Gå til innhold

Dere som er 41 uker eller mer...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilken oppfølging har dere nå på slutten?

Når overtidskontroll og har dere fått vite hvor lenge max grensen for overtid er?

Evt hvor stor barnet kan være når det skal fødes?

Og hva gjør man på overtidskontroll?

Ble mange spørsmål dette, håper noen kan svare!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er i uke 43:) Er 42 pluss 2 i dag, 13 dager over ul-termin.

Her regnes "overtid" fra 1 uke over termin, da kan man velge å bli satt igang. Jeg valgte å ikke gjøre det fordi alle prøver er fine og babyen koser seg bare verre der inne;) Dessuten føler jeg med litt "snytt" over at ikke fødselen starter av seg selv. Jeg vil helst at det skal gå sin naturlige gang. Nå biter jeg i det sure eplet, og blir satt igang mandag. Da er jeg 15 dager over terminen, og jeg orker ikke mer. Jeg fikke høre at det var ganske sjelden i dag at man gikk 2 uker over termin, og det er veldig sjeldent at noen går lenger enn det. Hos akupunktøren i går satte jeg rekord hehe.. Han hadde aldri hatt noen der som var så langt over som meg. Følte i grunnen at jeg fikk stjerne i margen av jm på sykehuset, siden jeg valgte å vente til mandag. Hun virket overrasket og mente jeg hadde en sunn innstilling. Så det tar jeg til meg:) Litt skryt må man kunne unne seg i disse plagsomme tider.

Jeg fikk vekstestimering, da jeg nevnte at jeg begynte å grue meg til fødselen. Noe av grunnen var at jeg var redd hun skulle bli så stor. Hun blir troli et sted mellom 4000-4300 gram. Det er helt passe:) Jeg tror ikke det finnes en grense, men er du liten og 155 cm høy, vil jeg tro de ønsker å sette igang dersom babyen er 4 kg eller mer. Jeg fikk høre at jeg hadde den"perfekte fødekrpp", fordi jeg er lang. Er også kraftig bygget.

De siste ukene har jeg hatt kontroller annenhver uke, deretter hver uke, og denne uka hadde jeg to kontroller. Føler meg veldig godt ivaretatt.

Første kontroll denne uka ble jeg satt på ctg-registrering og bevegelsesregistrering av babyen, sjekket blodtrykket mitt, urin, fostervannsmengde, ul og ekstra ul. De sjekket modning og foretok stripping på meg. Tok 3,5 time med venting! Andre kontrollen var bare bt, urin og fosterlyd. Mandag er den store Dagen, det blir så spennende!:)

Skrevet

Takk for svar tigerpote!

Er ikke det at jeg er så lei. Egentlig så er det helt greit å vente en uke til. Er bare så innmari redd for fødselen fordi babyen min var 4,3 kg til termin. Og her setter de ikke i gang før jeg er 14 dager over termin.

Er også i mot lange overtider da det i noen tilfeller ikke er heldig for barna, men så lenge man går til kontroller ofte så går det jo som regel greit.

Er du helt umoden? Jeg er helt lukket, så de forventet ikke at noe skulle skje de kommende dagene....

Skriver du går til akupunktur. Det gjør jeg også, men merker absolutt ingen ting etterpå. Ikke mer kynnere eller noe. Har du merket noe etterpå?

Om jeg bare hadde visst at det skulle gå bra med både fødsel og baby så kunne jeg gått gravid til jul:)

Skjønner du er spent med tanke på igangsetting. Ble satt i gang sist jeg fødte og dette gikk fint. Kjapt og greit, ikke tid til smertestillende engang:) Kanskje du er såpass moden da at de bare kan ta vannet ditt.

Skal krysse fingrene for deg!!

Skrevet

Hvor langt er du på vei? En uke over termin? Skal du på overtidskontroll snart?

Om du er bekymret, ville jeg ha spurt om en vekstestimering. Jeg spurte ikke engang, legen bare sa at "da gjør vi det, siden det er noe du tenker på". Jeg fikk høre at de ikke trenger å vokse så mye på slutten, ofte ikke mer enn 100 gram i uka. Så om du går 2 uker over trenger ikke babyen å bli mer enn 4,5 kg. Det kommer jo an på hvor stor du er selv også? De sa til meg at lengden var viktig. Jeg er 173 cm, det er jo ikke veldig langt, men de sa at høyden min var en fordel fordi lengre mennesker gjerne har bredere bekken.

Jeg har bare vært hos akupunktør en gang, jeg rekker nok ikke mer:) Jm anbefalte de ikke før torsdag, og selv har jeg ikke tenkt på det. Merker ingen forskjell jeg heller.

Mandag som var var jeg helt umoden. Lukket og låst. Jeg hadde 1 cm åpning og hun kunne ta på hodet, men hun sa likevel at jeg var helt umoden. Vet ikke hvordan jeg er nå da, men det kjennes ikke ut som om noe kommer til å skje nei...

Godt å høre at det gikk fint med igangsetting til deg sist da! :) Gikk du over da også? Kanskje du svarte meg på en annen tråd her om det, men jeg er så distre for tiden...;)

Skrevet

Jeg er 41 uker i morgen og skal på kontroll onsdag. Får hyppige kontroller pga komplikasjoner forrige svangerskap. Ble da satt i gang i uke 39 fordi barnet ikke hadde det bra.

Var på vekstestimering tidligere i uken og det var ingen poeng å måle igjen onsdag sa legen. Forsåvidt enig, er ikke så store endringer på en uke.

Håper jeg går i fødsel av meg selv denne gangen, hadde vært kjekt å se hvordan kroppen jobber på egenhånd uten hormoner.

Får håpe du har modnet masse de siste dagene så du slipper å bli satt i gang. Kanskje du får rier i natt:)))) Det aller beste er jo at kroppen får styre det selv Lovlig mange som sniker i køen her inne, det må jo være din tur snart. Du står ihvertfall aller fremst!!!!!

Skrevet

Hehe, ja det må da være min tur snart? :) Synes "alle" føder før tiden ja, eller rundt termin. Det er nok det beste at kroppen får styre det selv ja, men jeg gir meg på mandag;) Håper på rier i løpet av natten eller i morgen.

Lykke til til deg også, håper at du slipper igangsetting!

Snaaart får vi møte de små nurkene våre!:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...