er populært her er: baking, male, tegne, perle, synge,lese,ringe besteforeldre m.m. Vi finner ikke på noe hele dagen, men med å planlegge og finne på litt så blir vår gutt mye mer fornøyd når vi er hjemme. Kan fint leke alene på rommet sitt også.
lengter daler ned i skjul... Skrevet 25. oktober 2009 Forfatter #14 Skrevet 25. oktober 2009 godt å høre at det er flere som kjenner seg igjen! ja man blir frustrert til tider. idag badet jeg begge, tok opp minste først, og med en gang jeg hadde fått på han pysjen så klarte han å dyppe hele armen i badekaret, så jeg måtte bytte pysj på han. så kommer vi opp på kjøkkenet og spiser kveldsmat, så klarer storebror å helle en hel skål med frokostblandning og melk over hele seg, stolen og gulvet, så da var det bare å skifte pysj på han og. DA måtte jeg teller til 10 000 før jeg rolig sa til han at det er sånt som skjer, da får vi tørke opp, hehe!
Gjest Skrevet 25. oktober 2009 #15 Skrevet 25. oktober 2009 Kjenner meg igjen til fulle... bare at her er det to jenter, og eldste er minst like ille som yngste. 20 mnd i mellom dem, eldste blir straks 3 og yngste er 16 mnd. Og det er jaggu full fart hele dagen; de klatrer på ting, ramler ned, river utover ALT, tømmer ut leker bare for å tømme ut, herjer med hverandre til den ene slår seg, og prøver man å få gjort noe nyttig så henger de oppi og skal "hjelpe til". Det er for all del hyggelig med hjelpsomme unger, men det blir litt i overkant med to unger som slåss om å ligge oppi oppvaskmaskina mens jeg forsøker å få unna de rene koppene før de blir fulle av snørr... Lillemor er kjempeaktiv, jogger rundt hele dagen og "fikser ting". Hun er en liten minivoksen, favoritten er å leke med dukka (legge, mate, ta opp, legge, trille... osv), leke at hun lager mat (som vi må smake på), leke at hun vasker (gi henne en våtserviett så tørker hun støv av alt hun finner opp til en meter i høyden - og får hun tak i moppen er hun i himmelen en stund), leke at hun vasker klær (dvs stappe alt mulig i vaskemaskina, lukke igjen, åpne og lukke for vaskemiddel, sette den på 95 grader og så greier hun heldigvis ikke å trykke inn "start"-knappen enda...), hun leker at hun fyrer opp, leker at hun leser... kort sagt, hun hermer etter alt hun ser at vi gjør. Tøffer avgårde og har alltid et prosjekt på gang. Tidligere i dag kom hun og skulle legge meg, fordi jeg lå på gulvet og så på at hun lekte seg. Tok meg i nakken og leide meg inn på soverommet Ut over det ligger hun aldri stille på stellebordet, hun nekter å bade og hun har aldri tid til å kle på seg. Storemor er vel så aktiv, men mye mer flyktig og greier ikke å konsentrere seg om leken hvis hun ikke får hjelp. Dersom ikke en voksen sitter sammen med dem flyr hun stort sett etter lillemor og tar fra henne det hun driver med, for så å innse at selv om hva enn hun har tatt var morsomt mens lillesøster hadde det, så er det ikke morsomt lenger når hun har tatt det. Og finner hun på noen leker selv, så er det enten å klatre på stoler, hoppe i sofaen eller senga, klatre i hyllene eller generelt sett ødelegge ting. Ut over det avhenger hun helt av at det er en voksen som har tid og mulighet til å sette seg ned og hjelpe henne med å leke. Det er slitsomt, men trikset er å bare gi pokker i husarbeid og det meste fram til leggetid. Ta seg god tid til å være sammen med ungene mens de er våkne (de blir mye lettere å ha med å gjøre når de slipper å streve for å få oppmerksomheten vår), og så heller ta igjen husarbeid når de sover - og noen skikkelige løft de dagene jeg har fri (de går begge fulltid i barnehage)
Makko med to små gutter Skrevet 25. oktober 2009 #16 Skrevet 25. oktober 2009 Kjenner meg igjen ja. Vi har bare en 1åring og en gal liten valp. I tillegg har vi vært kontinuelig sjuke hele gjengen siden bikkja kom i hus, og det hjelper ikke! Å gå kledd på seg selv, en 1åring, for tur i regnet FØR valpet har tissa på gulvet er f... meg ikke lett. -Her kan heldigvis bikkja puttes i bur om det blir for ille, men han kan ikke bo der hele dagen. 1åringen er som din, høyt og lavt på engang, løper raskere enn han kan, og faller hvet 5min... Vi leverer ungen i barnhagen (takker daglig for at vi har den, og at mini trives!) med "ehhh han gikk på en dør". Får han heldigvis levert tilbake med "du skjønner det, han datt ned i et hull...". Så barnehagen har ennå ikke ringt barnevernet... Men til spørsmålet ditt, ja jeg tror det er helt normalt. Om du er usikker, spør i barnahagen, de vil sikkert kunne si mer om normalatferd på 1åringer. Vi har begynt å bli flinkere til å ta med hund og unge ut, -alene. Slik at den gjenværende partnern får sove/hvilt litt. Har lagt ned alle "hvem er mest sliten "konkurranser", og prøver å faktisk ta vare på hverandre oppi alt dette. Og det hjelper :-)
lengter daler ned i skjul... Skrevet 25. oktober 2009 Forfatter #17 Skrevet 25. oktober 2009 godt at det ikke bare er her det er kaos ja, hehe. alle anbefaler jo å gå ut, og det er greit å være ute, men det å komme seg ut er et helvete bare det. begge skriker fordi de skal kle på seg, stritter emot osv. men når vi først er ute er det jo greit, tar bare så lang tid før vi kommer oss ut. og plutselig er det tid for mat, soving eller så har noen bæsjet, hehe!
Blåmandag¤ Skrevet 25. oktober 2009 #18 Skrevet 25. oktober 2009 Roheryn: Jeg lo meg nedover hele innlegget ditt. Å lese om din minste er som å lese om min mellomste. Nesten litt rart. Jogger rundt, fikser og ordner. Hehehe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå