Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2009 #1 Skrevet 25. oktober 2009 Jeg har vært hjemmeværende lenge (faktisk siden jeg ble mor), da jeg sliter endel psykisk..har gode og dårlige perioder, ikke så ille nå som før. Går ikke i noen form for behandling. Mestrer hverdagen hjemme greit, er en god mor føler jeg,har en flott mann, holder huset i orden, lager middag hver dag, henter/leverer i barnehagen, handler.. men jeg tør ikke ta steget å gjøre noe utenfor hjemmet.. Har jo familie og venner da, er ikke sånn at jeg er helt lost:) Tror ikke noen kan se på meg at jeg sliter.. gjør alt jeg kan for å gi barna en god oppvekst, på mange måter har barna gitt meg en ekstra styrke jeg ikke hadde før. Dette er et stort problem for meg, føler meg jo fastlåst og vet innerst inne at jeg hadde hatt godt av å gjøre noe annet også. Jeg er enda ganske ung, er redd for å falle helt utenfor.. Sitte der når jeg er 40 uten å ha oppnådd noe utenom å være husmor.. Har vært i arbeidspraksis gjennom NAV tidligere i noen måneder før jeg ble gravid, men da ble jeg presset til å jobbe fulle uker, 8 timer hver dag, noe som ble for mye for meg.. gråt meg i søvn hver kveld på slutten, takler ikke når jeg MÅ gjøre ting selv om jeg føler meg elendig.. hadde nok taklet deltidsarbeid, men det var de ikke villige til å ordne. Aner ikke hvor jeg skal henvende meg.. psykolog har jeg gått til lenge tidligere, men det er lenge siden nå (endel år), fikk ikke spesielt utbytte av det heller. Følte meg bare sykeliggjort.. piller er jeg ikke tilhenger av, da jeg ikke er SÅ dårlig.. fungerer jo fint hjemme med trygge rammer. Noen råd??
Gjest Skrevet 25. oktober 2009 #2 Skrevet 25. oktober 2009 Finn noe du kan jobbe med hjemmefra? Kanskje starte noe eget?!
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2009 #3 Skrevet 25. oktober 2009 synes du skal fortsett med det du gjør. så kan du i tilleg ta kurs på NKI. nettbasert altså. utdanne deg litt men gjenom pc'n når du føler at du er klar for å kanskje jobbe litt med det du liker så gjør du det. jeg hadde det akurat som deg, tok noen kurs på internett via NKI. og begynte og jobbe som frivelig gjennom røde kors. en time eller to i uken hos en mann som trengte sosialisering, pratet sammen eller jeg leste en bok. besøsvenn heter det. man har flere alternativ også. du kan forandre et menneskeliv ved bare å være der 1-2 timer i uken. det er så mye alternativer for de som ikke kan jobbe vanlig men som ikke orker å sitte inne heller gjør det du synes er godt for deg du. =)
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2009 #5 Skrevet 25. oktober 2009 Et lite tips: http://www.frisknett.no/ Du kan jo sjekke ut hvilke tilbud som er i nærheten av der du bor. Jeg kjenner meg igjen i situasjonen du beskriver. Det er ikke så bra for selvtilliten å gå hjemme hele tiden. Jeg vil så gjerne klare skaffe meg en jobb, og fungere normalt. Men føler ikke at jeg duger til noe som helst, og synes det er vanskelig å finne ut av hvilke muligheter jeg har... Jeg går på yrkesretta attføring nå, og venter på å få min egen veileder i NAV. Håper at hun/han kan hjelpe meg videre...! Du skriver at NAV presset deg til å jobbe mer enn du klarte. Men var de klar over situasjonen din da? VIsste de om at du sleit psykisk?
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2009 #6 Skrevet 25. oktober 2009 Takk for svar:) Jeg har litt utdannelse heldigvis. som jeg tok før jeg fikk barn. Men kan jo se på mulighetene til å studere mer:) Har tenkt litt på støttekontakt selv, det er jo noe i samme gata som besøksvenn? Godt å gjøre noe bra for andre også. HI
Pengetreet Skrevet 25. oktober 2009 #7 Skrevet 25. oktober 2009 Bestill time hos nav og ta med en erklæring fra legen som beskriver hva du sliter med. Du vil få en veileder som sammen med deg skal kartlegge din funksjonsevne. Nav har egne ansatte som kun jobber med å hjelpe mennesker med redusert arbeidsevne ut i arbeidslivet. Du vil ikke bli presset til å jobbe fullt dersom du ikke har kapasitet til det Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2009 #8 Skrevet 25. oktober 2009 13.37: Ja de visste det, men jeg sliter litt med å åpne meg å fortelle folk akkurat hvordan jeg har det, så de vet vel ikke hva de skal tro.. har veldig lett for å ta på meg en maske, smiler alltid.. er velstelt og normalt pen osv.. selv om det er kaos på innsiden. Hadde en litt spesiell saksbehandler også. Har store problemer med å åpne meg for folk generelt.. til og med venner vet ikke dette om meg. HI
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2009 #9 Skrevet 25. oktober 2009 Takk, visste ikke om NAV i utgangspunktet var ment for "friske" folk, men det var greit å vite:) HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå