Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2009 #1 Skrevet 23. oktober 2009 Det er ingen stor sak, men noe jeg synes var litt drøyt. Hun pleier å ha noe i veska si til treåringen når hun kommer på besøk. F.eks en liten sjokolade. Når hun var her her om dagen så skulle han legge seg og var trøtt og grinete og hun skulle gå. Så ville han ikke gi farmor hadet-kos og vi sa et par ganger at han skulle gi farmoren kos, men han ville ikke og skreik(fordi han var trassig og i det humøret). Så sa farmoren: "Skal ikke farmor ha med noe i veska neste gang da?". Er det mulig?? True guttungen med at han ikke skal få godteri om han ikke koser henne. Jeg fikk helt bakoversveis, men var i rommet ved siden av så jeg fikk liksom ikke reagert. Sønnen min ga henne en kos for at han skulle få godteri neste gang også... Nå går jeg og gnager på dette. Bør jeg ta det opp med henne? Og isåfall hvordan?
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2009 #2 Skrevet 23. oktober 2009 Jeg hadde sikkert irritert vettet av meg og vært opprørt en stund, men jeg hadde latt det passere for denne ene gangen.
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2009 #3 Skrevet 23. oktober 2009 Herregud at det går an!!!? Jeg hadde blitt skikkelig forbannet om det varim svmor. Makan!! Hun kan ikke oppføre seg sånn mot et barn?! Uhørt!!!
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2009 #4 Skrevet 23. oktober 2009 jeg hadde nok varsla fra at å true guttungen til å gi henne klem ikke skulle forekomme, han må selv få bestemme hvem han skal klemme å ikke.makan!!
Gjest Skrevet 23. oktober 2009 #5 Skrevet 23. oktober 2009 Herre min hatt da, svigermødre, oldemødre osv kommer på et eller annet tidspunkt med en eller annen slik trussel som ikke henger på greip. slik er det bare. Barnet tar ingen skade og dersom svigermoren din ikke er et av disse grufulle tilfellene har hun også i vesken neste gang. Minn henne dog på at barn skal ikke tvinges til nærhet. De oppsøker det selv når de har behov.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2009 #6 Skrevet 24. oktober 2009 Barn skal ikke tvinges til nærhet, men dette er jo bare flisespikkeri. Hadde aldri i verden tatt opp dette med svigermor, hadde heller aldri i verden gått å gnagd på dette. Barnet ditt skal selvfølgelig ikke tvinges til nærhet, men han overlever nok slike "trusler" uten at det får innvirkning på hans psyke, fremtidige liv og evte til relasjoner. La det være, kommer svigermor i fremtiden med gjentatte slike "trusler" gang på gang, ville jeg pent tatt det opp og formidlet at jeg ikke syntes så mye om det. Kommer slike ting innimellom, ville jeg ikke sakt noe. Jeg tipper du opp igjennom oppveksten med ditt barn kommer til å gjøre større brølere enn dette selv. Slik er livet.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2009 #7 Skrevet 24. oktober 2009 La guttens kosing med andre være frivillig. Men da må du skjerpe deg selv også: "vi sa et par ganger at han skulle gi farmoren kos". Neste gang kan du SPØRRE om han vil gi farmoren kos. Og sier han nei, kan du si tydelig foran både ham og farmor at det er HELT i orden. Å gi kos er nemlig FRIVILLIG.
prekæs Skrevet 24. oktober 2009 #8 Skrevet 24. oktober 2009 Det var da enda godt at du ikke reagerte. En småting å hisse seg opp over. Vis meg den mora eller svigermora som aldri har truet barna med å bli fratatt fordeler hvis de har en dårlig oppførsel.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2009 #9 Skrevet 24. oktober 2009 Enig med prekæs. Vi foreldre gjor jo dette også. Ville ikke reagert på det. Syns så mange skal reagere på alt svigermor sier og gjør.
prekæs Skrevet 24. oktober 2009 #10 Skrevet 24. oktober 2009 Svigermor er i det store og hele blottet for følelser, og da kan det for bli fullstendig skjæring om svigerdatter har over normal mye av dem;)
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2009 #11 Skrevet 24. oktober 2009 Det er IKKE "dåtlig oppførsel" å velge selv hvem man vil gi kos til og når.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2009 #12 Skrevet 24. oktober 2009 Nei, det skal du ikke ta opp med svigermor, det er en bagatell å skape dårlig stemning for.. Men om det blir en neste gang kan du istedenfor å oppfordre sønnen din til å kose når han ikke vil si høyt og tydelig så svigermor også får budskapet at "Ok, om du ikke vil gi noen kos i dage er det greit det, du kan gi farmor en kos neste gang, vi tvinger ingen til å kose her i huset."
soleia Skrevet 24. oktober 2009 #13 Skrevet 24. oktober 2009 Nei, det bør du ikkje. Synes dette var lite å lage ballade for, sjølv om eg er einig i at ein ikkje skal presse barn til å gje kos.
Den Blå Engel Skrevet 24. oktober 2009 #14 Skrevet 24. oktober 2009 Ja, det skal du ta opp. Og dere skal heller aldri "mase" på et barn om at det skal gi noen kos. Spør dere en gang og får nei, skal det respekteres. Barn bestemmer suverent over kroppen sin og hvem de vil være intime med, akkurat som voksne. Hvordan du skal ta det opp må du nesten finne ut selv, siden det er du som kjenner henne. Men jeg ville antakelig starte med å si at det er noe jeg gjerne vil si noe om, og så følge opp med at det ikke er greit at gutten din skal ventes å "betale" med kos. Si gjerne det jeg har skrevet over her. Kosing er noe man gjør fordi man har lyst, ikke som betaling eller etter press. Hvis ikke sjokoladen er en hyggelig gave, kan hun droppe den!
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2009 #15 Skrevet 24. oktober 2009 Stakkars svigermødre sier jeg bare.. Jeg er allerede svigermor, dog har de ikke fått barn enda, men jeg merker at jeg blir litt paraonid på å gjøre alt riktig. Dette er en fillesak etter min mening, alt som kommer ut er ikke veloverveid og gjennomtenkt. Utrolig hva folk henger seg opp, vi har nok for små problemer og da leter vi litt for å ha noe å bekymre oss over.)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå