Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2009 #1 Skrevet 25. oktober 2009 Er det for "feminimt" som mellomnavn?
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2009 #4 Skrevet 25. oktober 2009 Enig i at det blir litt for religiøst.... Enkelte andre apostler har mer anvendelige navn.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2009 #5 Skrevet 25. oktober 2009 Typisk trend navn. Ikke veldig pent. Synes selv det er litt "white trash" over det ....
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2009 #6 Skrevet 25. oktober 2009 Enig! Jeg googlet Nataniel, og fikk da opp historien om Nataniel-André som var tatt av barnevernet.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2009 #7 Skrevet 25. oktober 2009 Nathaniel er ett flott navn det, "for religiøst", "for isfolket"? Teiteste jeg har hørt. Om man tenker slik om navn er det ganske mange navn som er ubruklige, som Anna, Gabriel, Sara, Lukas, Markus, Hannah osv som også er bibelske navn. Navn som Are, Liv, Silje, Jonathan, Sander , Benedikte, Mathias, Ingrid er også navn fra isfolket, er de og ubruklige da siden de er brukt i en bok-serie? Tåpelig argumentasjon å bruke om navn, alle sønnene mine har navn jeg kan finne igjen i bøkene om isfolket, og de har helt vanlige navn. Navnet Nathaniel er er vakkert, jeg har selv en sønn som heter det og jeg har aldri fått annet en skryt av navnet. Jeg personlig ville ikke brukt Nathaniel som mellomnavn, dette da navnet er såpass langt og "fyldig" i seg selv, om jeg skulle hatt Nathaniel som mellomnavn ville jeg hatt ett hovednavn som ikke var lengre enn 3 bokstaver. Men jeg mener Nathaniel er ett navn som står best alene.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2009 #8 Skrevet 25. oktober 2009 Skikkelig dumt navn, spør du meg. Men dét gjør du vel ikke. Dette er jo anonymforum... Daniel er tross alt bedre.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2009 #9 Skrevet 25. oktober 2009 Det er forskjell på "religiøse" navn og navn som står i bibelen. Det skjønner du vel? Mange navn har blitt dagligdagse, som f.eks Maria, Sara, Daniel osv. mens enkelte navn fremdeles er litt bibelske og høytidelige, som f.eks Nataniel, Jededia, Lasarus osv.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2009 #11 Skrevet 25. oktober 2009 Nataniel er pent det ville brukt det som hovednavn.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2009 #13 Skrevet 25. oktober 2009 Stygt. Og alt for langt til å ha som mellomnavn
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2009 #14 Skrevet 25. oktober 2009 White trash? Er du mindre begava du eller? Typisk trendnavn du, de fleste navn har en "trend-æra" en eller annen gang. Nathaniel/ Nathanael er ett gammelt navn som tilfeldigvis har kommet frem i lyset igjen, som de fleste navn gjør. Jeg har ei venninne som har ganske nøyaktig samme ståsted i livet som meg, vi har omtrent samme yrke og utdanning, vi har ganske like livssituasjoner når det kommer til alder, sivilstand, levestandard osv. Mitt barn heter Nathaniel, ett "trend-navn", hennes datter heter Åse-Marie... Smak og behag kalles det... "White trash" er til din opplysning en amerikansk betegnelse på hvite mennesker som bor i noe man kaller "trailer-park"= White trailer-trash, altså hvite mennesker som av en eller annen grunn befinner seg i en livssituasjon hvor de ikke har mulighet til å eie eller leie en bolig ett "normalt" boligområde.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2009 #15 Skrevet 25. oktober 2009 Jesus er undervurdert (som navn).
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2009 #16 Skrevet 25. oktober 2009 Jesus er vel det mest brukte guttenavnet i de spansktalende deler av verden. Her hjemme er jeg enig i at alt for få bruker det.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2009 #17 Skrevet 25. oktober 2009 Nataniel er vakkert! passer min vakkre sønn!
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2009 #18 Skrevet 25. oktober 2009 Hva når Nathaniel er blitt dagligdags da? For det er det på vei til å bli.. Er det mer stuerent når det er blitt brukt 1000 ganger? 3000 ganger? For meg er ikke Nathaniel mer biblisk eller religiøst preget enn hva Sara er. Om du tar turen til usa f.eks, der har du ganske mange gutter som har navnet Jedediah, om man tar utgangspunkt i navnet og språket så klinger Jedediah flott på engelsk, på grunn av språket klinger det ikke like bra på norsk, Nathaniel derimot klinger bra og funker godt på norsk... Akkurat som Sigrid og Solveig klinger flott på norsk men er vel ganske håpløst å uttale på en skikkelig måte på engelsk. Man må ta litt utgangspunkt i hvordan navnet uttales når det brukes og når man tenker på hvor "brukendes" navnet er. Jededia er ikke ett navn som enkelt uttales pent eller enkelt på norsk, derfor er det heller ikke ett navn som brukes. Lasarus er enklere å uttale, vil derfor mene dette navnet logisk sett bør være tatt i bruk oftere enn Jededia.. Nathaniel er lett å uttale på norskt og er derfor ett enklere navn å gjøre bruk av. Mange navn fra bibelen som Anna, Sara, Maria osv er flotte når de uttales på norsk, men de er ikke mindre "bibliske" av den grunn? Får man noe mer høytidlig enn Maria om man tenker på hvem Maria egentlig var? Men Maria er ett helt vanlig navn for folk flest, akkurat som Nathaniel som også bare er ett navn. For min del er Gabriel ett mer høytidlig navn enn Nathaniel, dette fordi ikke mange kan "plassere" Nathaniel i biblisk sammenheng, men alle har vel hørt om engelen Gabriel? Igjen, smak og behag... Ingen religiøs fanatisme. Min mening er at så lenge navnet kan brukes på en god måte med norskt språk er ett navn "fair game", og man bør slippe å bli slaktet fordi man kanskje har brukt ett navn som skiller seg litt ut pga hva andre legger i navnet. Jeg har 6 barn, to har "poppis-navn", to har navn som som man , ganske staverett, finner igjen i biblisk sammenheng og to har doble navn bestående av navn man ikke finner i noen ti på topp liste eller i bibelen. Jeg er stolt av å ha gitt min "eventyrlige" vakre gutt, Nathaniel, ett "eventyrlig" vakkert navn jeg. Like stolt som jeg er av å ha gitt mine andre vakre barn sine vakre navn.. Navn som er vakre etter MIN mening da. Takker for meg i denne dabatten jeg med ett enkelt utsagn, Det er ikke noe feil med ett navn før andre tilfører navnet negativt innhold.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå