HTC Skrevet 25. oktober 2009 #1 Skrevet 25. oktober 2009 Vurderer å kjøpe Nintendo DS til mine to jenter på 3 og 5.5 år. Er det passende alder å prøve seg, eller er de for små ennå? Hva slags spill anbefaler dere til den aldersgruppen og hva koster dette?
HTC Skrevet 25. oktober 2009 Forfatter #2 Skrevet 25. oktober 2009 Og hvilken modell bør jeg kjøpe til ei på 3 og ei på 5.5 år?
Mamma til 3 gutter-<-@ Skrevet 25. oktober 2009 #3 Skrevet 25. oktober 2009 3åringen er for lita til å forstå DS, men 5,5åringen er det midt i blinken for. Mario Bross Mario Kart Josefine og Drømmespeilet Er fine spill.
HTC Skrevet 25. oktober 2009 Forfatter #4 Skrevet 25. oktober 2009 Er du sikker på at 3 åringen er for liten? Hun tar veldig etter storesøster og mestrer ting raskt. Jeg skal kjøpe Nintendo til storesøster til jul og ser for meg at lillesøster kommer til å kreve sin del av bruk på den....vurderer å kjøpe en til hver av de, men mener du det ikke er noe vits?
2smågull Skrevet 25. oktober 2009 #5 Skrevet 25. oktober 2009 hvorfor i all verden vil du kjøpe det til en 3-åring?
HTC Skrevet 25. oktober 2009 Forfatter #6 Skrevet 25. oktober 2009 Fordi hun vil heletiden gjøre det samme som storesøster, så jeg ser for meg stor kranglefaktor om ikke minste får. Jeg har dog ikke kjennskap til dette, så er hun forliten så er hun for liten. Det er derfor jeg spør :-)
Mamma til 3 gutter-<-@ Skrevet 25. oktober 2009 #7 Skrevet 25. oktober 2009 Vi har testet det ut, ja lillebroren er veldig intressert i storebrors DS, men de er jo ikke gamle nok noen av de til å behandle ett så dyrt spill. Pappan kom med ett til, men dette har vi mistet i danmark. Bare rot, så nei her skal vi ikke kjøpe no ny DS før 5åringen som for øvrig blir 6år i januar er stor nok til å ta vare på det han får. Disse små spillene ligger i en liten eske, som JEG må passe på. Jeg var borte i helgen og de var alene med pappan, når jeg kom hjem lå spillene strødd utover, men til saken: 3åringen vil bare gjøre det samme som sin storebrøster gjør. Så heller la hun trykke litt på den hun å, iblandt, men det er ALT for tidlig til at hun skal forstå sin egen DS.
HTC Skrevet 25. oktober 2009 Forfatter #8 Skrevet 25. oktober 2009 Ok. Takk. Har ikke kjennskap til dette, så greit å høre. Da får det bli til storesøster =)
HTC Skrevet 25. oktober 2009 Forfatter #9 Skrevet 25. oktober 2009 Kanskje jeg bør vente med til storesøster også? Hun blir 6 i april. Hun er veldig ryddig av seg og har full kontroll på alle sine ting og legger alle leker på plass hver kveld. Vi låner bøttevis med bøker på biblioteket og hun klarer å skille disse fra sine, og rydder de på plass hver kveld.
Nummer 3 kom i november :) Skrevet 25. oktober 2009 #10 Skrevet 25. oktober 2009 Selvfølgelig klarer storesøster å ta vare på den Hadde kjøpt til storesøster men ikke til lillesøster...
Gjest Skrevet 25. oktober 2009 #11 Skrevet 25. oktober 2009 her fikk lillebror til treårsdagen av samme grunn som du vurderte til lilesøs.. Storebror skal få lov til å spille i fred. Storebror digger den, lillebror fomler - og fikser det på sin måte., Han elsker å se på at jeg spiller (hehe) mens storebror selv gjør det. ikke noe prob å ta vare på de. etter endt bruk legegr de spillene i skuffen der de hørere hjemme
partyoffive Skrevet 25. oktober 2009 #12 Skrevet 25. oktober 2009 Mina, Har også to jenter, mine er snart 5 og 6 1/2. Vi vurderete også DS til julegaver. Storesòster har spurt. Klarer/mestrer det gjòr de nok begge, men det er vel ikke bare det som er spm. og vurdere? Vi valgte og vente til neste år med begge to. man kommer ikke unna det tenker vi, men vi velger og vente så lenge som mulig fòr de blir sittende forran en DS. Vi kunne heller ikke ha kjòpt til den ene og ikke den andre, så jeg skjònner godt dillemaet ditt der Mina. Vi velger derfor og vente til lillesòster også blir litt eldre. Vi invisterer i Wii isteden denne julen. Det kan hele fam. spille, de kan spille med venner, og er mye mere sosialt og interaktivt enn DS. Vi ligger litt etter med elektronikken her i huset...☺
HTC Skrevet 25. oktober 2009 Forfatter #13 Skrevet 25. oktober 2009 Partyoffive! Vi ligger skikkelig bak på elektronikk vi også Vi har kun to bærbare pc i huset. Kan man bruke wii på det? Vet egentlig ikke hva det er, er det danse/synge spill? Har null peil kan det være noe for oss, hva er det og hva koster det? Storesøster har ikke spurt etter Nitendo, så vi kan sikkert utsette dette ett år eller to. Vi drar ofte på hytta (3-4 timer kjøring en vei og ingen tv på hytta, vi har DVD spiller i bilen vi bruker på disse turene + inne på hytta). Tenkte kanskje Nintendo kunne være ett avbrekk på disse turene, istedet for kun DVD, vedr spill er de kun vant til NRK sine barnetv sider på pc.
partyoffive Skrevet 25. oktober 2009 #14 Skrevet 25. oktober 2009 Wii er jo veldig interaktivt for hele familien og med venner osv. Det er jo fysisk så vell som mentalt. man kan jo gjòre alt fra 'spille/gjòre sport, ri på hester, ...you name it. De har alle slags spill. Vet ikke om det kan brukes på PC så vel som TV?? Kjenner til de lange kjòreturene. fra DVD til DS blir kanskje en forandring for de, men ikke så mye avbrekk for òynene da. Telle biler, kikke på landskapet, he-he☺ Lykke til!
lÅktiHaUDe Skrevet 25. oktober 2009 #15 Skrevet 25. oktober 2009 Hadde satset på DS om dere har lyst til å ha den med på tur. Her fikk storesøster når hun var 6 år, mestret det godt. Lillesøster begynte å prøve når hun var 3.5 og fikk det utrolig godt til (super mario). Så under spesielle omstendigheter jeg ikke skal komme innpå her så fikk lillesøster arve storesøster sin like før hun ble 4 år Dette har gått kjempebra. Lillesøster har tatt ting myyye raskere enn storesøster, så det kommer nok ann på interesse også. Storesøster har aldri vært så interessert i data som lillesøster.
ippemo får augustbaby Skrevet 25. oktober 2009 #16 Skrevet 25. oktober 2009 Svigers kom nettopp med en DS til ungene (jeg har ikke sett noe poeng i å gi det til dem). Nesten 4-åringen skjønner det ikke helt, men jenta på 6.5 år synes det er kjempegøy. Og det er artig for mor å spille Mario når ungene er i seng ;-) Men vi hadde neppe hatt en DS i hus hvis det ikke var for svigermor.
Fire småtroll Skrevet 25. oktober 2009 #17 Skrevet 25. oktober 2009 Mine gutter på 5 og 8 år har DS, de fikk de for 1,5 år siden og er noen resere begge to.. Saken er at lillesøster som snart er 2,5 år elsker å stjele disse små maskinene og hun mestrer det merkverdig godt. Hun spiller gjerne mario kart, og trykker på rette knappen for å få bilene til å gå.. Hun kommer ikke til mål da, for hun skjønner seg ikke på svinging, men hun synes det er kjempegøy. Til guttenes store frustrasjon, for hun blir sint som en lemmen når hun må levere de tilbake Jeg kommer til å kjøpe egen DS til hennes treårsdag. Teknologi kommer ikke dagens unger utenom, så hvorfor ikke. Den må tildlig krøkes som god krok skal bli veit, hehe. Her i huset har de restriksjoner på bruk av tv-spill og de har en fast plass de skal ligge på når de ikke er i bruk så jeg bekymrer meg ikke.
partyoffive Skrevet 25. oktober 2009 #18 Skrevet 25. oktober 2009 Krisitn74, 'Teknologi kommer ikke dagens unger utenom..' Enig med deg der. Men da er det 100 andre former for teknologi jeg heller ser barna mine drive med enn DS. Lærerike PC spill som g9r på språk, matematikk, konsepter o.l., de skriver og sòker og gjòr mye interresant med PC, de regner på kalkolatorer, bryner seg på og operere mobil telefonen, kjòkken utstyr inkl alt fra foodrpssessorer til ovner og plater.....Men DS??? Syn e ikke det er noe som nòdvendigvis trengs og 'tidlig kròkes for og bli god krok'. vet ikkeo m jeg synes det er 'bra' at barna har hòye skår på DS spill liksom...
HTC Skrevet 25. oktober 2009 Forfatter #19 Skrevet 25. oktober 2009 Hmm, her er det litt forskjellige meninger og holdninger. Jeg har aldri sett en Nitendo DS selv, så jeg vet jo ikke hva jeg mener om det. Det jeg vet er at jeg har to jenter som ser på barnetv hver dag og får prøve seg på nrk barnetv spill på nettet, sånn ca en gang i mnd. Vi vil aldri bli storforbrukere av det og ergo er jeg ikke motstander av det. Vi har DVD i bilen, barna vet de kun får se på det når vi drar til hytta. Jeg vet mine er fortsatt små 3 og 5.5 år, men de tar ting kjapt og lillesøster tar ting nesten kjappere enn storesøster fordi hun strekker seg etter storesøster hele tiden. Jeg tenker det som avbrekk på kjøretur, hyttetur og i helger. Wii, kan være aktuellt, men kjenner ikke til det utover det partyoffive har nevnt her. Vil sjekke ut det. Vet søren ikke hva jeg gjør, mamma har sagt hun gjerne kjøper dette til jul til ungene om dette er noe som er gøy. Jeg vet ikke, så synes det er kjempefint å dele tanker og erfaringer med dere.
partyoffive Skrevet 25. oktober 2009 #20 Skrevet 25. oktober 2009 Nå vet ikke jeg hvor gammel du er HI, men husker du 'Donkey Kong' osv. Super Mario var jo også pop når jeg var barn. Vi var godt over 10 år hvertfall, hvis ikke eldre. Det krever jo konsentrasjon, og man 'lærer' jo spille regler osv., men barn blir lett besatt av disse spillene og det kan være fryktelig asosialt for et mindre barn. Synes ikke det er et posetivt elektronisk oppfinnsomhet og kunne mestre for et barn nòdvendigvis. Det er jo så mye annet de kan gjòre for og være frampå med elektronikk. Man kan vel muligens ikke 'unngå' disse spillene, men vi velger og vente så lenge som mulig. Forelòpig er det bare et vagt ònske og ikke noe 'press' her i huset.☺
Gjest Skrevet 25. oktober 2009 #21 Skrevet 25. oktober 2009 Min eldste fikk som 5 åring, og da ble mellomste som da var 3 år også interessert, så han fikk når han var 3 år og 3 mnd. Han mestret det helt fint og har alltid tatt godt vare på den selv om han var liten. Super Mario Bror og Super Mario 64 DS er de spillene jeg merker guttene alltid kommer tilbake til hos oss. Ellers så er det jo ikke slik at selv om de har DS så blir de sittende med den hele dagen. Våres hadde dager de fikk lov å spille på og begrenset tid første 1,5 året, nå som de er 5 år og 7 år har de ikke det lenger, men de spiller likevel ganske lite. I snitt 0-4 timer pr uke.
HTC Skrevet 25. oktober 2009 Forfatter #22 Skrevet 25. oktober 2009 Jeg er godt voksen og husker godt Donkey Kong. Broren min var 7 år yngre enn meg og hadde dette spillet, jeg lånte det stadig vekk. Jeg er nå 40 år gammel. Barna mine har flust av "gode elementer" i livet sitt. Tv, data og passivitet er ikke fokus i hverdagen, men å henge med på enkeltting som kan være gøy og avkoblende innimellom, synes jeg er helt ok, selv om det betyr Nitendo. Jeg vet bare litt for lite om dette passer barna mine og om vi går for det i år eller neste år. Daglig bruk vil ikke være aktuellt her i huset og prinipiellt er jeg helt enig med deg ;-) I dag har jeg og barna hatt på oss de aller fineste ballkjoler, vi har spillt klassisk musikk, som barna elsker, og danset ballett til dette. Mannen har vært fotograf.Vi har bakt hjemmebakt brød der barna var med på hele prosessen. Vi har tegnet og øvd på bokstaver og ungene fikk 30 min forran pc til å fargelegge Charlie og Lola på NRK barnetv på pc, om de så hadde brukt disse 30 minuttene på Nitendo, ville ikke bety vesensforskjell for meg. Nye mestringsmuligheter er gull verd.
HTC Skrevet 25. oktober 2009 Forfatter #23 Skrevet 25. oktober 2009 Så Alva, du ville anbefalt at jeg kjøpte til jul til min 3 åring og 5.5 åring?
Gjest Skrevet 25. oktober 2009 #24 Skrevet 25. oktober 2009 eg anbefaler det:-) går så bra, atte. gutta her behersker det, men får slevsagt ikke spille så mye de vil. Nå har f'kes spillet ligget borte siden høstferien, har ikke spurt etter det engang Men var fest da jeg fant de frem idag
Honningmelon Skrevet 25. oktober 2009 #25 Skrevet 25. oktober 2009 Eldste fikk da han var 5 år, og da hadde han spilt på søskenbarnet sitt sin lenge, så det gikk veldig bra. Minsta på 3 år ønsker seg en rosa DS, men det får hun vente med et år eller to i allefall. Ser ikke at hun har den store nytten av en DS enda. Så jeg vil anbefale å vente med DS til den minste, men kjøp til den eldste.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå