Gå til innhold

Noen gravide med febersykt barn i hjemmet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gravid i uke 33+4, får tilbud om vaksine den 8/11. Har en liten gutt på snart to år som nå har fått feber(38), hoste og slapp. Skal ringe legen i morgen å høre om hva vi skal gjøre. Men, lurer på om noen har erfaring med dette? Vet ikke om jeg burde ta medisin forebyggende, eller vente til jeg evt får influensa symptomer. Har hørt diverse ting om denne medisinen, og er blitt helt tullerusk av alt mediesnakk.. Har hørt at de har sluttet å ta prøver, men vil jo vite om det er svineinfluensaen før vi evt skal ta vaksina! Noen gode råd dere??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jenta mi har hatt masse feber nå de siste ukene, gått veldig opp og ned da, men på kveldene har det som regel ligget på rundt 40 og hun har snørret og hostet veldig, og vært veldig slapp, men dette var ikke influensa..

Man får vel ikke noe medisiner som forebyggende med mindre man er sikker på det er influensa vel ?

Om du er i tvil om hva du skal gjøre så er det jo bare å ringe legevakten. Får sikkert beskjed om å se an formen hans til imorgen og ringe med en gang om du føler deg syk selv.

Skrevet

Hei.

Jeg har fått beskjed om fra min lege at dersom noen i min famillie får symptomer så skal lege kontaktes med en gang og jeg skal straks begynne med tamiflu forebyggende. Jeg er i uke 30 og har astma også.

Tamiflu eller annen influensamedisin må påbegynnes innen 48 timer elers så har medisinen liten effekt. Jeg hadde ringt lege vakta nå og fått veiledning. Det er bedre enn å vente til i morgen.

Håper det ikke er svine influensaen.!!!

God bedring til den lille håper han er frisk snart, det kan jo være mye annet også særlig hvis han går i barnehage, men jeg hadde ikke tatt sjangsen på å ikke ta tamiflu forebyggende.

Bare et lite råd fra mitt ståsted men jeg har jo enda en risiko faktor.

Skrevet

Jeg har det akkurat likt! Min gutt på 18 mnd har hat feber opp og ned siden natt til onsdag. Noen dager feberfri, mens i dag var den oppe i 39,5 sånn plutselig! Han hoster, er snørrete og slapp. var på legevakten i kveld, men de fant ingenting som kunne medisineres så han fikk bare resept på efedrin for pusten. Jeg er selv gravid, 35+2, så jeg spurte om de kunne teste for svineinfluensa, men det kunne de visst bare viss PASIENTEN var i risikogruppen... menmen jeg har ingen symptomer ennå så jeg håper jeg slipper unna smitten! Men det viktigste nå er at gullet blir friskt igjen... Vaksinen får jeg ikke før 02. november

Skrevet

Jeg har også sykt barn i hus nå, hun våknet i natt å hadde blitt kjempe forkjølet! Senere på dagen idag hadde hun plutselig temp på 40.4... Vi fikk komme på legevakten for en kontroll,blir jo bekymret siden jeg er gravid i uke 35+3 å har ikke særlig lyst å bli syk med noe influensa nå!! Men,vi fikk hvertfall resept på tamiflu som jenta mi skal begynne på i morgen om hun ikke var bedre..

Skal jeg ringe min fastlege å få resept på dette også for å forebygge slik at jeg ikke får det?? Hmmm... Blir så tullerusk av alt dette svine snakket :S

Skrevet

vi har også ei syk jente i huset, både jeg og faren fikk tamiflu i dag for å forebygge siden jeg er så nære fødsel. skal vaksineres på onsdag,men godt med litt ekstra beskyttelse før det:-)

god bedring til alle med syke barn her:-)

Skrevet

Puh! Jeg er 37+4 og storebror på 2,5 våknet med diare, oppkast, feber og snørr! Hadde gledet meg til endelig permisjon(dette var første dag), men den ble kuppet av bleieskift, oppkasttørk og vasking... Jeg får ikke vaksine før 2.11 som jeg definitivt skal ta. (Er helsepersonell og hadde lenge tenkt ikke å ta, men etter de siste ukers næropplevde hendelser har jeg endret totalt mening. Ikke moro å se hvor alvorlig syke tidligere helt friske ungdommer/unge voksne kan bli!!) Vedrørende forebygging med Relenza(er vel den anbefalte til gravide) tror jeg ikke jeg vil ta den før jeg får symptomer, men da vil jeg nok til gjengjeld være raskt ute med å begynne. Man må jo begynne innen 2 døgn etter debut for at det skal være noen effekt.

Kan altså ikke råde deg til noe, men jeg prøver selv å tenke at det er jo titalls andre basilusker og vira som gir feber og hoste hos småbarn, ikke bare svineinfluensa... Krysser fingre:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...