Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2009 #1 Skrevet 24. oktober 2009 Jeg er alene med min datter og står i skatteklasse 2. Nå ønsker jeg og kjæresten å flytte sammen, men så fikk jeg høre at vi burde vente til 2010 eller så blir jeg lignet i skatteklasse 1 hele 2009. Og det er jeg ikke interessert i siden jeg er og har vært aleneforsørger for henne, så derfor kan vi jo like godt vente til 2010. Men er det noen her som vet om det stemmer? Trodde egentlig at jeg ble regnet som aleneforsørger i 12 mnd etter at vi flyttet sammen også. Men da er det kanskje bare skatteklassen som blir endret? Vil bare legge til at det ikke er barnefar som flytter inn.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2009 #2 Skrevet 24. oktober 2009 skatteetaten og NAV er ikke det samme. Hos skatte etaten er det status pr 31/12 som teller uansett, og da for hele året.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2009 #3 Skrevet 24. oktober 2009 Så lenge du ikke gifter deg eller får barn med denne fyren, beholder du skatteklasse 2 så lenge du har omsorgen for barnet ditt.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2009 #4 Skrevet 24. oktober 2009 Åja jøss trodde den forsvant så fort vi flyttet sammen jeg. Jaja men det var jo overraskende gode nyheter H.I
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2009 #5 Skrevet 24. oktober 2009 Jeg ble samboer i februar i år og har forsket på dette opp og ned i mente. Det du mister er den ekstra barnetrygden, men da etter ett år. Dette setter du opp på de egenerklæringene du mottar årlig fra NAV (tror de kommer en på høsten), evt si fra direkte. Men skatteklasse 2 beholder du. Så du kan flytte sammen med kjæresten din i morgen om du ønsker det uten å være redd for økonomiske konsekvenser.
camilla^ Skrevet 24. oktober 2009 #6 Skrevet 24. oktober 2009 Skatteklassen blir den samme som hu har nå, så lenge dere ikke gifter dere eller får barn sammen. Andre ordninger som dobbel barnetryd osv, forsvinner etter 12mnd fra du mld flytting.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2009 #7 Skrevet 24. oktober 2009 Oki men nå har de faktisk sluttet å sende ut egenerklæringer. Har ikke fått de to siste årene. Nå må man bare si fra til nav dersom inntekt eller sivilstatus endrer seg. Så da tar jeg bare å ringer de så er jeg sikker på at de får det med seg. Takk for svar H.I
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2009 #8 Skrevet 24. oktober 2009 Oki Men jeg mister vel støtte fra lånekassa vil jeg tro. Skal ut i fulltidsjobb fra januar av, så har bare to mnd igjen med støtte fra lånekassa. Hmm det må jeg skjekke ut. Så mye styr gitt, så nesten like greit å vente til over nyttår..hehe H.I
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2009 #9 Skrevet 24. oktober 2009 Takk for tipset! Da må jeg huske å si fra selv også når det nærmer seg ett år.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2009 #10 Skrevet 25. oktober 2009 Det er faktisk 31. oktober som er den magiske datoen! http://www.skatteetaten.no/no/Bibliotek/Publikasjoner/Rettledninger/2009/Rettledning-til-postene-2008/#Foreldre Jeg og min mann ble samboere 1.11 for noen år siden. Jeg beholdt skatteklassen for hele det året.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå