Gå til innhold

Hvilke prevansjon ville du anbefalt meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en jente på 22 år, ingen barn, ikke gravid, og vil prøve å unngå det også de nærmeste årene da jeg ikke er i et fast forhold:)

Men sex har jeg, og vil derfor bruke prevansjon! Ingen løshore heller, for deg som lurte på det:)

Jeg har p-piller, men jeg glemmer å ta de, og kan innrømme at jeg også har gitt litt blaffen. Har prøvd å ha de på nattbordet eller andre viktige steder, men da går jeg bare forbi etterhvert. Hatt de i sminkevesken, men er ikke hver dag jeg sminker meg. Har også hatt alarm på mobilen..

Å ta p-piller innimellom gjør at jeg får mensen i hytt og gevær! Derfor har jeg nå droppet de, de siste 3-4 mnd.. Det jeg vil frem til; dette er ikke noe for meg!

Nå har det gått noen dager på "overtid" da jeg plutselig fikk mensen i går:) Aldri vært gladere for å få mensen, men fikk meg en lærepenge.

Nå lurer jeg på; hva bruker du, som ikke bruker p-piller (og/eller kondom)?

Fornøyd, bivirkninger, lettvindt, vondt, farlig, hvordan fungerer menssyklusen?

Hvis det har noe å si, så trener jeg, røyker ikke, og har ingen andre sykdommer:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt utrolig, men jeg har allerede fått glefs for at jeg skrev "prevansjon", og ikke "prevensjon". Håper dere andre kan se vekk i fra små skrivefeil, og være hyggelig:) Tilgi meg!

Skrevet

Hei!

Jeg går ikke på noe prevensjon akuratt nå, da jeg nettopp har fått tilbake mens etter fødsel! Wohoo :P

Men har ei vennine som var akkurat som deg! Glemte p-pillene heeele tiden.. Hun kom fram til at p-plaster ble det beste til slutt.

Og det virker lettvint og greit, hun har ikke hatt noen bivirkninger, og det må vel være det letteste prevensjonsmiddelet å bruke!

Menssyklusen var også som vanlig. 28 dagers;)

Hun er ihvertfall veldig fornøyd, og har ihvertfall klart å overbevise meg til å begynne på plaster når jeg skal begynne på prevensjon igjen:)

Lykke til med valget ditt, uansett hva det blir til ;)

Skrevet

Tusen takk for svar:)

Men hvordan er det med dusj og slikt? Jeg dusjer minst 5 ganger i uken..

Hvor lenge henger disse plastrene på?

Skal lese mer på nettet før jeg går til legen! Men dette er absolutt et godt alternativ!

Skrevet

De sitter som heia;) Hehe.. du skal bytte 1 gang i uken, og så skal du gå 1 uke uten(det er den uka du skal ha mensen) :)

Mi vennine dusjer også minst 5 ganger i uken, så det er ikke noe problem... Det er jo bare å sjekke om det er der når du kommer ut av dusjen, for sikkerehets skyld:)

Ta deg en snakk med legen etterhvert du, å hør hva han/hun mener om det:)

Skrevet

Okei.. Takk igjen:) Dette høres bra ut! Skal i hvertfall kunne håndtere et plaster tror jeg:) Interessant!! Kos deg med mensen og amming:) God natt!

Skrevet

Jeg er like surrete som deg når det gjelder p-piller, selv med samboer, så det var et veldig dårlig alternativ for meg også. Jeg byttet til p-ring, den setter man inn og lar den være der i 3uker før man tar den ut igjen og går en uke uten, da får man normalt mensen. Jeg brukte det vel i nesten to år og tror jeg hadde mensen kun et par ganger i løpet av den tiden selvom jeg brukte ringen som jeg skulle. Man kan også en gang i blant hoppe over den uka uten ring og bare sett inn en ny med en gang.

Veldig lettvint. Ikke bivirkninger (fikk migrene av p-piller, ikke av ringen). Og veldig fornøyd. Etter fødsel har jeg brukt hormonspiral, men det er ikke noe godt alternativ hvis du ikke har født noen gang.

Skrevet

Hei.

Jeg vil anbefale deg p-ringen. Samme prinsipp som p-pillen, tre uker med, en uke uten. Jeg har det som notat i kanlenderen på mobilen min, så når ringen skal ut får jeg beskjed om det, og når ny ring skal inn får jeg beskjed om det også. Jeg glemmer det aldri når jeg gjør det på denne måten.

Skrevet

Jeg anbefaler strengt tatt kondom, hvis det at du ikke er i noe fast forhold betyr at du har sex med forskjellige. Kondom er det eneste som hjelper mot kjønnssykdommer.

Når nå moralprekenen er overstått, vil jeg anbefale p-stav. Den blir satt inn under huden, og så slipper du å tenke på den på 3 år. Du kan selvfølgelig få den fjernet tidligere hvis du ønsker.

Skrevet

Jeg var fornøyd med p-pille før jeg fikk barn, selv om jeg fikk migrene litt oftere av det. Det som funket for meg var å ha p-pillene i lommeboka mi, for den hadde jeg jo alltid med meg :-) Det er jo smart å bruke p-piller selv og du bruker kondom, for kondom er ikke så sikkert at jeg ville stolt på det alene (man kan jo bruke sæddrepende krem i tillegg, men det setter gjerne litt stopper for sexlysten når man kommer slepende med alt som skal ordnes før innkjørselen er klar liksom ...).

Skrevet

Hehehe, ja kanskje det...

Jeg har ikke random sex, men har to stk som jeg har sex med av og til.. Tester meg jevnlig. Men kondom er viktig ja! Bare dårlig til å bruke det også jeg! Er håpløs jeg! Men vil gjøre noe med det før jeg går på en "smell".

P-stav har jeg hørt at kan vandre med blodet (og være farlig), eller at man kan få bivirkninger som infeksjon og utslett?.. Å kun tenke på denne hvert 3. år høres jo magisk ut:)

Men er det vanskeligere å bli gravid når man velger å ta den ut? Eller er det det samme som p-piller?

P-ring er noe jeg også må vurdere! Har en fin filofax som jeg skriver ned alt i, så det skulle jeg klart å holde rede på:D

Nærmer meg et legebesøk og en avgjørelse:) Takk! Greit å høre om litt erfaringer, er ikke alltid jeg stoler på internett.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...