Gå til innhold

Kan dere gi meg deres beste pleietips for febersyke barn..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min er syk og det har vi heldigvis(!) lite erfaring med.

Han er slapp og veldig rolig, men blid og glad for det.

Spist minimalt. Det er jo ingen krise for kort periode, men er mer bekymret over inntak av væske. Har prøvd alle drikker jeg vet han liker + noen nye, men det er lite han vil ha. Har hatt to relativt tunge tissebleier siden i formiddag, og det er etter hva jeg har forstått et godt tegn.

Hva gjør dere for barna deres når de er febersyke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke bry deg om mat, men sørg for drikke, ja :-) Hva med en saftis? Det pleier være populært...

God bedring :-)

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Da disker mor opp med hva enn de ønsker seg av drikke og mat (om de ønsker noe), og har de som regel på fanget eller ordner med dyne og pute i sofaen så de kan ligge der og slappe av....

Minsten sover seg stort sett gjennom febervondter, mens ho eldste er litt mer "pleietrengende"...

Omsorg, væske og paracet gjør susen! God bedring til gutten din! ;)

Skrevet

Tusen takk, jenter! :o)

Mannen har vært ute og handlet, så lillegutt har blitt tilbudt MASSE av ulike godsaker, men har kun spist en halv yoghurt, to biter av en bolle og noen melkerullbiter. Is har vi ikke prøvd. *løper og kjøper*

Skrevet

Kald klut på pannen pleier å fungere bra for å kjøle ned barnet. Ellers er det å tilby ulike typer mat og drikke som kan friste barnet til å få i seg noe.

Skrevet

Kald klut kan være godt, ja.

*notere meg det*

Han ville selv ta av det meste av klær i sta, så satt lenge her med kun en tynn ulltrøye.

Skrevet

Noen skjeer smoothie er både mat og drikke- lager uten melkeprodukter så det ikke blir mye slimdannelse.

Lager og is av smoothie i ispinneformer.

Lunken rooibushte med honning

Jordbær gikk det en del av til syk gutt i forrige uke

Halvtinte bringebær

Sitte på fanget med litt dempet lys er populært her

Bøker, lydbok og dvd

Sover i tynn ulltrøye- blir ikke kald hvis han blir febersvett

Nok paracet og nesespray er viktig :-)

Skrevet

Her har vi god erfaring med feber - dessverre - max 30 dager mellom hver gang (lei!)

Nå vet jeg ikke hvor gammel gutten din er, men bæretøy (Mei Tai) blir _mye_ brukt her når Bo har feber. Så pleier jeg blander 50/50 eplejuice og vann, og tilby dette ofte! Banan er som regel en av de få tingene som går ned, så det hamstres.

Pleier også å gå noen turer ut, slik at han får frisk luft og naturlig avkjøling - da også i bæretøy.

God bedring :)

(her har jeg akkurat målt tempen til 38,5 på Bo selv, så ser frem til en mindre koselig start på uka!)

Skrevet

Takk, mammadamen!

Han er 2 år og 4 mnd.

Han elsker vanligvis eplesaft, men i dag var det lite han ville ha. Håper lysten er der mer i morgen.

God bedring til vesle Bo også!!

:o)

Skrevet

Mange flotte tips, solita! :o)

Han våknet nettopp nå og ville han noen slurker vann og det er jo bra.

Skrevet

Så bra at han drikker :-)

Glemte et tips som av og til funker for å få i væske,

kokt vann med med litt sukker og ørlite salt, avkjøles til romtemperatur.

Fant ut at gutten min likte det en gang vi var på ferie og han ble dehydrert pga mageproblemer.

Høres rart ut , men så lenge han drikker er alt lov synes jeg.

Eventuelt 50/50 eplemost/farris som du rører ut kullsyren av.

Fint med litt salt hvis de svetter og ikke spiser noe særlig.

God bedring :-)

Skrevet

Det går mye is når Leah er febersyk..det har hun vært en del..desverre. Hun får drikke iskaldt vann eller saft, juice blandet med vann er også populært. Mat er bare å glemme, med en gang hun får feber slutter hun å spise..bortsett fra is da;)

Hun vil helst bare være på fanget å kose, eller sove..så vi koser i sofan med tegnefilm og så pleier vi å sove formiddagslur sammen, da sover hun i ca 3 timer, og søvn er bra når man har feber:) Hun er 2 år og 2 mnd.

Skrevet

Eldste sover seg stort sett gjennom feberen. Sover på sofaen, sover i senga :) Merker han nesten ikke når han er syk. Minsta sutrer mer og er mer sur og oppegående. Sover ikke mer enn vanlig.

Felles for begge er paracet når feberen blir høy eller de har ubehag, de får med seg dyne og pute på sofaen, får se film, får spise og drikke det de har lyst på. Enten det er sjokolade, saft, is eller hva det er.

Minsta vil sitte en del på fanget, mens eldste ligger på sofaen.

Skrevet

Isbiter pleier ungene å suge på når de har feber.

Minsta vil aller helst sitte i dusjen og leke når hun har feber. Fryser hun har hun varmt vann og er hun varm så er det kaldt vann. Da pleier hun som regel å kvikne litt til, og sover bra om natten om hun har vært i dusjen før hun legger seg. Nå er det noen som sier at de ikke skal dusje, mens andre sier det er greit. For hun ene så er det bra, de andre syns ikke det er noe godt å dusje.

Fryse en tåteflaske halvfull med vann, så fylle på med vann. da holder vannet seg kaldt lenge. Og ungene vil helst ha tåteflaske, evt annen flaske. De sovner ofte med flasken i honda, i sofaen.

Salt potetgull spises det litt av når de er syke. Risengrynsgrøt syns de også er godt, men sjeldent de vil slippe meg en times tid for at jeg skal koke til de. Slik hurtig er ikke spisbar mener de.

Vi har kjøpt tv som vi har på vårt soverom, kun til febersyke barn. Da er det film, kos med oss og vindu på fult gap. Kaldt rom, men lunt under dyna. og ikke minst, å slippe å ha de andre søsknene rundt seg hele tiden.

Skrevet

Is og youghurt har funka her i huset.. Samt drikke.. Vann, saft..

Så lenge han tisser, er det bra. Når du merker at øynene blir innsunket, samt at huden lager fold når du klyper, da bør du ringe legevakta for intravenøs, for da holder han på bli dehydrert..

Skrevet

Småen her har aldri takket nei til frukt i beger, sånn som egentlig er til babyer. Inneholder både væske og næring, så det er supert ved feber!

Skrevet

Vår eldste gutt mister matlysta når han har feber. Han blir sjuk hver gang tennene sprenger på. Vi må passe på å snike til han noe så fort paraceten virker, for ofte vil han ikke ha is eller nam-nam engang. En slager her er småfolk sin smoothie, kald fra kjøleskapet. Er jo både litt næring og væske

Skrevet

Har akkurat hatt 2 1/2 åringen hjemme en uke med feber...

Jeg synes ikke dere skal mase så mye med sjokolade og godteri, de kan jo få litt for kos, men det kan jo være kvalmende, og ikke noe næring. Jeg har spurt hva han har lyst på som pleier å være populært (havregrøt, pasta, varmt rundstykke etc.) og skjemt han bort på den måten at han kan bestemme middag og få det han evt. vil ellers av ordentlig mat.

Fruktmos (til baby) er populært her også. Også prøver jeg ALT jeg vet han liker å drikke; eplejuice, saft, kakao etc. Og sørger for at han hele tiden har tilgang til drikke, også om natten (setter en tutekopp i sengen hans, eller hvis han er veldig syk, har vi han i vår seng og tilbyr han drikke hele natten).

Hvile i sofaen med bok og dvd og smokk! :-) Og lite klær, godt utluftet soverom.

Skrevet

De er ikke interessert i hverken vått eller tørt når de har feber, men de får tilbud om begge deler.

Drikke i flasker pleier å friste mellomste i alle fall, hun får ikke det til vanlig.

Eldste vil sove når hun har feber, og ligge under dyna og se på tv.

Mellomste og yngste henger på meg som et slips og skal bæres og sitte på fanget. Ingenting er gøy, bare sutring.

Mellomste sover mer enn vanlig, yngste sover mindre enn vanlig når de er dårlige.

Når jeg var liten, pleide jeg å få en ny bok eller et blad når jeg var syk.

Var mye hjemme med ørebetennelser og feber, gikk glipp av mye på skolen. Det var vel litt taktisk av min mor, tror jeg.

Fælt å være syk, men litt bedre med nytt blad. :)

Skrevet

Jeg fikk da jeg var liten:

*cocacola

*Loff med smør

*Saft

Skrevet

Så snille og hjelpsomme dere er, jenter! :o)

Han har ikke feber nå, men er slapp og koser seg hjemme med meg. Spist litt, drukket og sover nå godt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...