aloha83 Skrevet 25. oktober 2009 #1 Skrevet 25. oktober 2009 Ja, det er en egen debatt for det, men der er det jo svært lite action.... Hva spiser dere egentlig? Jeg føler at jeg spiser ganske sunt, en typisk dag kan se ut som dette: 05:50 frokost: 1 glass juice 1 glass bioq 1 yoghurt(Tine JA, nøkkelhullsmerket) vitaminer 07:30 mellommåltid: 2 ryvita rug knekkebrød med gulost og paprika 2 glass vann 11:00 lunch: 2 skiver byggbrød(ekstra grovt) med gulost og paprika, brunost eller syltetøy 2 glass vann 1 glass juice 15:30 mellommåltid: 2 skiver gårdsspelt(ekstra grovt fra Baker Hansen) med gulost eller brunost 2 glass vann mellom 17:30 og 20:00 middag: varierer med fisk, salat, kyllingwok, hjemelaget pizza, og selvfølgelig en hel del andre ting. Når det gjelder pasta er det kun speltpasta som spises pga. av allergi hos mannen. Karbonadedeig i stedet for kjøttdeig, prøver å være flink med grønnsaker. Prøver å drikke MINST 1,5 liter vann utenom måltidene, og til trening er det en stor flaske(0,7l) i tillegg. Trener høypuls, sykkel, mage/rygg og yoga 2-3 ganger i uka på forskjellige dager. Spiser litt godteri i helgene(har vært både fredag og lørdag til nå, men fra førstkommende uke blir det kun lørdager), men drikker ikke brus. Har også kuttet ut frukt etter beskjed fra jordmor om at det er for mye fruktsukker i det. Føler at vekta ikke jobber med meg, og har den siste uken gått opp 0,8kg til tross for kondistrening 3 ganger. Noe fett ha sikkert blitt gjort om til muskler, men jeg har ikke tro på at det kan være så mye siden jeg hadde samme treningsintensitet før graviditeten og trente mer vekter da enn jeg gjør nå. Totalt har jeg gått opp 8,2 kg og jordmor mener at det burde være nok med 4 kg frem til uke 28, jeg er nå 27+0 i dag. Gikk opp 3 kg 'ekstra' på ferien i september, og det er de som jobber imot meg nå føler jeg. Har ikke som mål å slanke meg eller gå ned, men kunne godt tenke meg å stå stille i 3 kg hvis dere skjønner. Ønsker ikke akkurat å bli en flodhest da jeg er 1,60m høy og hadde en utgangsvekt på 49,7 kg. Nærmer meg nå 60 kg, og føler virkelig at angsten kommer til å komme når nåla bikker 60. Har som mål å ikke gå opp mer enn 15 kg totalt, men med 13 uker igjen og denne økningen per uke ser det svært faretruende ut. Min kjære er veldig snill og god med meg og mener at jeg ser flott ut, men jeg merker virkelig at lårene har mye ekstra fett i forhold til hva jeg kan være komfortabel med. Har i tillegg gått opp fra 70C til 65E i bh-str så noe vekt er jo der, men ikke SÅ mye. Symfysemålet er bittelitt over gjennomsnittet, men innenfor 'normalkurven'. Som jordmor sier, hun er ikke så veldig bekymret for meg, men hun vil ikke at lille meg skal få et stort barn. Synes det er vanskelig å vite hva jeg skal kutte ut eller bytte ut ting med så TIPS MOTTAS MED STOR TAKK!!! )
animal Skrevet 25. oktober 2009 #2 Skrevet 25. oktober 2009 Oi, jeg vet ikke helt hva jeg skal si, har hvertfall ikke noen råd komme med i forholdt til kosthold og trening. Du kan jo egentlig ikke leve veldig mye sunnere.. Du må nok bare belage deg på at kiloene kommer, tror (og håper) at du mistolker jordmoren din litt. Hun snakker nok mer generelt enn om deg spesifikt (håper jeg virkelig, hvis ikke syns jeg det er en snål jordmor) Du må huske på at du er tynn i utgangspunktet, så er ikke sikkert at det gjennomsnittet legger på seg (12kg) gjelder deg. For mens andre har litt å gå på av fett i utgangspunktet, hadde ikke du noe. Du kan trøste deg med at du helt sikkert er av den typen som raser ned i kilo mens du ammer, og da kan det være godt å ha noen kilo å gå på i utgangspunktet. Syns du bare skal slappe av og nyte svangerskapet, og kroppen din. Er sikker på at du er av dem som ser flott ut som gravid, og at det sikker bare er magen din som syns blir større. Mitt råd altså; Fortsett med det kostholdet du har, og slapp av! Slutt å fokusere så mye på vekt, trøst deg med at du er sunn og frisk og at det tross alt er det viktigste!
mkk1983 Skrevet 25. oktober 2009 #3 Skrevet 25. oktober 2009 Synes du lever veldig sunt jeg! Er selv dansepedagog og en del greie på kosthold. Er i uke 19 nå. Tror ikke en skal fkusere så ekstremt på kostholdet. Det kan gå en til hodet... at du ikke skal spise frukt synes jeg er tull. Det er fruktsukker, ja, men ellers så mye annet sunne vitaminer som er viktig å få med seg. Men kombinert med grønnsaker er det jo bra! Jeg Synes at en kan kose seg i helgene, (koser meg i hverdagen også jeg om jeg får lyst) men tror det er viktig å spise alt med måte uansett. Vet ikke om du er noen brus drikker, men er du det kutt det helt ut! Det er den største synderen! Jeg spiser det meste til middag, ellers grovt brød mye ost og melk for det er jeg glad i, og frukt og grønt såklart. Ang. frukt ville jeg heller spist variert av det enn å drikket juce. Det er veldig konst\entrert og heller ikke bra for tennene. Velg isåfall juce der det står ikke fra konsentrat. Den er sunnest. Du er jo kjempe flink å trene også. Stå på med det, men lytt til kroppen om du er trøtt en dag. Jeg har en gutt på 1 1/2 fra før, så det begrenser seg hva jeg får tid til, men prøver en pilatestime og en styrketime på elexia hver uke. Så er jeg jo i aktivitet på jobben. Jeg gikk opp ca. 20 kg sist svangerskap, men etter 1/2 år var jeg på normalvekt igjen så og si. Tok keisersnitt så klarte ikke trene før over tre mnd, men gikk tur hver dag og det gjorde sitt ( men kroppen vil alltid forandre seg etter en fødsel og et svangerskap....) husk at alle er forskjellige og har ulik beinbyggning. Muskler veier dobbelt så mye som fett! Nyt svangerskapet og vær glad formen tillater deg å trene:)
aloha83 Skrevet 25. oktober 2009 Forfatter #4 Skrevet 25. oktober 2009 Tusen takk for flotte svar! Er ikke sånn at jeg er helt hysterisk altså, men begynte å notere inntaket etter forrige kontroll(hadde da akkurat kommet hjem fra ferie og lagt på de berømte 'feriekiloene' også, så hadde det ikke vært for masse frukt hver dag, god mat og null aktivitet i ferien hadde nok vekta vært snillere). Ser bare at jeg spiser sunt, og skjønner ikke helt hva som kan bli bedre. Bortsett fra juicen da, men orker ikke vann til frokost, det blir for kjipt. Holder meg til meierienes ferskpresset som ikke er fra konsentrat. Synes konsentratjuicer smaker pyton Ser ikke akkurat ut som en flodhest enda, men merker tydelig at lårene har fått sin del av vekta. MEN, de går nok forhåpentligvis fort bort etter fødsel. Og helg er helg, så da er det lov med både potetgull og sjokolade på lørdager (angret forøvrig litt i går da jeg spiste smågodt til jeg ble kvalm, TO ganger ) men men. Drikker ikke brus, så det blir i grunn mest vann i helgen også. Og besøk hos besteforeldre hvor dessert er obligatorisk uansett ukedag er jo ikke så ofte heller så da spiser jeg det jeg får. Får bare holde ut og håpe at sluttresultatet blir bra! Og når det kommer en bebis i januar så er vel mye glemt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå