Gå til innhold

steriliseringstur til lillehammer i morra:) (mann)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har stått på venteliste, men på tors fikk jeg en tlf om en avbestillit time på man. Skulle få brev i posten, men det rakk jo ikke frem. Prøvd å ringe dit, men ikke så mye oppe i helga gitt. Snakka bare med akuttmotaket og de visste ikke så mye.

Er det noen som sendt mannen på en slik tur:) og husker om det er noe jeg på huske på. Må jeg faste, barbere meg før jeg kommer dit eller noe annet?

Hilsen en lykklig trebarns far

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sterilisering av menn - rutiner ved operasjon

Sterilisering av menn er en operasjon som fjerner ca. 2 1/2 til 3 cm av sædlederne både på høyre og venstre side. Operasjonen blir foretatt i lokalbedøvelse.

Såret blir sydd med tråd som oppløser seg selv, og skal ikke fjernes.

Det blir lagt på kompresjonsbandasje som kan fjernes etter 24 timer. Innerste bandasje kan fjernes etter noen dager.

Spermiene er levedyktige ennå i flere uker. Derfor kan du levere en sædprøve hos egen lege 6-8 uker etter operasjonen.

Du er ikke steril så lenge du har levende spermier. I mellomtiden må du bruke prevensjon.

P.g.a. blødningsfare må du holde deg i ro resten av dagen. Ingen tunge løft det første døgnet.

Det er vanligvis ikke nødvendig med kontroll på urologisk poliklinikk. Evt. oppfølging hos egen lege.

Hvis du bruker Albyl — E, må de slutte med det 2 dager før operasjonen.

Bruker du Marevan må du kontakte egen lege for å få bekreftet om du kan slutte med det 2 dager før operasjonen.

Siden det blir gjort i lokal er det ikke nødvendig med faste, men det er veldig godt mulig at du får beskjed om å faste i tilfelle komplikasjoner. Jeg ville derfor ikke spist eller drukket noe de siste fem timer før operasjonen.

Du skal sannsynliigvis være så nyvasket du klarer. Barbering vil jeg også regne med. Du trenger kanskje ikke ta alt, men iallefall langs det området de skal operere i.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...