Gå til innhold

Noen som har mottatt både foreldrepenger og stipend?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det slik at jeg kan tjene så mye jeg vil uten at det går ut over stipendet jeg får utbetalt i permisjonstiden? Når man vanligvis studerer og mottar stipend må man jo ikke overstige en viss sum (den ligger på 128 000 i året), men dette kan da ikke gjelde når man er i permisjon? Ettersom ALT lån/stipend blir omgjort til stipend?

Hentet fra lanekassen.no:

Foreldrepenger fra NAV

Får du engangsstønad fra NAV, vil ikke dette påvirke støtten fra Lånekassen. Egne foreldrepenger fra NAV påvirker ikke retten til foreldrestipend, men hvis din ektefelle/samboer/partner mottar foreldrepenger fra NAV, har dette betydning for foreldrestipendet fra Lånekassen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kommer også til å motta både foreldrepenger fra NAV og stipend fra Lånekassen til neste år.. Og sånn som jeg har skjønt det (og fikk beskjed om fra hun jeg prata med på NAV) så er disse ordningene uavhengig av hverandre. Og vil dermed heller ikke påvirke hverandre, verken når det gjelder utbetalinger eller permisjon. Hadde det jo skulle vært en maksgrense må de jo informere om det.

Jeg har ihvertfall satsa på å jobbe så mye som mulig nå, for å få mest mulig i foreldrepenger i tillegg til stipendet. :)

Skrevet

Jeg fikk begge deler med førstemann. Men "tjente" for mye og sermed fikk jeg omgjort deler av stipendet til lån. Stemmer at alt blir stipend store deler av permisjonen. Men nå får man bare stipend i intil 42 uker, noe som IKKE tilsvarer to fulle semester og evt sommerferie. Jeg fødte i januar sist, og fikk stipend i 42 uker, dermed ble det vanlig lån/stipend de siste mnd av dette semesteret. Så du bør nok sørge for ikke å ha for høy inntekt sammen med fødselsstipendet fra lånekassen...(ikke pga fødselsstipendet, men de resterende mnd av semesteret. Er iallefall slik jeg har forstått det. Men dette kan lønne seg å ta en telefon til lånekassen og sjekke)

Skrevet

jeg fikk det i to år, og jobbet av og til ekstra uten at det gikk ut over noe..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...