Mockanin Skrevet 25. oktober 2009 #1 Skrevet 25. oktober 2009 Hva gjør dere for at samboeren/mannen skal hjelpe til hjemme? Her har vi hatt vaskehjelp en gang i uka, men pga. hunden måtte vi si opp henne. Ble tungvindt og ha han med på jobb hver fredag. Både mannen og jeg har kollegaer som er alergisk. Vi har blitt enige om at det skal støvsuges her hjemme hver dag og vaskes hver fredag. I tillegg skal vi bruke 30. min hver hver dag på å rydde. Vel, 14 åringen støvsuger de to dagene han skal når han er her annen hver uke. Ellers er jeg alene om det meste. Sist lørdag tvang jeg gubben til å vaske mens jeg var i bursdag med 3,5 åringen. Etter det har han ikke gjort noe her i huset. Unnskylder seg med at han er sliten etter jobbe, men han orker å sitte forran pc' n og spille spill på Facebook det meste av tiden han er hjemme. Jeg jobber bare 40 % nettopp fordi jeg ikke har energi/ork til mere. Dette pga. en operasjon i sommer som gjør at jeg ikke får i meg så mye mat som før og dermed blir det lite ork. Jeg orker rett og slett ikke å stå alene med alt husarbeidet. Riktignok skal det også sies at mannen går 3 turer med hunden om dagen, men det er også pga. at jeg ikke orker pga. at jeg er sliten og trøtt hele tiden. Har ikke B12 mangel, sjekket det sist uke. Nå startet jeg dagen med å brette tøy fra tre tørkestativer. Har ryddet litt og nå sitter jeg her og er trøtt og sliten og ergrer meg grønn over gubben som sover. I går når jeg skulle sove så satt han med pc'n hele tiden. Døra til soverommet sto nemlig på vidt gap, sikkert for at jeg ikke skulle få sovet. Ga opp kl. 08.30 i alle fall, litt for irritert. Kunne lukket døra selv, men ville se hvor lang tid det gikk før noen lukket den. Sånn er det hver gang jeg skal sove om morran. Jeg er på randen av eksplosjon. Hadde jeg orket så skulle jeg selvsagt gått tur med bikkja, i alle fall 1 gang om dagen. MEN jeg klarer ikke med alt rett og slett. Har begynt å tenke på at det kanskje hadde vært greit og bo alene med ungene for da hadde jeg ikke hatt noen andre enn meg selv og unga og ta hensyn til og hadde hatt et stort irritasjonsmoment mindre i hverdagen. Hva er trikset for å få mannfolka til å hjelpe mere til ?
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 25. oktober 2009 #2 Skrevet 25. oktober 2009 ha en fast kveld i uka hvor dere rydder og vasker alt, der begge hjelper til? hva ser han til det? hvorfor støvsuger dere vær dag? det hadde jeg aldri giddet...hehe
Mockanin Skrevet 25. oktober 2009 Forfatter #3 Skrevet 25. oktober 2009 Grunnen til at vi støvsuger hver dag er at vi har hund. Hunden røyter noe sinnsykt nå om dagen. I tillegg har vi bare en bitte liten gang og hunden drar inn mye møkk, det gjør for så vidt vi andre også når vi er ute og kommer inn.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 25. oktober 2009 #4 Skrevet 25. oktober 2009 hm... har dere prøvd å sette dere ned å lage en liste på "dine og mine oppgaver"? for om du vurderer å gå fra han pga dette så er det jo ekstremt viktig at han forstår hvordan du føler det og at han er enig i at dere deler relativt likt. og da er jo kanskje en liste et bra sted å begyne?
petite fleur Skrevet 25. oktober 2009 #5 Skrevet 25. oktober 2009 For det første ville jeg sluttet å kalle det "hjelpe til". Det er begges ansvar å holde huset i orden, ikke at en er sjefen og den andre hjelper. For det andre ville jeg slakket ned på kravene. Blir det virkelig så mye rot at dere må rydde i 30 minutter hver dag? Vi er noen rotekopper her i huset, men etter 10 minutter rydding (hvor vi begge rydder) ser det supert ut :-) Det med døra skjønte jeg ikke helt...hvorfor lukket du ikke soveromsdøra etter deg når du skulle sove? Eller, hvis det var sånn at mannen din sto opp først, kunne du jo sagt "husk døra". Det må i alle fall jeg gjøre med min samboer som er i koma om morgenene. Jeg skjønner godt at det er frustrerende når du er sliten og ikke klarer alt du har lyst til å gjøre, men det virker som dere sliter litt med kommunikasjonen. F.eks. det med soveromsdøra.... Lykke til, mitt råd er i alle fall å slakke på kravene og å prate sammen :-)
Fire småtroll Skrevet 25. oktober 2009 #6 Skrevet 25. oktober 2009 Tror det er viktig å fordele oppgavene etter hva en selv synes er viktig, det er den eneste måten å få ting gjort på.. Hvis mannen din synes det er helt greit at det er litt rotete på stuebordet er det meningsløst at det skal være hans oppgave å rydde det. Men hvis han synes det er helt pyton når det står oppvask på kjøkkenet er det greit at han har som oppgave å holde kjøkkenbenken blåst osv. Det er i stor grad sånn vi har fordelt oppgavene her, det jeg irriterer meg over er det jeg som gjør noe med, og det mannen irriterer seg over er det han som gjør noe med. Det begge synes er pyton, som f.eks å vaske badet, har vi betalt en vaskehjelp for å gjøre, eller bytter på. Husarbeid har i vårt 12 år lange forhold aldri vært noe tema, det går helt av seg selv.. Husarbeid er jo ikke gøy, men det må gjøres. Av og til blir man møkka lei, akkurat som du er nå, og det må du fortelle han. Hvis det er så ille at du vurderer gå fra han må han få vite det! Kanskje han da vil gjøre noe med det. Det trenger ikke være så vanskelig, hverken for han eller deg. Jeg har f.eks ansvaret for klesvask her i huset, og med fire unger blir det til tider MYE klesvask, av og til blir jeg drittlei. Når jeg stønner og klager over å måtte henge opp enda en vask hjelper det veldig på humøret at mannen sier han kan ta det. Da går neste vask helt fint Ikke start en ny krangel eller anklag mannen din fordi han er så ubrukelig, fortell ganske enkelt hvordan du føler det akkurat nå. Lykke til!
Mockanin Skrevet 25. oktober 2009 Forfatter #7 Skrevet 25. oktober 2009 Vi ble enige om at jeg skulle sette opp en liste, og den var mannen enig i når han så den. Men lite hjelper det når han ikke gjør det han skal gjøre. Ender med at jeg drar frem støvsuger'n og gjør det for han. Har latt det gå et par dager uten å gjøre noe, men da ligger det et "tappe" av hundehår og møkk på gulvet. Det med døra på soverommet har jeg sagt i fra til han snørr og ørten ganger om, men til ingen nytte. Har ofte vært og lukket den selv. Jeg er så lei av å ta dette opp med han gang på gang at nå orker jeg ikke mere. Har mest lyst til å pælme laptoppen hans ut av døra, men da blir han sittende forran tv'n i stedet. Vi trenger sikkert ikke 30 min. hver på å rydde hver dag. Men vi var enige om at dersom vi sa 30. min. så ble det gjort litt her. Desverre så må det nok ryddes hver dag. Vi har ikke alverdens med plass og det blir fort rotete. I tillegg har vi en bortskjemt og trassete 3,5 åring. Jeg er den eneste som forsøker så godt jeg kan og være konsekvent og sier nei til enkelte ting og irettesetter ungen. Det har ført til at han så og si alltid henvender seg til pappa for der får han viljen sin. Mye lettere å si ja og gjøre som ungen befaler enn å ta "kampen" og få skikk på han. Slipper mye hyl og skrik da ja. Svigermor har lagt veldig godt merke til dette. Og her tidligere i høst kom en nabomann og sa det til meg også. Han har jobbet innen barnevernet tidligere og var helt rystet over at mannen min lar ungen tvinne seg rundt lillefingeren. Ja, om det ender med at vi går fra hverandre så er det pga. mannens takkling av ungen + dette med fravær av hjelp med husarbeid. Mulig komunikasjonen har sviktet mellom oss, men når man sier i fra og sier i fra så gir man til slutt opp. Svigermor var innom her en dagen og kommenterte at det var mye hår på sokkene hennes når hun skulle gå, og at det var litt mye rot her. Jeg sa det som det var at jeg hadde null hjelp fra sønnen hennes og at jeg ikke orket med alt. Hun ble helt fra seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå