venusstjernen Skrevet 24. oktober 2009 #1 Skrevet 24. oktober 2009 Jeg må bare lufte noe her inne som jeg har tenkt litt på. Det har jo etter hvert blitt mange av oss som har vært på CFC/Nordica. Flere har allerede født og flere er gravide. Jeg vet at det er begrenset hvor mange babyer hver donor kan være donor til, - noen som vet hvor mange? Jeg husker ikke helt. Det jeg lurer på er om vi faktisk kan ende opp med noen halvbrødre eller - halvsøstre i vår "krets"? Det skal sikkert veldig mye til, men jeg klarer ikke helt fri meg fra denne tanken. Hadde jo vært greit å vite siden endel også har kontakt med hverandre her inne og at barna etter hvert blir kjent med hverandre. Regner med at CFC også har tatt hensyn til dette, men man vet jo aldri i hvor stor/liten grad. Dette er ikke noe jeg bekymrer meg over i det hele tatt, men en tanke som har dukket opp innimellom. Setter stor pris på innspill : ) Hilsen ei som har termin 8. nov : )
MAXlykke *gutt utenfor magen* Skrevet 24. oktober 2009 #2 Skrevet 24. oktober 2009 jeg tror det kan være 6 barn av samme donor.. i norge ihvertfall... hvis jeg husker riktig:)
Barnedrøm Skrevet 24. oktober 2009 #3 Skrevet 24. oktober 2009 Syns jeeg leste noe om 25 i danmark, men vet ikke sikkert om det stemmer. Til lykke med graviditet og nært stående fødsel :-) Herlig!!
Barnedrøm Skrevet 24. oktober 2009 #4 Skrevet 24. oktober 2009 Burde væt startet en forening for donorbarn i Norge. Tror ikke det finnes. Men finnes i Danmark..........
Diddi72 Skrevet 24. oktober 2009 #5 Skrevet 24. oktober 2009 Jeg spurte faktisk om dette i samtalen jeg hadde med Stork....kommer fra et lite sted ;-) Da fikk jeg beskjed om at antall barn pr donor i Norge var på maks 5. Det var ikke var noe "oversikt" eller lignende hvor disse barna ble født/boende i Norge. Så det kan være halvsøsken i "nabolaget" teoretisk sett....sånn jeg har skjønt det.
venusstjernen Skrevet 29. oktober 2009 Forfatter #6 Skrevet 29. oktober 2009 dytter litt på denne jeg : )
MieM Skrevet 29. oktober 2009 #7 Skrevet 29. oktober 2009 Er det noen som vet om det føres oversikt over dette? Vi har tenkt å benytte Volvat, de igjen bruker fra Nordic sperm bank. Nordic s.b. er etter det jeg har forstått lokalisert i Danmark. Er det noen som vet om også åpne donorer i Danmark kan være opphav til 25 barn? Og forholder Nordic s.b seg til dansk lovgiving? Jeg synes 25 høres veldig mye ut, og sjansen er der jo for at disse møtes. Jeg har fundert mye på dette, og må si jeg er litt redd for at det i veste fall kan dukke opp kompliserte og vanskelige situasjoner senere i barnets liv.
gliring Skrevet 29. oktober 2009 #8 Skrevet 29. oktober 2009 Hej! European spermbank/Nordic Cryobank använder sig av så kallade "pregnancy-slots". Det tilldelas ett visst antal per land i förhållande till befolkningsmängd. T ex i Finland så finns det 10 slots per donor. Inom samma familj får man skaffa fler barn på samma "slot". Det är därför man kan se att det står yes eller no om man kollar på "available" i UK . Om det står NO och sperma ändå finns kvar så är slotsen slut i England. Jag vet inte hur många slots det är på en donor i Norge. Cryos är mycket mer vidlyftiga, Jag vet en donor som donerat över 700 ggr. Varje ejakulation delas sedan upp i minst 4 "vials". Sedan blir det barn av kanske 10 % av rören..... Se denna gamla artikel från Sverige (2005); http://sydsvenskan.se/sverige/article98466/Har-borjar-livet-for-100-svenska-barn-varje-ar.html
venusstjernen Skrevet 30. oktober 2009 Forfatter #9 Skrevet 30. oktober 2009 Ok, tusen takk for tilbakemelding alle sammen : ) Ble endel klokere nå! Forening for donorbarn i Norge burde vi absolutt ha! Jeg har funnet mye info på den svenske foreningen sin websight: femmis.se
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå