Gå til innhold

Kosthold og trening....tips mottas med stor takk!! (same som 2.tri og skravle)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, det er en egen debatt for det, men der er det jo svært lite action....

Hva spiser dere egentlig?

Jeg føler at jeg spiser ganske sunt, en typisk dag kan se ut som dette:

05:50 frokost:

1 glass juice

1 glass bioq

1 yoghurt(Tine JA, nøkkelhullsmerket)

vitaminer

07:30 mellommåltid:

2 ryvita rug knekkebrød med gulost og paprika

2 glass vann

11:00 lunch:

2 skiver byggbrød(ekstra grovt) med gulost og paprika, brunost eller syltetøy

2 glass vann

1 glass juice

15:30 mellommåltid:

2 skiver gårdsspelt(ekstra grovt fra Baker Hansen) med gulost eller brunost

2 glass vann

mellom 17:30 og 20:00 middag:

varierer med fisk, salat, kyllingwok, hjemelaget pizza, og selvfølgelig en hel del andre ting. Når det gjelder pasta er det kun speltpasta som spises pga. av allergi hos mannen. Karbonadedeig i stedet for kjøttdeig, prøver å være flink med grønnsaker.

Prøver å drikke MINST 1,5 liter vann utenom måltidene, og til trening er det en stor flaske(0,7l) i tillegg.

Trener høypuls, sykkel, mage/rygg og yoga 2-3 ganger i uka på forskjellige dager.

Spiser litt godteri i helgene(har vært både fredag og lørdag til nå, men fra førstkommende uke blir det kun lørdager), men drikker ikke brus.

Har også kuttet ut frukt etter beskjed fra jordmor om at det er for mye fruktsukker i det.

Føler at vekta ikke jobber med meg, og har den siste uken gått opp 0,8kg til tross for kondistrening 3 ganger. Noe fett ha sikkert blitt gjort om til muskler, men jeg har ikke tro på at det kan være så mye siden jeg hadde samme treningsintensitet før graviditeten og trente mer vekter da enn jeg gjør nå.

Totalt har jeg gått opp 8,2 kg og jordmor mener at det burde være nok med 4 kg frem til uke 28, jeg er nå 27+0 i dag. Gikk opp 3 kg 'ekstra' på ferien i september, og det er de som jobber imot meg nå føler jeg. Har ikke som mål å slanke meg eller gå ned, men kunne godt tenke meg å stå stille i 3 kg hvis dere skjønner. Ønsker ikke akkurat å bli en flodhest da jeg er 1,60m høy og hadde en utgangsvekt på 49,7 kg. Nærmer meg nå 60 kg, og føler virkelig at angsten kommer til å komme når nåla bikker 60. Har som mål å ikke gå opp mer enn 15 kg totalt, men med 13 uker igjen og denne økningen per uke ser det svært faretruende ut.

Min kjære er veldig snill og god med meg og mener at jeg ser flott ut, men jeg merker virkelig at lårene har mye ekstra fett i forhold til hva jeg kan være komfortabel med. Har i tillegg gått opp fra 70C til 65E i bh-str så noe vekt er jo der, men ikke SÅ mye. Symfysemålet er bittelitt over gjennomsnittet, men innenfor 'normalkurven'. Som jordmor sier, hun er ikke så veldig bekymret for meg, men hun vil ikke at lille meg skal få et stort barn.

Synes det er vanskelig å vite hva jeg skal kutte ut eller bytte ut ting med så TIPS MOTTAS MED STOR TAKK!!! :))

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan ikke si annet enn at jeg er litt "blown away". Her er en dame med stålkontroll, tenker jeg! :)

Du er sikkert generelt veldig opptatt av kosthold/trening, etc. (Jobber kanskje med det?) Du spiser jo veldig "riktig" både i forhold til antall måltider, og alt det der, så jeg kan ikke egentlig gi deg noe råd annet enn å ta det rolig med det med vekta... Jeg spiser ganske mye mindre sunnere enn deg, og bikket 16 kg nå i forrige uke (Da var jeg 37+2). Hadde det ikke vært fordi jeg har spist så mye sjokolade i det siste, og trent så lite, hadde jeg ærlig talt ikke tenkt en dag på det. Så: Bare fortsett å lev så sunt og godt som du gjør, så vet du ihvertfall at de kiloene du legger på deg er kilo som kroppen har bruk for! (Men overdriv nå heller ikke kontrollen: Når det gjelder graviditet, tror jeg ikke man kan holde så stålkontroll på kroppens forandringer som man kanskje føler at man kan ellers... :))

Skrevet

Jøss, du virker å ha stålkontroll må jeg si. Om det er noen trøst rase kiloene somregel av de første ukene. Jeg gikk ned 11 kilo etter de 3 første dagene, aner ikke nå, for ikke veid meg siden vi dro fra sykehuset. Jeg la på meg 21 kg, var da 16 dager over termin, pleide å trene å spise sundt før, men i graviditeten ble det lite trening pga bekkenplager, og kosa oss bevisst mer:) gav litt f.. rett å slett:)

Så vet du hva, jeg har ikke så mye råd å komme med annent enn, kos deg litt, slapp av og nyt det faktum at når du er gravid kan man bli litt lubben og fyldig ;) og det er liksom greit:) det raser av...

Eneste kanskje er juicen du drikker, er masse sukker, selv i meierienes. Jordmor sa nemlig til meg, ta heller en appelsin istedefor appelsinjuice, fikk dilla på det nemlig. Veldig mange appelisiner i 1 glass, dermed masse fruktsukker. Så jeg ville nok heller spist frukt, og ikke bekymret meg for det som din jordmor sier.

Masse lykke til, og igjen, ikke glem å kos deg litt da:)

Skrevet

Tusen takk for flotte svar! :)

Er ikke sånn at jeg er helt hysterisk altså, men begynte å notere inntaket etter forrige kontroll(hadde da akkurat kommet hjem fra ferie og lagt på de berømte 'feriekiloene' også, så hadde det ikke vært for masse frukt hver dag, god mat og null aktivitet i ferien hadde nok vekta vært snillere). :) Ser bare at jeg spiser sunt, og skjønner ikke helt hva som kan bli bedre. Bortsett fra juicen da, men orker ikke vann til frokost, det blir for kjipt.

Ser ikke akkurat ut som en flodhest enda, men merker tydelig at lårene har fått sin del av vekta.

MEN, de går nok forhåpentligvis fort bort etter fødsel. :D

Og helg er helg, så da er det lov med både potetgull og sjokolade på lørdager (angret forøvrig litt i går da jeg spiste smågodt til jeg ble kvalm, TO ganger :)) men men

Og besøk hos besteforeldre hvor dessert er obligatorisk uansett ukedag er jo ikke så ofte heller så da spiser jeg det jeg får. :)

Får bare holde ut og håpe at sluttresultatet blir bra! Og når det kommer en bebis i januar så er vel mye glemt :)

Skrevet

En annen trøst kan være at noen går opp mye i begynnelsen, andre mot slutten. Jeg hadde til uke 24 gått opp 13 kilo, hjelp tenkte jeg da, og endte på 21 kg 16 dager over termin, endel vann da!! Så kan godt hende dette stabiliserer seg litt:)

Å husk, baby tar endel mot slutten også, min var 4430 g, morkaka veide faktisk 1 hel kg, og jeg hadde masse masse fostervann også:)

Skrevet

Virker som du lever supersunt. Til frokost ville jeg hatt frokostblanding i yoghurten, slik at man får mer næring.

Du er veldig lett i kroppen før graviditeten og skal derfor opp noen flere kg enn de som har noen fra før.

Synes ikke du skal ha fokus på vekta di, når du har et så sunt kosthold og er så flink til å trene.

Synes det er synn at jordmor anbefaler det til ikke å spise frukt. Det er mange viktige vitaminer i frukt og at det inneholder sunt fruktsukker ser jeg ikke på som et problem. Kroppen skal ha karbohydrater av den riktige sorten.

Husk at trener du mye styrke blir du noen kg tyngre i muskelmmasse også.

Skrevet

49.5 kg på 160 cm er vel en BMI på rundt 20? Det vil si at du kan godt legge på deg 12 kg. Jeg synes ikke du har gått opp så veldig mye? Har du hatt noe sukker i urinen eller fått påvist svangerskapsdiabetes ?

Så lenge SF målet ditt holder seg innen sin kanal er det ingenting å bekymre seg for. Det kommer an på jordmor som måler, det vil si det er en ganske unøyaktig måleteknikk og sier ikke så mye om fosterets størrelse, men går den plutselig en "kanal" opp eller ned kan det tyde på diabetes hos mor (opp) eller vekstretardasjon (ned) eller ingenting:-)

Når man legger på seg 12 kilo under et svangerskap er 2-3 kg underhudsfett som forsvinner når man ammer.

Det virker som du spiser endel ost og endel brød, det er mulig å bytte ut ost med renere proteiner, men det er også en viktig kalsiumkilde dersom du ikke tar tilskudd og ikke drikker noe særlig melk ellers. Brød kan byttes ut med knekkebrød eller du kan bytte ut et brødmåltid med salat med linser/bønner o.l. Det er også mulig å bytte ut yoghurt om morgen med eks tinte blåbær iblandet cultura naturell - så slipper du unna litt sukker.

Legger du inn en kveldstur på en halvtime hver dag forsvinner noen kalorier, evt en morgentur.

Men ikke alt matinntak kan måles på vekta - vi kan jo også få endel væske i kroppen nå som vil virke inn på vekta, men forsvinne etter fødsel.

Lykke til! Det er viktig å ikke stresse for mye heller:-) Jeg er 170 og har økt fra 66 kg til 72.5 kg og er i uke 32. Men jeg har stått stille rundt der i 3 uker nå - så hos meg har det ihvertfall ikke økt like mye hver uke- går litt i rykk og napp:-) Jeg håper å stoppe på rundt 75, men jeg hadde også en høyere utgangs BMI enn deg. Jeg tenker at ender jeg opp på 78 som vel er opp 12 kg, så bruker jeg ikke mer enn 2-3 mnd på hard intervalltrening og litt redusert matinntak på å gå ned igjen.. Skal vel ikke slanke seg når man ammer heller, men det er vel ok å gå ned 2-3-4 kg i løpet av første halvår, håper jeg hvertfall, for jeg skal inn i brudekjole i august:-)

Skrevet

Hei

Jeg tenker også at en ikke bør være så opptatt av vekten, men mer opptatt av hva næring man tilfører kroppen og babyen.

Du spiser vel ganske sunt, men ikke så veldig variert (sånn som listen er iallefal).

Mitt råd må være å kutte ned på ost og melkeproduktene. Kalsium og vitaminer kan man få i seg mange andre steder (eks grønnsaker og nøtter). Og melkeprodukter er ikke nødvendigvis så veldig bra for alle. (det er litt en myte at det er så veldig bra, for eksempel så kan ikke kroppen nyttiggjøre seg vitaminene i melken om det ikke er sammen med fettstoffene. derfor er eks skummet og lettmelk lite næringsrikt. Og melk legger seg hos mange som et slimlag i tarmene og hindrer opptak av andre næringsstoffer).

Prøv å bytte noen av brød/ost måltidene med en næringsrik smoothie eks (bær, bananer, avokado, linfrøolje, litt cottage cheese, nøtter, melon...mulighetene er uendelige...lager du den litt tykk blir det som en grøt. godt å strø litt solsikkekjerner på toppen).

Ellers bra å spise salater m forskjellig. Lag det og ha med som lunsj. Ikke vær redd for å bruke oljer ol. så lenge det er kaldpresset og fra mørke glassflasker. Olivenolje er kjempebra så lenge den ikke blir utsatt for høy varme.

Annet pålegg du kan prøve er avokado m havsalt og pepper på, banan, kyllingpålegg m paprika el tomater...

Et annet tips er å drikke et glass vann ti min før hvert måltid, men ikke under selve måltidet. det er noe en må venne seg til, men det er mye bedre for kroppen. Enzymprosessene blir ikke "utvannet" og næringsopptaket bedre.

Drikk masse vann mellom måltidene heller.

Unn deg et lite glass appelsinjuice til frokost, men ikke mer i løpet av dagen. Og pass på at det er "fersk" juice; med kort holdbarhetsdato og ikke fra konsentrat.

Og ikke hør på det med frukt. Frukt er kjempebra m mange gode næringsstoffer - bare ikke overdriv (som med alt annet). Og eks druer er det MYE sukker i.

Skrevet

Ja, du har kontroll på matinntaket må jeg si;) Kunne godt tenkt meg å være så flink som deg!

Det med vekten under graviditeten tror jeg er vanskelig å styre, uansett hvor sunn man er! Jeg har spist akkurat hva jeg har hatt lyst på, men prøvd å begrense godteri og brusinntaket selvsagt, og har bare gått opp 4 kg til nå. Jeg er i uke 33! Jeg har nesten ikke trent, bare gått noen korte turer et par ganger i uka... Har vært vant til å trene 6-7 økter i uka tidligere, så regnet egentlig med å ese ut veldig!

Har lest at supersunne trenings"narkomane" har lagt på seg godt over 20 kg også, så det er ganske umulig å si på forhånd.

Har spurt folk som kan mye om slike ting om hvorfor det blir slik, og de har sagt at det kommer helt an på hvordan kroppen tar opp næringsstoffene i maten!

Jeg syns du skal være fornøyd med kostholdet ditt jeg! Du er sunn til fingerspissene og kroppen din trenger sikkert bare litt ekstra kilo:) Husk at ungen veier endel, morkaka, ekstra blod i kroppen og alt det andre som hører med når man er gravid! (og ikke minst puppene...:P)

Uansett, lykke til, syns du er kjempeflink jeg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...