Gå til innhold

Dere som har født...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har født helt uten bedøvelse, angrer dere noe? Skulle dere ønske i ettertid at dere tok epidural? Har alltid ville føde naturlig, nå nærmer det seg, og jeg begynner å tvile...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg angrer ikke på det i det hele tatt og håper å gjenta det denne gangen også!

Skrevet

Hei. Jeg fikk en veeeldig intens fødsel, og ba om epidural som ble satt, men det virket aldri:( og vet du hva, man klarer hva som helst..

Min plan var å ta det som det kom, man kjenner når man ikke klarer mer. Jeg hadder rier annenhvert min fra start til slutt, 7 timer, og 3 timer pressrier hehe. Gikk fra umoden til 10 cm åpning litt over 3 timer, så ble litt vondt hehe, men man overlever, å glemmer fort:)

Masse lykke til

Skrevet

Angrer ikke i det hele tatt, og håper på å kunne gjenta suksessen ved en eventuell neste fødsel også! Klart at det gjør svartens vondt og man tror man er døden nær til tider, men det GÅR SÅ FINT og man kommer seg gjennom det - selv uten smertestillende=)

Skrevet

Har født uten bedøvelse to ganger. Lå i badekar, da. Første gangen tok 15 timer, og jeg var helt utslitt etterpå, men var likevel ikke i tvil om at jeg skulle gjøre det det samme en gang til, om jeg fikk muligheten. Nummer to ble derfor også født uten bedøvelse, og i januar er det fødsel nummer tre som står for tur, også denne uten bedøvelse satser jeg på.

Skrevet

Jeg fikk epidural sist, men den virket ikke.. og var for min del, veldig vond å sette!

Så på ett vis vil jeg påstå at jeg fødte uten bedøvelse og angrer på at jeg ville ha epidural.

Denne gangen satser jeg på å klare meg uten noe annet enn evnt varmeputer og dusj.

De har uansett ikke lystgass der jeg skal , som ville vært det eneste alternativet for meg.. men hadde nok vært skeptisk til det også, da jeg har hørt at man kan bli både dårlig og "ruset" av det.. hehe.

Skrevet

Jeg angrer overhodet ikke. Selv midt under fødselen var det overkommelig. Har termin om en uke og har i utgangspunktet bestemt meg for å ikke bruke bedøvelse denne gangen også, MEN holder alle muligher åpne.

Skrevet

Før min første fødsel så hadde jeg planlagt å føde helt uten smertestillende, og helst i vann/badekar.

Var veldig klar på dette til jordmor som skrev meg inn på sykehuset, å hun viste meg fødestuen der man hadde badekar osv.

Meeen......fødselen startet med vannavgang uten ordentlige rier etter 24t. Hadde bare masrier i over ett døgn. Før jeg ble satt på drypp, å DA ble det vondt da. Prøvde så godt jeg kunne, men etter 5timer på heftig drypp, ropte jeg høyt under en av riene at jeg ville ha epidural NÅ!! å 5min etter det var anestesilegen der :) Å det var HIMMEL i forhold til før!!

Men så tilslutt så begynte fosterlyden til mini å gå drastisk ned, å det hele endte med hastekeisersnitt. Hadde da bare kommet til 6cm etter 40timer!!

Så mitt råd er å tenke på hvordan du vil ha fødselen din, men ikke bli skuffet om det ikke går akkurat etter planen. Det går ikke ann å ha kontroll og planlegge en fødsel, fordi alle fødsler er uforutsigbare.

Lykke til :)

Skrevet

Ingen fødslar er like, og eg trur det beste er å gå til fødselen med innstillinga at ein skal ta det som det kjem. Men det kan vera lurt å bestemma seg for kva ein absolutt IKKJE vil. Eg ville til dømes ikkje ligga på ryggen og føda (vart så kvalm av å ligga på ryggen heile siste del av svangerskapet), og fødte difor liggande på sida. Men jordmora ville gjerne ha meg på ryggen (betre arbeidsstilling for ho), så me gjekk inn ein avtale om at ho skulle få ha meg på rygg dei siste par pressriene - og dette gjekk heilt fint.

Eg hadde ein ganske intens fødsel mtp at riene kom tett som hagl, og eg gjekk frå 2 cm til 10 cm på tre timar. Men eg hadde aldri behov for smertelindring. Eg fokuserte veldig på å pusta riene ut, og ikkje kjempa i mot dei. Og det fungerte! Eg gjekk heilt inn i meg sjølv, og kroppen pulserte og jobba, medan eg "hang med". Eg bytta litt på å stå og gå og å ligga på sida, og kroppen byrja pressa av seg sjølv då pressriene kom. Og plopp, så var vesla ute. Og fordi eg ikkje hadde nytta noko smertelindring, var både eg og vesla i tipptopp form etter fødselen. Ei god kjensle, og ei fantastisk oppleving å oppdaga kor godt kroppen min fungerer og kor sterk eg er! :-)

Men det er ikkje noko nederlag å be om smertelindring - det er eg heilt bestemt på! Fødslar er så ulike, og skulle eg hatt så tette rier som eg hadde i td eit heilt døgn, så hadde eg jo blitt utsliten. Sidan eg berre dreiv på i tre timar, hadde eg masse overskot igjen til pressriene. Epiduralen trur eg kan vera viktig for dei som ligg veldig lenge i fødsel, for då får dei kvilt seg litt og sparar kreftene til det viktige - nemleg å få ungen ut.

Så mitt råd er: ta det som det kjem, og ikkje sjå på smertelindring som eit nederlag (dersom det er det du treng!).

Lukke til og gled deg :-)

Skrevet

Jeg fødte uten noe bedøvelse. Lå i badekar i 4-5 tider, og det var god smertelindring.

Skrevet

Takk for alle fine svar:) Har gått å tenkt at jeg er så godt forberedt psykisk på fødselen, men det er klart man blir litt nervøs når man tenker på det og tenker på at det nærmer seg. Tror jeg skal gå inn for å gjøre det uten bedøvelse, men vil ikke ligge i vann da. Også selvfølgelig holde i bakhodet at noe kan også gå litt annerledes etter planen... Hmm, blir så spennende å se. Kroppen min er jo i topp form så det skal sikkert gå greit. Gled-gruer meg veldig masse!:):)

Skrevet

Jeg har født tre ganger vaginalt og ingen smerte lindring på meg. Syntes ikke jeg har hatt behov for det, men jeghar vært helt åpen på at syntes jeg det blir for ille så skal jeg da ikke være tverr og ikke ta i mot hjelp man kan få.

Men jeg har aldri hatt behov for det syntes jeg. Men man er forskjellig alle mann. Men jeg har hatt ett hovedmål under hele fødselen og det er og tenke kunn en ting, og det er:Pust langsomt inn med nesen og ut med munnen. Hele tiden det i tankene og da jobber tydeligvis kroppen med meg og ikke mot meg. Riene går så fort over og klar til neste. Begynner med en gang jeg kjenner rien starte.

Skrevet

eneste jeg brukte som smertestillende underr fødselen var å sitte i badekar..å angrer ikke, kommer til å gjøre bare det neste gang og:-) var jo selvsagt veldig vondt mot slutten.. men nevnte aldri epiduralen ...

Skrevet

Nei, angrer ikke noe, så kommer til å føde uten denne gangen også. fødte raskt og greit, og tror ikke de hadde fått tid til å sette noe som helst selv om jeg hadde ønska det. Var hele tida innstilt på å ikke ta epidural o.l

I forhold til det å gå gravid, så er fødsel er dans på roser etter min mening, hehe:-) Kunne fint vært lagt i indusert koma hele svangerskapet, jeg, syns det er pyton!

Skrevet

Jeg fødte uten bruk av smertestillende sist, og har planlagt det samme nå. Angrer ikke på det, men hadde rask fødsel, ville kanskje revurdert bruk av smertestillende om fødselen dro ut på timesvis...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...