Gå til innhold

Fredag 23/10 kom Oliver til verden...

Anbefalte innlegg

Skrevet

...på overtid og i rekordfart.

Var torsdag på sykehuset fordi jeg merket stor forskjell i mengde bevegelser i magen. Etter div kontroller kom legen fram til at det var lite fostervann igjen. Hadde time til overtidsvurdering fredag, men det ble i stedet bestemt at jeg skulle settes i gang fredagmorgen slik at jeg slapp å vente til mandag. LEgen sjekket modning, var 1cm og han tøyde til to. Ikke vondt i det hele tatt, men det kjennes :)

Håpet i det lengste at fødselen skulle komme i gang av seg selv i løpet av torsdagen, men det gjorde den ikke. Legen gjorde meg oppmerskom på at det kunne ta tid med fødselen selv om jeg fikk tabbiser i tufsa, men om det ikke skjedde noe innen mandag så skulle de ta han med keisersnitt. Så jeg skulle uansett bli mor på mandag, senest.

Vi møtte i godt mot på føden halv ni fredagsmorgen for å få satt inn tabletten. Det var en av fire som skulle settes med 6 timers mellomrom. Måtte ligge i ro den første timen etterpå, men ellers kunne jeg gjrøe som jeg ville. Legen kom ikke før halv elleve og da var jeg litt utålmodig. Det var rolig på føden så jeg fikk fødestua fra morgenen av.

LEgen sjekket først åpning, 2,5 cm og han dro fingrene rund toppen av hodet på babyen. Ikke vondt, men ubehagelig. Så ble en liten tablett ført inn og jeg skulle ligge i ro.

Etter timen var omme, altså 1130 gikk jeg meg en tur mens gubben fro hjem for å hente en del ting og for å stikke innom jobb en tur. Legen mente at jeg nok kom til å gå i fødsel i løpet av dagen, og at jeg ikke kom til å trenge fire tabletter.

Etter turen ut i finværet bestemte jeg meg for å fra opp og legge meg til en dupp. Hadde antydning til kynnere, men ikke vondt. Har sovet lite i det siste, så tenkte det var lurt å sove ut om jeg skulle klare en fødsel over flere døgn...

Kl ett begynte kynnerne å komme regelmessig og ikke var de vonde, men ubehagelige. Tok tida, de varte ca 1 min og kom med tre min mellomrom.

Lå på senga og så TV da det kl 1400 sa knepp da gutten sparket inne i magen og plutselig fikk jeg vondt. Studenten som fulgte med meg kom innom litt over to og så at jeg stod bøyd over senga og svingte med hoftene mens jeg pustet konsentrert. Jeg fortalte at jeg trodde vannet var gått og at jeg hadde lagt bindet på badet. Huyn sjekket det, men trodde det var slimproppen siden det var så lite vann og litt slim. JEg forklarte at jeg hadde lite fostervann og at det dessuten var rosa, så det liknet fostervannsbindet jeg hadde med førstemann. Hun satte på meg registrering mens jeg stod og danset meg gjennom riene (takker for at jeg har gått på magedans og lært meg å lage 8-tall...) Jeg forklarte at da kneppet kom så startet riene, så jeg mente det måtte være vannet.

Kl halv tre begynte riene å bli ganske vonde og jeg tenkte at "Ja her får jeg puste slik jeg vet jeg kan, for dette lan holde på til søndag..." Jordmorstudenten syntes jeg var flink til å jobbe meg gjennom riene, selv om jeg følte at hun syntes jeg prustet fælt med tanke på hvor tidlig det var i prosessen. Gubben var enda ikke kommet og mobilen min var tom for strøm så fikk ikke varsla om at hans nærvær var ønsket... Han kom litt før tre og syntes det var vanskelig å få kontakt med meg der jeg stod bøyd over senga og danset. Han spurte om han skulle massere eller gjøre noe, men da var det såpass vondt at jeg tenkte "faen ikke rør meg," men svarte med å riste på hodet. Han følte seg litt overflødig stakkar. Tanken på at dette kunne holde på i laaaang tid gjorde at jeg ikke ba om smertelindring (hadde planer om badekar og lystgass slik jeg hadde sist) sånn at jeg sparte det til motet begynte å svikte.

Riene kom tett og det var vondt også mellom de. Fikk liksom ikke slappet av helt. Jordmorstudenten kom inn og takket for seg, det var vaktskifte og rapport. Gubben takket henne, mens jeg bare var i min egen verden. Det kom ikke noen ny jordmor med det første, så vi fikk være alene. Gubben dristet seg bakpå korsryggen med varm h ånd og du dæven det var godt.

Spurte gubben etter en stund hva klokka var. 1545. Hmmm, tror jeg må på do. Prøvde det, men fikk ikke til noe for riene var sååå tette. Gikk tilbake til senga etter et minutt og bøyde meg. "HEnt noen, hent noen!!!" Gubben skjønte ingenting, men kastet seg etter den røde snoren på andre siden av senga. Ny jordmor kom inn. "Tror jeg må få trykke snart," sa jeg. Hun kikket på gubben som jeg ser for meg trakk på skuldrene (dette var nytt for han.) Hun ville ha meg på sengen, men det maktet jeg ikke så hun undersøkte meg stående. "Her skal det ikke presses nei, for du har bare 6 cm åpning." Hun satte i gang med å gjøre klart rommet.

Trykketrangen var enorm og i stedet for å svinge med hoftene når riene kom begynte jeg å gå på stedet for å gjøre annet enn å presse (steike så flink jeg var!!!) Tryglet og ba jordmor om å få presse, men det var det ikke noe lurt å gjrøe, for jeg hadde revnet såpass sist svangerskap at de måtte passe ekstra på denne gangen. Prøvde meg på do igjen for å få bort ting som kunne hindre veien ut for lillegutt. Nei, ikke snakk om. Stod over badekaret og erklærte at jeg måtte få trykke.

Jordmor ba meg til sengen og sjekket åpning. 10cm og bare en liten flik som måtte tøyes. Fikk lystgassen jeg hadde bedt om, men helt glemt :) Ok, her skulle presses :D 5 rier (fikk kjenne på hodet hans som stod i åpningen, for jeg var overbevist om at jeg skulle være nødt til å presse i 2 timer som med førstemann) og gutten var ute kl 1633., altså 2,5 timer etter første ri og vannavgang. Gubben heiet meg frem slik bare en personlig trener kan gjøre og vi var riktig stolte av meg begge to :D

Nå skal vi snart hjem fra verdens flotteste barselhotell (gled dere som skal føde p St Olavs!!) og er plutselig en familie på 4!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For øvring tidenes lengste innlegg om kort fødsel...

Skrevet

Gratulerer så masse med Oliver:-):-) Fikk nesten gåsehud da jeg leste om fødselen, og ble selvfølgelig litt rørt da.. Du var virkelig kjempflink!!

Jeg skal også føde på St.olavs, men termindato er ikke før 22 nov, så det blir nok ei lita stund til det skjer noe enda her.. Hvor lenge fikk dere forresten være på barsel og pasienthotellet? Er førstegangs så alt er liksom nytt for meg.. Nå får dere nyte tida sammen og bli kjent med Oliver og kose dere masse sammen:-)

Skrevet

Gratulerer så mye med gutten :)

Spennende å lese fødselshistria di! Bra at alt gikk fint, og at "gubben" kom på plass til bebisen fikk sett dagslys for første gang;)

Lykke med dere videre =)

Skrevet

gratulerer med Oliver!!

Og tusen takk for at du delte denne fine fødselshistorien med oss:-)

Slik lesing gjør at det er lettere å motivere seg for den snart forestående begivenheten.

Kos dere masse hjemme.

Skrevet

ÅÅÅ!!! så kos! Gratulerer så mye til dere!

Høres ut som en drømmefødsel egentlig;)

Skal føde i St. Olavs jeg også og gleder meg!

Kos dere hjem med Oliver!

Skrevet

Gratulerer så mye:) Lever for disse fødselshistoriene om dagen:) Syntes det bare er kjempefint med litt lengre lesning:) Masse lykke til:)

Skrevet

Gratulerer så mye! Og tusen takk for en flott historie. Så fint å lese så detaljert beskrevet. Kos dere masse med den lille.

Jeg blir satt i gang i morgen ved St. Olavs:) skuuuuummelt ja. Men det blir nok bra til slutt;)

Skrevet

Takk for det og lykke til selv!

Skrevet

Må føye til at amming ikke er enkelt. Et godt råd: Ta i mot all hjelp dere kan få på barsel eller ammeklinikken. Etter fire døgn uten søvn og med store ammeproblemer har lillegutt endelig funnet roen og jeg kan senke skuldrene. Gubben tok gutten etter amming i natt og jeg har fått sovet mine første 4 tmer siden fødselen... Føler meg som et nytt menneske!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...