Fru HottenTott♥♥ Skrevet 24. oktober 2009 #1 Skrevet 24. oktober 2009 Nei, svarte jeg - kan ikke du fortelle meg det. Jo, du skjønner mamma, jeg tenker på når jeg skal dø. Dette sa min gutt på 4,5 år idag.. Ble litt "sjokkert", for var liksom ikke det jeg regnet med at han skulle si. Ikke har vi mistet noen i familien heller så hvor han tar det fra aner jeg ikke. Men vi hadde nå en flott samtale rundt temaet, og det er jammen meg mye rart som gjemmer seg oppe i hodet på en liten gutt.
Lene~mor til tre Skrevet 24. oktober 2009 #2 Skrevet 24. oktober 2009 Ja barna tenker på mye innimellom, har opplevd det samme som deg... Det her er vel ca 2 år siden og ingen hadde heller død i familien vår, å plutselig begynner jenta mi å gråte og så spør jeg henne hva som er galt.. og hun svarer at jeg vil ikke dø. Men det er jo flott at man kan snakke om det, og at barna kan få sagt hva de tenker... mange ganger lurer man på hvor dem får alt fra, men de får nok med seg en del av andre barn eller tv osv.
Kokkeli nyter våren:) Skrevet 24. oktober 2009 #3 Skrevet 24. oktober 2009 Ja det er masse som sviver oppi hodet på ett lite barn. Skremmende av og til. Og ting de har opplevd snakker de kanskje ikke om der og da, ser ikke ut som de har lagt merke til hva som har skjedd en gang. så kan det gå mange mange måneder før de plutselig kommer på det, og da kan det jo være kjempetrist. o.l. Spennende også samtidig og vite hvordan de tenker. Så flott dere hadde en fin samtale om det. Vi har også vært gjennom noe lignenede. Eldste var livredd for å dø en periode, var redd det kom ulver inn over alt i huset og spiste han opp. Mellomste har ikke blitt noe særlig redd, hun tar mer lett på det. Enda.. Men ble veldig lei seg når kaninen hennes døde, hun skjønte ikke helt dette med døden da. var vanskelig for henne og forstå at kaninen hennes kom aldri tilbake igjen. Også plutselig nevnte hun hunden til onkelen sin som ble påkjørt og drept av en bil i vår. Men så var det ferdig med det. Barn er veldig i "nået". kjempetriste der og da, men så glemt noen minutter etterpå.Men kan gjerne bli triste igjen når det snakkes om ved neste anledning, men så glade igjen like etter. Kan være vanskelig syntes jeg å følge med i svingene.
Ranveig R Skrevet 24. oktober 2009 #4 Skrevet 24. oktober 2009 Ja, det er mykje som foregår i toppen på desse små. Eldste er 4 år og har den siste mnd eller to stadig vekk stilt spørsmål som "Mamma? Hvor mange dagar er det til eg skal dø?" Ekkelt spørsmål å få. Eg har berre svart at det er ingen som veit når dei skal dø, og at små gutan som han pleier å leve i mange mange år enno, kanskje 80 år til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå