Xmas-magic Skrevet 24. oktober 2009 #1 Skrevet 24. oktober 2009 Ble lagt inn til observasjon fredag 16. okt pga svangerskapsforgiftning. Hadde høyt blodtrykk, 2+på proteiner i urinen og masse vann i kroppen (ødemer) Følte meg helt elendig, ingen matlyst, orket nesten ikke drikke, og hadde lite energi. Lørdag ble det derfor bestemt at jeg skulle settes i gang. Jeg var litt moden med 1 cm åpning. Fikk satt inn et ballongkateter som skulle sitte inne til det falt ut selv. Det startet modningskynnere, som ikke var så veldig vonde, men som kom med ca 10 min mellomrom. Utpå kvelden avtok det, og ballongen falt ut halv 2 om natten. Dagen etter, søndag, hadde jeg nesten 3 cm åpning, og jeg fikk satt inn en tablett kvart over 10. Den merket jeg nesten ikke noe til og jeg ble kjempedeprimert..ba om å få snakke med jordmor og lege angående keisersnitt. For ved mitt første svangerskap var jeg igjennom det samme, og det ble et voldsomt langt forløp over 4 dager, og masse overvåking og drypp.. og det ønsket jeg ikke en gang til. Men legen ville gjerne at jeg skulle føde vanlig, siden jeg var 3.gangs, og klarte å overtale meg til en tablett til. Hvis det ikke gjorde susen, skulle vi snakkes igjen ang keisersnitt på kvelden. 14:15 ble det derfor satt inn en tablett til. Og den fikk virkelig fart på sakene!! Jeg gikk rett i sterke rier, med 5 minutters mellomrom... rundt 18-tiden var de nede i 2 minutter mellom hver... Da kom legen tilbake for å sjekke tilstanden, og hun ble så glad da hun så hvordan det sto til!! Jeg ble sjekket og nå hadde jeg 4+ i åpning - og var klar for å gå over til føden !! Hurra!! Det kjipe var at siden jeg var igangsatt så fikk jeg beskjed om at jeg ikke kunne føde i vann, noe jeg hadde sterke ønsker om siden jeg hadde gjort det med andremann. Varmt vann fungerer utrolig smertelindrende på meg, og jeg liker friheten vannet gir meg. Så jeg var veldig spent på hva jeg gikk til, når jeg ble flyttet til føden. Traff på en utrolig hyggelig jordmor, og jeg spurte om jeg kunne bruke vannet i dusjen som smertelindring - for det var vel ikke lov å ligge i badekaret.. "Hvorfor ikke det da" svaret hun - "du er vel frisk nok du? Klart du kan! "Og jeg jublet og hoppet oppi badekaret. Hun lot meg få ligge i fred, bare kom inn og sjekket pulsen til babyen jevnlig. Ingen undersøkelser og ingen forstyrrelser. Ingen smertelindrende medikamenter. Riene ble kraftigere og kraftigere, og jeg pustet og pustet og kjente babyen jobbet seg nedover. Etterhvert kom riene nesten i ett uten pause. Jeg la meg i badekaret 19:30, og 22:15 kjente jeg pressveene. Jeg presset kanskje 6 ganger - vannet gikk på fjerde rien, hodet kom på femte og resten av kroppen på 6.... Helt fantastisk!! 22:22 var han ute!! Det ble så mye bedre enn jeg kunne drømt om!! Fikk bare ett pyntesting også. Og jeg takket jordmoren masse for at hun gav meg den opplevelsen!! Det er utrolig hvordan kroppen tar over og gjør jobben, utrolig hvor kreftene til pressveene kommer fra, og helt magisk at alle smerter stopper opp så fort babyen er ute.... Lykke til alle dere andre, og husk at hvis det er noe du lurer på eller gruer deg til eller ønsker/ikke ønsker - snakk med jordmor og legen - så hjelper de deg gjennom alt!! Og ikke minst - stol på kroppen din, den er laget for fødsel!!
Jahoo Skrevet 24. oktober 2009 #2 Skrevet 24. oktober 2009 Takk for flott historie!! Lykke til og gratulerer.
Maya&Leah*har født* Skrevet 24. oktober 2009 #3 Skrevet 24. oktober 2009 Gratulerer såå mye!! Hørtes virkelig ut som en skikkelig drømmefødsel ;-)) Kos dere så mye nå i tiden fremover :-D
LivK har født Skrevet 24. oktober 2009 #4 Skrevet 24. oktober 2009 Så flott det hørtes, gratulerer så mye med gutten! Nå fikk jeg lyst til å prøve badekaret jeg også, selv om jeg ikke orket det sist siden det så ut som det ville bli vanskelig å komme seg utav (vet ikke helt hvorfor jeg tenkte sånn, men...) Kan jeg spørre hvordan badekaret du brukte ser ut? Er det tilpasset fødende på noen måte? På føden her er det som et vanlig badekar, bare litt større.
spireliten Skrevet 24. oktober 2009 #5 Skrevet 24. oktober 2009 Gratulerer så mye Fikk lyst å føde i vann. Dette er kanskje et teit spørsmål, men skifter de jevnlig ut vannet? Temperaturen faller jo fort.
Xmas-magic Skrevet 24. oktober 2009 Forfatter #6 Skrevet 24. oktober 2009 Takk for det! Det jeg fødte i er et helt vanlig hjørnebadekar, bare stort - det er plass til to oppi der. Ikke spesiallaget på noen måte. Men du får plass til hele kroppen, og kan slappe av skikkelig.
Xmas-magic Skrevet 24. oktober 2009 Forfatter #7 Skrevet 24. oktober 2009 Vannet skiftet vi jevnlig, det er viktig at det holder seg varmt, både for smertelindringen og når babyen kommer ut. Det var mannen min som tok den jobben - etter mine kommandoer... ;o) Hvis vann er noe for deg, så bør du absolutt prøve det - gir en helt annen fødselsopplevelse enn fødesengen. Lykke til!!
spireliten Skrevet 24. oktober 2009 #8 Skrevet 24. oktober 2009 Har vurdert fødsel i vann ei stund, så vi får se. Ikke sikkert det blir som man har planlagt
second_time Skrevet 25. oktober 2009 #9 Skrevet 25. oktober 2009 Gratulerer så mye med den lille gutten din! Så godt for deg og mannen din at fødselen gikk bra. Ha en flott tid fremover med den lille! Sender dere mange gode tanker
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå