Gå til innhold

Flere som vurdere å utsette prøvingen i disse tider?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå begynner det å bli mye styr rundt om kring angående influensa og vaksinering. Jeg vurderer å vente litt med prøvingen til jeg er blitt vaksinert, flere?

Vi kommer ikke til å ha beskyttet sex, men ihvetfall ikke tenke på når det er vi har sex i forhold til el... Nå har vi prøvd så lenge så klarer ikke å legge det helt på hylla. Nå venter jeg ikm om en uke, så hvis jeg nå sier at vi skal vente, så er jeg vel allerede gravid, hehe:P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker akkurat det samme som deg. Jeg er nok ikke langt unna ikm så det er vel nå jeg blir gravid når vi satte denn pp'n på pause da min samboer har lett astma og vi begge må ta den nå til uken !

Vet ikke helt hvordan jeg skal forholde meg til den vaksina om jeg er gravid, må jeg vente til 2. eller 3. trimester eller kan jeg ta den helt i begynnelsen av svangerskapet?

Skrevet

Kommer ikkje te å utsette noenting. Håper nesten eg blir sjuk snart for eg har ikkje lyst å ta vaksina. Stole på at kroppen min e sterk nok te å tåle alt svineinfluensaen klare å trøkke på meg, om det sko skje.

Har veldig dårlig erfaring med alt som leger syns er bra å putte i meg. Så eg tar ingenting frivillig lengre. Hehe.

Dessuten...svineinfluensaen, ja. Den kan være farlig for noen mennesker. Og noen få kan være uheldige. Men det e jammen meg ikkje noe bedre statistikker når det kommer til den vanlige influensaen. Det e bare det at svineinfluensaen rammer andre grupper hardere (og mulig mere smittsomt). Og eg er ikkje innenfor noen risikogruppe. Blir eg gravid, så blir det å passe seg for menneskers hoste, hender, penger, bære sprit i veska, vaske hender ofte o.s.v. Helgardere seg kan en ikkje uansett om en tar vaksine eller ei.

Min konklusjon etter utallige omganger med megsjøl er at eg velger å stole på naturen.

Skrevet

Jeg utsetter prøvingen til jeg har vaksinert meg. Selv om jeg har lyst på baby - NÅ, så... Jeg bekymret meg mye for bl.a toxoplasmose, listeria m.m i tidligere sv.skap, så jeg ser på det som å eliminere en bekymring til mens man faktisk kan, samt beskyttelse av nåværende og fremtidig(?) barn. Selv om det er PYTON å ikke prøve denne helgen jeg har EL =(

Skrevet

Ja jeg vurderer å ta en liten prøvepause slik at jeg får tatt vaksinen før graviditet. Vaksinen er etter mitt skjønn for lite testet (var jo ingen vaksine da dette brøt ut) så jeg er skeptisk til at det ikke kan ha noen innvirkning på fosteret. Jeg har rundet året i prøving, så dette er kjipt, men på den annen side var det befriende å ha prøvepause denne ppen. Jeg følte det var mindre stress og bedre sex, kanskje en prøvepause er det som skal til for at det klaffer for oss uansett?

Skrevet

Etter mye om og men og tenking og grubling, til og med drømmer om natta... -så har jeg bestemt meg for at jeg skal ta vaksinen.

Jeg er sykepleierstudent, og er for tiden i praksis på sykehus. Samtidig prøver jeg å bli gravid. Hvis det skulle eksplodere med influensaen nå, hvilket det ser ut til å gjøre, så kan jeg umulig unngå å komme nær den. En skal ikke ta vaksinen de første 12 ukene, fordi da er ikke alle fostrets organer ferdig utviklet. Og en svineinfluensa kan bidra til spontanabort. Det har jeg hatt, og vil ikke ha det igjen! Hvis jeg blir gravid vet jeg at jeg kommer til å være redd for å bli smittet, samtidig vil jeg ikke ta vaksinen i 2./ 3. trimester uten å lure på hva det gjør med fostret. Derfor har jeg kommet frem til at det eneste fornuftige å gjøre er å ta den vaksinen, så kan jeg bli gravid uten bismak.

Fornøyd med beslutningen min:)

Skrevet

jeg harogså tenkt tanken og utsette prøvinga til etter vaksina, jobber deltid på aldershjem og i barnehage så får vaksina gjennom jobben.. men er det noen som har hørt om det er noe som sier noe om man må vente med å bli gravid etter å ha tatt vaksina?? at stoffer fra vaksina kan "henge igjen" og skade eventuelle foster som flytter inn etter at vaksina er tatt? det er ett vanskelig valg dette...

Skrevet

Er det slik at hvis man er i 1.trimester, kan man ikke ta vaksinen?

Skrevet

Ja, roer nok litt ned til vaksinen er tatt. Det virker ihvertfall fornuftig, son flere sier over her. Nærmer oss året med prøving her også, så håper vaksina kommer fort så man slipper å hoppe over en pp.

Tror man bare bør vente å se hvordan man reagerer på vaksinen, etter noen dager må det vel være greit og fortsette prøvingen??

Skrevet

Den anbefales ikke å vaksinere seg i 1. trimester, hvis man ikke har andre svakheter som gjør at du er under risikogruppen.

Detter er fordi alle de indre organene blir dannet i 1. trimester, og vaksinen kan også fremkalle abort.

Skrevet

Hei!

Jeg har også, etter mye om og men, bestemt meg for å vente litt til med prøvingen... Jeg er sykepleier, og jobbet i helgen, blant annet med pas. med svineinfluensa... Det er tydelig at antallet influensatilfeller er økende... Så jeg har funnet ut at jeg ikke har noe valg lenger, orker ikke å bli gravid, og gå inn i 1. trimester, og vite at jeg ikke kan få vaksninen før etter 12. uke... Dessuten ville jeg ikke like tanken på å ta vaksine, mens jeg er gravid heller:) Surt å måtte utsette prøvingen enda en måned, men er ganske fornøyd med beslutningen min, iallefall siden jeg utsettes for smitte på jobb.

Håper på å få tatt vaksinen i løpet av denne uken, så begynne å prøve like etter det;)

Jeg lurer også på dette med om hvor lenge vi bør vente etter at vaksinen er satt, men dette er jo en "død" vaksine, så jeg tviler på at vi trenger å vente;) Men dette får vi nok ikke et skikkelig svar på tenker jeg, siden vaksinen er så ny...

Skrevet

Jeg har IKM man. 2.nov og det er samme uke som vi får tilbud om vaksine. Da tar jeg den om jeg ikke er gravid :o)

Skrevet

Jeg hadde egentlig bestemt meg for å vente til jeg fikk tatt vaksina, hvis jeg ikke allerede er gravid da.

Men her i kommuna får man ikke vaksinere seg hos legen, de har ikke noe med vaksineringen å gjøre. Kun massevaksinering.

Og med de prioriteringskriteriene som er nå, så får ikke jeg vaksine før utpå nyåret en gang. Nå jobber jeg i skolen, så jeg regner vel egentlig med at jeg blir vel smitta lenge før jeg får ta vaksine.. Sukk! What to do?

Skrevet

Har IKM om 5-6 dager og dersom jeg ikke er gravid denne pp, så vil jeg ta en pausen fra prøvingen til jeg har fått vaksinen (blir vel innen året de regner med å ha vaksinert alle?)

Lurer faktisk på å ta en pause helt til våren da - det er ikke så optimalt med barn født sent på året - de kommer bakerst i barnehagekøen...

Hvis vi venter med prøvingen til mars så blir det iallefall minst januarbarn :-)

Så da er det bare å vente til IKM og se hva det blir til.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...