Gå til innhold

Når gir dere paracet til baby?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er litt gnipen på paracet. Jenta er 10 mnd, og har aldri hatt feber, men nå ligger temperaturen mellom 38.5 og 38.9. Hun er litt slappere enn vanlig, men krabber rundt og leker. Jeg tror det er fordi den ene fortannen har kommet frem, og den andre er på vei.

Jeg tenker at man ikke gir febernedsettende før temperaturen snegler seg over 39? Hun ligger vanligvis på 36.8 til 37

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gir kun når det er nødvendig noe som ikke har vært ofte.

Om hun kun er litt slapp er det ingen grunn til å gi paracet.

Skrevet

Om ungen har veldig vondt eller feber på +- 39 og er dårlig. Eller neste 40 uten å være dårlig kun slapp.

Jeg har aldri gitt kun for feber. Unger får fort høy temp uten at det er farlig.

Det må du nesten se på ungen om den trenger det.

Men det er veldig mange foreldre som gir paracet for ofte og uten at det er nødvendig.

Skrevet

Takk for informativt svar :) Det er vanskelig det der syns jeg :)

Skrevet

Jeg har faktiskt gitt mini på 10 mnd paracet selv om tempen kun har vært 38. Mener man skal se på hele almentilstanden til ungen og hvordan den virker.

Skrevet

Vi har av og til prøvd oss frem med paracet med mistanke om at noe gjør vondt. Ikke særlig ofte, gjerne en håndfull ganger fordelt på to babyer. Vi er litt gnien på det også, men om det er hyl og skrik og blått og hvoent rundt tenner. Så heller litt paracet, enn veldig vondt.

Skrevet

De sier feberkramper er arvelig så jeg gir ungene paracet hvis de har over 39 i feber ved sengetid. Er de ikke merkbart plaget lar jeg feberen gjøre jobben sin i kroppen på dagtid, men ikke på natta når jeg sover selv. Har flere i familien som har opplevd feberkramper hos barna...

Ellers gir jeg hvis de har tydelig smerter, eldste er vel den som har fått det oftest da han var liten. Hadde stadig ørebetennelser, tok seg til øret og hylskreik.

Minstejenta som nå er drøye 8 mnd har vel fått paracet 2 ganger i sitt liv.

Skrevet

Jeg målte nå før jeg la henne og da hadde hun 38,2 så jeg lot være å gi henne paracet. Jeg følger nøye med på henne.

Det virker ikke som om at hun har spesielt ondt, men hun driver og biter sammen gummene slik at de to tennene nede sikkert borrer seg opp i tannkjøttet og den nye tanna oppe. Ikke noe kjekt.

Det var feberkramper jeg hadde i tankene også. Vi har ikke hatt noe av det i familien før, men man vet jo aldri.

Dersom det skulle skje en gang, hva gjør man da? Ordner man opp selv og ringer legevakten etterpå eller er det mer alvorlig? Det virker veldig skremmende i alle fall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...