Gå til innhold

Dere som kan litt om lavkarbo og sånt...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger desperat å gå ned noe kilo, men kan av helsemessige årsaker ikke kutte ut karbohydrater helt av kosten. Vil det allikevel kunne gi et vekttap om jeg kutter drastisk i karbohydratinntaket, men aallikevel får i meg litt av det til hvert måltid?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! :)

Nå er ikke jeg ekspert da -jeg syntes at dette med lavkarbo er litt vanskelig.

Men jeg har gått ned en del ved å kutte drastisk ned på karbo og spist lite sukker. Jeg føler ikke at jeg er på kur, men har andret spisevanene mine. Jeg spiser også rent kjøtt og en del egg og seff mer grønnsaker og frukt. Jeg spiser også en del nøtter og tar vitaminer og omega-3 og slikt. (Har en egen teori om at hvis kroppen får tilstrekkelig med næringsstoffer, så føler jeg ikke så stor trang til å spise noe i farta). Det som er utfordringen for meg er å spise ofte nok da, men jobber med saken :)

Skrevet

Men, spiser du ikke noe karb. i det hele tatt i form av knekkebrød, pasta, frukt el?

Skrevet

Slik som jeg gjør det, så spiser jeg veldig normalt, men spiser ikke poteter, lite pasta (kun grov) og ikke fint brød (lite hvetemel). Jeg baker brød selv, bruker "Ingers rugbrød", det er grovt og godt og metter. Så spiser jeg gjerne mye pålegg og lite brød. Så liker jeg å lage ting fra grunne av. Prøver meg frem med sauser ol.

Så en viktig ting; jeg har byttet ut sukker med sukrose! Sukrose er fruktsukker og har en helt annen virkning på blodsukkeret enn vanlig sukker. Det er litt karbohydreter i frukt ja, men jeg spiser frukt. Mitt mål er ikke å oppnå ketolyse (den tilstanden kroppen er i når han er nødt til å bryte ned fett for å få "drivstoff" til hjernen, som en kan komme i hvis en ikke spiser noe karbo).

Jeg har lest en del i Fedon Lindbergs bok, men det står veldig mye der, jeg bare prøver meg litt fremover og driver ikke med noe som jeg ikke kan leve normalt med. F.eks. så er jeg ikke så glad i poteter, derfor er det ingen problem å ikke spise det, hvis jeg var glad i poteter ville jeg heller kuttet ned på potetene i stedet for å droppe dem.

Hilsen 13:30

Skrevet

Takk for hjelp og tips! Da starter jeg i morra, og har gitt meg selv to uker for å se om det har noen effekt. Har det det, så fortsetter jeg sikkert.

Skrevet

To uker?? :) Det var veldig kort tid. Anbefalt vekttap er 1 kg pr. uke, i tillegg varirere vekten noe mpt menstrausjonssyklus og det er sikkert andre ting som har innvirkning også...

Ville heller satset på å spise lavkarbo og sunn mat, så glemt litt dette med vekten. Hvis du blir sunnere og spiser riktigere vil vekten stabilisere seg. Jeg ville heller satset på å bli sunn enn å sett resultatet på vekten etter to små uker. Tenk hvor lang tid det har tatt deg å bli overvektig...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...