Gå til innhold

Noen som tilfeldigvis er lege her og har peiling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et spørsmål ang type antibiotika brukt ved oppbluss av ørebetennelse hos barn...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eller så kan du jo ringe legevakten :)

Skrevet

Er ikke idiot vettu ;) Har vært på legevakten og er usikker på medisinen legen ga gutten min... Har forsøkt å ringe legevakten for å få en 2. opinion men det er umulig å komme gjennom på telefonen.... Så - finns det en allmenlege med peiling på dib på en lørdag da???

Skrevet

Jeg er ikke lege, men har hatt et "ørebarn". Og har også en del utdannelse innen helsevesenet.

Hva lurer du på?

Skrevet

Gutten min på 16 mnd var ferdig med 8 dagers imacillin kur på torsdag. Har vært i kjempeform hele uka, men i går kveld var han veldig urolig og gråt utrøstelig.. Fikk smertestillende som hjalp, har i dag i tillegg vært veldig grinete. Mistenkte at kanskje ørebetennelsen hadde blusset opp og dro på legevakten. Ble tilsett av en lege som var ansikt/kjevekirurg som hørte lite på hva jeg hadde å si og som forsto norsk litt dårlig. Men han kunne se at det fortsatt var nokså rødt inni ørene og han skrev ut resept på dalacin mikstur som han mente gutten min må ta i minst 10 dager. Jeg er selv sykepleier og vet jo at dalacin ikke akkurat er den første antibiotikaen man tar i bruk og jeg reagerer på at han ville han skulle ha akkurat denne typen.. I tillegg var legen litt "dramatisk" og snakket om innleggelse på ønh avd om ikke dette ga seg.. Føler absolutt ikke at litt ørevondt kvalifiserer til noen innleggelse, men samtidig har jeg jo ikke så mye peiling på dette da jeg bare jobber med syke voksne.... Noen innspill å komme med?

Skrevet

Valget falt nok på Dalacin pga at Imacillin ikke virket tilstrekkelig. Da er det anbefalt å skifte type. Dette har jo med typen bakterier å gjøre, som du nok vet.

Og grunnen til evt henvisning til ØNH er nok nettopp at ørebetennelsen virker kraftig, og har tatt seg opp igjen. Har en 3 eller flere infeksjoner på under 6 måneder, så skal dette undersøkes nærmere, etter det jeg har forstått. Noen barn får kronisk ørebetennelse, som ikke er så vond som den akutte, men som kan skape problemer på andre måter. Som nedsatt hørsel osv. Og med gjentatte akutte infeksjoner, og da spesielt med de som gir hull på trommehinnen, så kan dette gi arrdannelser på trommehinnen. Noe som kan gi varige vansker med hørselen.

Vanligvis gir en jo ikke antibiotika/penicillin ved ørebetennelse, med visse unntak.

Kan legge til at ene barnet her har hatt mange halsbetennelser, og etter en periode med stadig oppbluss, så var faktisk Tetracycliner det som tok det. Og dette er jo også en kraftig medisin som ikke akkurat er førstevalg, spesielt til barn.

Skrevet

Tusen takk for svar! Jo, imacillin virket kanskje ikke tilstrekkelig men jeg har bare vanskelig for å skjønne at dalacin da er neste alternativ når det er en antibiotika type som er så bredspektret og har såpass mange bivirkninger.. Det burde jo finnes en mellomting? Hmmm.. Prøver nå å komme i kontakt med en ønh lege på sykehuset så får vi se om jeg får litt mere råd...

Skal til fastlegen til uka for sjekk etter forrige ørebetennelse så får vel ta opp dette med evt henvisning til ønh ettersom gutten min tydeligvis er plaget med dette.. Det kan jo bli en laaaang vinter om han skal fortsette å få ørebetennelse hver 6.uke.... Men takk for svar iallefall!!

Skrevet

Nå fikk jeg endelig svar fra ønh lege - dalacin er IKKE vanlig å gi til barn med ørebetennelse og vi burde kontakte legevakten på nytt for å vurdere et annet prepaprat.... Har funnet ut at vi avventer og ser an hvordan formen er, blir han febril eller får veldig vondt tar vi kontakt med legevakten igjen - ellers avventer jeg til begynnelsen av uka når han likevel skal til fastlegen..

Skrevet

Dersom legen på legevakten mente at det var mulig han har mastoiditt er det Dalacin som er førstevalg. Mastoiditt er en betennelse i beinet bak øret, ofte som komplikasjon til ørebetennelse. Da er barnet rødt og hovent på beinutspringet bak øret. Dette er en mer alvorlig tilstand enn ørebetennelse og kan kreve sykehusinnleggelse hvis det ikke roer seg. (Behandlingen er operasjon)

Dersom han var ØNH-kirurg vet han sannsynligvis hva han driver med siden spesialist på akkurat dette. Jeg kan ikke vurdere om det er det han mistenker at sønnen din har, men det kan høres sånn ut gitt hans bakgrunn, at han nevnte mulig innleggelse og medikamentbvalg.

Hilsen den anonyme legen.

Skrevet

...på den andre siden er det litt merkelig at han ikke tar CT-bilder eller henviser direkte hvis det var det han mistenkte. Det er heller vanlig å gi intravenøs antibiotika enn mikstur i slike tilfeller...

..så muligens har han blingset..

d.a.l.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...