Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2009 #1 Skrevet 23. oktober 2009 Venninnen min er 12 uker på vei med sitt første barn. Hun er kjempeforstoppet, og har vært det en måned nå.. Hun gikk til legen som først ikke visste hva man kunne gjøre med forstoppelse. Hun måtte slå opp i symptomboka si, og ringe og rådføre seg med noen andre. Hun rådet til sist venninnen min til å drikke flytende parafin og ta klyster (microclax, som man får på apoteket). Venninnen min gjorde dette, men ingenting av det fungerte. Hun fikk kun store smerter av klysteret.. Idag ringte vi jordmor, som sa at man ikke måtte finne på å ta klyster når man er gravid, fordi det kan framprovosere fødsel!!!!!! Hva i all verden!! Hvordan kan både en lege og en apotektekniker si at det er greit for en gravid å ta hjemmeklyster da??! Denne legen burde jo få noen slags advarsel av noe slag. Burde man ringe tilbake til legekontoret og si at man føler at man har blitt behandlet "dårlig" ? Det er jo ganske sjokkerende, hva om hun sier det samme til andre gravide, og de går i fødsel i uke 12??
moota m storebror&lillebror Skrevet 23. oktober 2009 #2 Skrevet 23. oktober 2009 Du ka sende en "klage" på behandlingen til fylkeslegen. Det gjorde jeg. Jeg klaget på ei som tok tlf på legevakten når lillebror på 17 mnd hadde 34, 5 i temp. Hun svarte at jeg hadde nok målt feil og ba meg ringe legekontoret når de åpnet om et par timer. Klaget på legen som tok oss inn 2 ganger samme dag også. Uten å gjøre noe. Fastlegen som var på legevakt på kvelden sendte oss rett inn på sjukehuset. Lillebror fikk påvist astma og kraftig infeksjon i de øvre luftveiene. Fikk ikke en gang svar på klagen.
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2009 #3 Skrevet 23. oktober 2009 Jeg sier ikke at dere IKKE skal stole på jordmora, men... På felleskatalogen står dette om Microlax og graviditet: Graviditet og amming Rådfør deg med lege eller apotek før du tar noen form for medisin. (dette står på alle medisiner) Du kan trygt bruke Microlax under graviditet og når du ammer.
Tigerpote Skrevet 23. oktober 2009 #4 Skrevet 23. oktober 2009 Microlax er ikke det samme som klyster, og er helt greit å bruke av gravide. Vanlig klyster er kjent for å kunne sette i gang fødel ja, men da må man nok være moden. Man skal uansett være forsiktig med aktive avføringspreparater under graviditet. Dersom man er misfornøyd med legen sin, er Pasientombudet de riktige å kontakte. Google dem, og du vil finne telefonnummer og kontaktpersoner for ditt fylke/by.
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2009 #5 Skrevet 23. oktober 2009 Jeg hadde heller stolt på jordmoren, som sa at "de har erfaring med at microclax har satt igang for tidlig fødsel", enn en lege som ikke aaante hva venninnen min skulle bruke, og ba oss høre med de på apoteket!!!! makan..
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2009 #6 Skrevet 23. oktober 2009 Det var nok det jeg tenkte, at en klage ikke kom til å bli tatt på alvor uansett... Fy faen altså.
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2009 #7 Skrevet 23. oktober 2009 "fødsel i uke 12". Man føder neppe i uke 12.... Microlax kan fint brukes av gravide, så ser ikke at legen har handlet uaktsom her. Pasientombud eller Fylkeslegen er kalgeinstans.
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2009 #8 Skrevet 23. oktober 2009 ...Og det vet du bedre enn jordmoren ja..?
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2009 #9 Skrevet 23. oktober 2009 Herregud!! Legen min sa til meg også at jeg ikke måtte ta microlax i graviditeten, fordi de var kjent med at det hadde fremprovosert fødsel... Hun legen virka ikke heeelt med..
Tigerpote Skrevet 23. oktober 2009 #10 Skrevet 23. oktober 2009 Hva sa dere til jordmoren da? Kalte dere det klyster eller kalte dere det MIcrolax? For det er virkelig ikke det samme! Oljeglyserol er et vanlig klyster å bruke, og er en relativt stor tube som skal varmes opp og sprøytes inn i endetarmen, enten med spissen på tuben eller via en rektalsonde. I "gamle dager" brukte man grønnsåpeklyster. Microlax blir av mange kalt "minikyster". Jeg har brukt det selv i første tri, men det virket ikke på meg heller, siden dette bare virker ytterst i tarmen. Men klyster (ekte klyster) er nok bedre å bruke enn det man tar per os.
Tigerpote Skrevet 23. oktober 2009 #11 Skrevet 23. oktober 2009 http://www.felleskatalogen.no/pasientutgave/ Det er helt trygt å bruke for gravide.
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2009 #12 Skrevet 23. oktober 2009 Vi sa MICROLAX til jordmoren ja.. hun påpekte også at hun ikke kunne få klyster på sykehuset...
blond Skrevet 23. oktober 2009 #13 Skrevet 23. oktober 2009 Har venninnen din tømt seg? Hvis hun er ordentlig obstipert bør hun jobbe fra begge kanter for å få tømt seg; dvs spise fiberrik mat, drikke mye vann, kutte kunstig søtningsstoff, kutte koffein og sukker og fete måltider. Hun bør også ta Vitalac/Duphalac/Lactose hver dag.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2009 #14 Skrevet 24. oktober 2009 Felleskatalogen er det som skal følges hvis du er usikker på om et legemiddel er sikkert under graviditet og amming. Microlax er ikke det samme som et klyster. Det heter miniklyx. Et klyster inneholder fra 100 ml væske til 1 liter, og kan ikke på noen måte sammenlignes med microlax. Før dere melder legen burde dere lese pakningsvedlegget og felleskatalogen. Legen har ikke gjort noe galt. Stakkars leger hvis alle paienter er som dere.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2009 #15 Skrevet 24. oktober 2009 Alle leger vet hvordan de skal behandle obstipasjon. At legen leser seg opp og ringer en kollega for å finne ut hva som kan gis til gravide er en trygghet. Det viser bare at han tar graviditeten på alvor og ikke vil gjøre noe som skader barnet. Det viser en ansvarlig lege. Dere henter ikke informasjon der det er riktig i felleskatalogen og i pakningsvedlegget. Dere bare skriker ut om hvilken idiot legen og de ansatte på apoteket er. Det er faktisk legen og de på apoteket som har rett. Dere burde skjerpe dere. Jordmor har rett i at gravide ikke bør få klyster på sykehuset, men microlax og et klyster er ikke det samme.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2009 #16 Skrevet 24. oktober 2009 Tror faktisk det er jordmor som blander sammen begrepene litt her, de er ikke ufeilbarlige de heller vet du... Det er helt vanlig at forstoppede gravide tar Microlax, det er jo bare en liten tube. Jeg ble anbefalt disse på fødeavdelingen da jeg klagde på forstoppelse på en kontroll. Det er noe helt annet enn de klysterene jordmødrene setter, de inneholder over en halv liter med varm væske som sprøytes opp i tarmen. Men til spørsmålet ditt, klart dere kan klage på legen, det er bare å ringe pasientombudet i fylket deres (bare google navnet på fylket + pasientombud så får du opp nummeret), der får dere hjelp til hvordan dere skal gå frem. Tviler på at dere kommer noen vei da, siden legen bare fulgte "boka" og ikke henne noen form for feilinformasjon.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2009 #17 Skrevet 24. oktober 2009 Vil bare gi en tilleggsopplysning på dette med å kontakte pasientombud, for den opplysningen er helt rett, men det er pasientombudet som bestemmer om saken er alvorlig nok til å klages inn til fylkeslegen. Selvom jeg er enig med de over som mener at det nok er jordmor som har tråkket litt skevt i denne saken og at legen bare viser ekstra ansvar ved å kontakte andre og lese opp tilstanden selv, så anbefaler jeg dere å klage saken inn til pasientombudet dersom dere fortsatt føler det er nødvendig. Etter klagen er sendt og det har gått noen dager, kan dere ringe inn å høre hvordan saken ligger an. Fylkeslegen behandler kun saker som er blitt oversendt fra pasientombudet, så her er det nødvendig å begynne i riktig ende. En annen mulighet ville jo være å snakke med en annen lege, gi alle detaljer i saken og høre om h*n mener den aktuelle legen har gjort noe galt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå