Gå til innhold

Skattelister... en ide:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kunne tenkt meg dersom vi fremdeles skal ha skattelistene på skattbar inntekt, så ønsker jeg meg en tilsvarende for de som mottar stønader og offentlige støtter.

I vår kommune, er vi vitne til at folk i spesielle bransjer med så og si 0 inntekt kjøper dyre hus og biler. Hvor får disse penger fra?

Hvis argumentene FOR skattelistene skal være at vi kan sammenligne oss med arbeidstakere på egen alder, eget bosted ol? Eller at det rett og slett ikke SKAL være hemmelig, så ønsker jeg å vite hvordan folk som ikke jobber med skattbar inntekt kan kjøpe eiendom for nesten 5 millioner kroner..

Er det svarte penger? Det er jeg langt mer interessert i å få bukt med enn å slakte hardt arbeidende familier som sliter ræva av seg for å få endene til å møtes..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt enig!!!!!!

La oss få en oversikt over alle som mottar offentlige stønader i en eller annen form.

Skrevet

De som somregel har endel kroner utbet. i året, har opprettet eget firma og tar ut lønn derifra. Det blir ikke oppført på skattelistene.

Skrevet

Hver tredje skattekrone i Norge bruker NAV, så det sier litt om at kranene kanskje bør skjerpes?

Skrevet

Da burde vel strengt tatt arv, pengegaver etc. også stå oppført. Eller enda bedre: Legg ut cv, all inntekt, gaver, bosted, alder, matvaner, politisk tilhørighet, antall barn, størrelse på bolig, arbeidssted, antall dyr, alkoholvaner og sykdomshistorie ut på nett.

Ingenting burde være hemmelig! La oss få vite ALT om alle! JA!

Skrevet

Du mener enkeltpersonsforetak? De er skattepliktige, og over en viss omsetning så stilles det krav til regnskapsfører evnt revisor over 5 mill i omsetning.

Overskuddet, som det heter i denne selskapsformen, er skattbar, og blir ført opp på ligningen til den personen som har foretaket.

Skrevet

Svinn på skogen, 1244?? Eller mottar urikig trygd?

Arv og pengegaver skal føres i selvangivelsen og legges til grunn for skattbar inntekt. Hørt om formueskatt?

Det er gitt et tak på hvor store pengegaver og arv du kan motta. Så dette er ikke akkurat hemmeligholdt. Detaljene i selvangivelsen legges jo ikke ut, men likevel legges til grunn.

bolig er da offentlig? Summer og heftelser kan du få greie på ved å ringe til Statens Kartverk på Hønefoss..

Skrevet

Nei, jeg jobber og betaler skatt jeg (38%). Er bare så forbanna lei denne snokingen i andres privatliv, mistenkeliggjøring av naboer osv. Er det SÅ viktig å vite alt om andre? Da har man i såfall litt for mye fritid og burde finne seg en hobby... straks!

Anonym 12:44

Skrevet

det var jeg som skrev til deg, 1244..

Tror du virkelig det er de som tjener godt og betaler mye i skatt som bruker disse tallene? Det viser seg jo at det i størst grad brukes av den vanlige mann i gata for å sjekke hva naboen har. Jeg er dønn imot skattelister og offentliggjøring, for jeg mener det har liten interesse for allmennheten hva jeg tjener. Reelle tall kommer jo ikke frem uansett, fordi den ikke legger ut hva man har i gjeld og renter.

Jeg reagerer på at folk ikke tjener en krone og kjører dyre biler og kjøper dyre villaer. Men de skatter ihvertfall ikke noe. Det betyr jo at de FÅR penger fra et sted. Og dersom det er en eller annen offentlig støtte, betyr det at du g jeg betaler for at disse skal få beholde denne standarden, eller at de faktisk jobber svart.

Jeg nekter å gå til frisører, negldesignere, hudpleiere og bilvaskere som ikke tar kort. Det koster så og si ingenting å skaffe seg kortautomat, så jeg tror det er bevissst at de har valgt å ikke ha det.

Svarte penger, med andre ord.

Skrevet

Har du mistanke om svart arbeid eller bedrifter som jobber svart så tar du kontakt med politi eller Økokrim. Er ikke verre enn det.

Har du mistanke om trygdesvindel så tar du kontakt med NAV.

Trenger ikke lister på nett for det

Skrevet

Jeg mener alt av registrert firma hos Brønnøysund. Enkelmanns, AS osv. De kommer ikke på skattelistene, da de tar ut egen lønn igjennom faktura.

Skrevet

Du har kanskje ikke fått med deg at NAV ikke funker?

Politi har ikke kapasitet..

Syns forsllaget er enestående- men skjønner jo at de trygdede uten krav på det svetter med tanke på at dette kan skje!

Skrevet

Jeg synes det ville være latterlig å ha egne lister for de som mottar ytelser.

Rett og slett fordi det for enkelte vil bli uthegning.

Det er ikke sikkert man vil at naboen skal vite at man har mista jobben eller er under rehabilitering eller på attføring eller tiltak.

Eller for den saks skyld å skulle være nødt til å forklare hvorfor man er det fordi man har blitt funnet på listen.

Jeg har gått på dagpenger på et tidligere tispunkt jeg, men det er ikke akkurat noe jeg satt opp skilt om at jeg gjorde. Det var jo ikke spesielt stilig å miste den jobben jeg hadde hatt i flere år.

Skrevet

Du må huske at i Norge er alle trygdesvindlere inntil det motsatte er bevist

Skrevet

De fleste former for trygd kommer opp som skattbar inntekt, om du ikke visste det, HI. Jeg står oppført med inntekt, slik alle andre, men det er faktisk trygd;)

De få formene som ikke kommer på skattelistene er f eks mottatt barnebidrag(dette er allerede skattet av), barnetrygd, hjelpestønad, grunnstønad og slike ting. Og som kjent har de fleste av disse lite med inntekten å gjøre, og blir dermed lite påvirket av inntekten. Og de er skattefri for alle.

Og slik du tenker er ikke slik det fungerer for de fleste med 0 inntekt.... De er kanskje selvstendig næringsdrivende og slikt.. Trikse kan mange, men det er ikke ulovlig før hullene er tettet i skattesystemet;)

Skrevet

Dette er tull. De med enkeltmannsforetak betaler skatt av ALT overskudd, for det blir regnet som lønn. De med AS er regnet som ansatte i egen bedrift, tar ut lønn og skatter av denne. De skatter ikke av overskuddet før de evt tar det ut som utbytte av aksjer. Da er 28% skattesatsen for utbytte.

Skrevet

Ja, min mor er uføretrygded. Hun betaler skatt og står i skattelistene

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...