Gjest Skrevet 24. oktober 2009 #1 Skrevet 24. oktober 2009 Etter en god runde med taco hos familien sitter jeg nå her med magekramper, svette og puster litt ut etter mitt andre horisonlate møte med den store, hvite porselenstelefonen i kveld. URK!! Etter 15 uker som gravid har jeg endelig møtt min mat-motstander i den helvetes tacoen og sverger på mine fineste sko at jeg skal aldri, ALDRI, spise taco igjen! Banna bein! URK! Må løpe igjen. Snakkes....
Musemor med tre søte små Skrevet 24. oktober 2009 #2 Skrevet 24. oktober 2009 Uff, stakkars. God bedring. Klem
solita 06 Skrevet 24. oktober 2009 #3 Skrevet 24. oktober 2009 Haha store, hvite porselenstelefonen :-D Bortsett fra det, god bedring. Ikke stas nei...
Gjest Skrevet 25. oktober 2009 #4 Skrevet 25. oktober 2009 Steike bacon så dårlig jeg ble av den tacoen! Men er heldigvis bedre nå!
Hikken Skrevet 25. oktober 2009 #5 Skrevet 25. oktober 2009 Æsj, jeg hadde det også sånn med taco da jeg var gravid. Kunne ikke spise det før 4-5 mnd etter fødselen..
Gjest Skrevet 25. oktober 2009 #6 Skrevet 25. oktober 2009 Er det noe spesielt med taco (tacosausen) som gjør at man blir dårlig? Har til nå kunnet spise det meste uten å bli dårlig og har ikke vært kvalm en eneste dag i svangerskapet. Kan selvfølgelig være tilfeldig at jeg ble syk, men jeg skal holde meg unna taco de neste månedene;)
Gjest Skrevet 25. oktober 2009 #7 Skrevet 25. oktober 2009 Vi spiser aldri taco, hvis vi gjør så lager vi saus etc selv. Går alltid bra. Men for to uker siden var vi på taco besøk, kjæresten som spiste mest ble ordentlig dårlig. Min teori på det er at krydderet i tacokjøttet inneholder natriumglutamat. Dette er en smaksforsterker lagd kjemisk på lab for å fortelle hjernecellene at maten smaker mer enn den gjør. Er du gravid er kroppen ekstra sensitiv til "drit" så kanskje derfor., Ellers så kan det være dårlig krydder rett og slett. Taco er for meg dødens pølse, bare tacokrydder lukten kan sende mareritt nedover ryggen på meg. Nå lever vi i vestfold, her er det taco lørdag for alle familier har jeg inntrykk av. Prøv med egen kryddermix du, lag salsa selv også og en god guacomale.
Gjest Skrevet 25. oktober 2009 #8 Skrevet 25. oktober 2009 Takk for godt svar:)! Spiser svært sjelden taco, men det er godt de få gangene jeg gjør det. Lurt tips å kutte ut sausen/krydderet og heller lage noe eget - selv om jeg fint kan klare meg uten taco, hehe;) Guacomale er veldig godt og noe jeg kan lage. Kanskje noen har en god oppskrift på hjemmelagd salsa?
ZamZam Skrevet 25. oktober 2009 #9 Skrevet 25. oktober 2009 Føler med deg!! Ikke noe stas å snakke med poselens guden i flere timer pga mat.. Hvordan lager man kryddermixen selv, Mette Elisabeth?? Oppskrift??
Gjest Skrevet 25. oktober 2009 #10 Skrevet 25. oktober 2009 Vi bruker bare hvitløk, freser i pannen, hiver oppi økologisk kjøttdeig(skal det være så skal det være), chilipulver etter smak, salt, evnt. tomatereller hermetisterte tomater, eller litt tomatpure. Ja se der ja, jeg slo sammen salsa og kryddermix, hvorfor ikke. Salsa kan du ha i løk, jalapeno, hermetiserte tomater, litt fersk chili, olivenolje, noen ganger litt sitronsaft, bare litt. Jeg kokkelerer aldri etter oppskrift, derav denne litt diffuse forklaring. Også lager vi guacomale med avokado og skviser sitron over, enkelt og utrolig friskt! Ut av tacohelvet jenter, friskt mot. Jeg har møtt en til som fikk magekramper av vanlig taco, kanskje det er en ny måte å dope norges befolkning på?
Gjest Skrevet 25. oktober 2009 #11 Skrevet 25. oktober 2009 "Ut av tacohelvet jenter, friskt mot" hahaha! Blir iallfall ikke noe mer taco på meg, nei;) Takk for oppskrift! Skal prøve den:)!
Gjest Skrevet 25. oktober 2009 #12 Skrevet 25. oktober 2009 friske urter har vi ofte i, basilikum eller oegano.
partyoffive Skrevet 25. oktober 2009 #13 Skrevet 25. oktober 2009 Det er Monosodiumglutumate man skal være forsiktig med når man er gravid. MSG er en smaksforsterker/krydder. Finnes bla. i Aeromat og også muligens i Taco krydder. hvis alt annet i tacoen er ferske varer (kjòtt, ròmme, grònnsaker osv), kan det ikke v30re det som gjòr at hun kaster opp. Jeg ville droppet både taco krydder og taco saus, og spis tacoen 'plain' med bare ferske råvarer. PS! I USA er MSG ulovlig og bruke i matlaging på offentlige steder/rest. osv. man kan selvsagt kjòpe det i butikken og bruke det privat, men helsemyndighetene går ut med sterk info. om MSG spes. i sammenheng med graviditet. Vi bodde mange år i USA, og min mannn var restaurant sjef der i mange år.
Gjest Skrevet 25. oktober 2009 #14 Skrevet 25. oktober 2009 Så mye dere vet. Lærer noe nytt her inne hver dag:) Takk for info og holder meg heretter langt unna taco (også kalt "djevelens verk")
solita 06 Skrevet 25. oktober 2009 #15 Skrevet 25. oktober 2009 Så bra at du er bedre. En ting til du kan tilsette i krydderblandingen når du lager selv er spisskuminn, det gir ekte taco smak og lukt. Litt fersk koriander og en dæsj lime på toppen av fyllet i skjellet/lefsa- så blir det nesten som i Mexico :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå