Gå til innhold

Jeg lager mme for et døgn om gangen....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det virkelig så farlig som det står enkelte plasser?? Gjorde det til de to barna jeg har fra før, og de tok aldri skade av det... Blir så mye styr å ordne hver gang hun skal ha mat jo.... Nå jeg har flaskene ferdige i kjøleskapet, så er det jo bare å varme den, så er maten klar. Og denne lille frøkena jeg har er ikke så tålmodig av seg når det gjelder å vente på maten akkurat....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du ikke ha ferdig kokt vann i flasker i kjøleskapet istedet? Og så kan dy fylle urinprøvebegre eller mme-porsjonsbegre med pulver å ha på benken.

Når snuppa skal ha mat slenger du vannet 20-30 sek i micro'n, heller oppi pulver og rister. Det tar maks 1 min.

Det er ikke anbefalt å ha melk i kjøleskapet, det er heller ikke anbefalt å varme melk i micro, så da skal man varme over vannbad og det tar mye lengre tid... Og det er jo ikke vits i å ta sjangsen fordi om det gikk fint sist gang..

Skrevet

Eller gjør som oss, veldig enkelt: Koker opp vann og putter i flasker med lokk og inn i kjøleskap. Så da når han skal ha mat tar jeg 50 ml av det kalde kokte vannet fra kjøleskapet oppi en flaske, også har jeg ferdig kokt varmt vann på termos på benken. Tar så 65 ml av det varme vannet oppi samme flaska. Da blir det fin termperatur for blanding av Hipp som vi bruker. 50 + 65 blir 115 ml, så tar jeg 3 skjeer mme oppi der.. Rist rist .. ferdig :) Vil han ha mer så tar jeg 20 ml kaldt og 30 ml varmt og rist rist.. ferdig. :) Tar kortere tid det enn å varme opp ferdiglaget mme :)

Skrevet

WHO har kommet med nye retningslinjer der de fraråder å lage mme for flere måltider av gangen. Dette fordi det da er større snnsynlighet for at bakterien E.Saakizaaki vil blomstre opp. Bakterien kan i værste fall føre til spedbarnsdød. Faren for dette er natuligvis større dersom man tilbereder mme under lite egnede forhold, eller i områder med dårlig vannkvalitet. Det er viktig å huske på at WHOs råd gjelder hele verden, også der man har vanskelige hygieneforhold. Her i Norge har vi god vannkvalitet, og alle muligheter for god hygiene. Til sammenligning vil dette være helt annerledes i for eksempel slumområder.

Allikevel ville jeg personlig ikke laget mme for et døgn av gangen, både for å være helt trygg, og fordi det, som det påpekes over her, tar kortere tid å lage fersk ved blandemetoden enn å varme opp ferdiglaget mme.

Sakset fra blomstres tråd om tilberedning : I tillegg til WHO sine retningslinjer så påpeker Mattilsynet at det er viktig at man følger nøye det som står på pakken til merke du har valgt å bruke!

Før de nye retningslinjene kom så var den vanligste måten å tillage på å blande mme for et døgn av gangen og ha klart i kjøleskapet. Dette KAN man fremdeles gjøre, men man må da bruke et merke som skal tillages ved min 70 grader (småfolk eller collett). Man må ikke lage i stort kvanta f. eks på en mugge, men porsjonsvis på flaske (nøye rengjort og sterilisert). Man må kjøle ned raskt og oppbevare under 5 grader. Vær obs på at det ikke anbefales å ha med seg en slik ferdiglaget flaske ut på tur da det er vanskelig å holde jevn temperatur under 5 grader.

Merker som skal tillages ved lavere temperaturer enn 70 grader kan IKKE tillages på forhånd (nan og hipp). Tillager man ved lavere tempertur enn 70 grader vil man få bakterievekst! Tillager man disse merkene ved høyere temperatur enn anbefalt av produsenten vil vitaminer gå tapt, og proteiner vil bli tyngre fordøyelig. Melken vil da ikke inneholde det som produsenten går god for på pakken, og babyen kan få unødvendige mageproblemer."

Men som sagt: du gjør naturligvis det som føles rett for deg:)

Se forøvrig blomstres tråder som holdes oppe for mer info og lure tips om tilberedning..

Skrevet

Takk for tipset du la inn om varmt og kaldt vann anonym 09:43 24.10.2009.

Verden ble med et mye enklere :)

Skrevet

Anonym 09.43 24.10.2009 her ;) hehe. Bare hyggelig. Syns selv det var forferdelig slit og lage for hver gang, er litt ekstra stress for oss flaskematere, så da er det bra å ha lettest mulig rutiner. :)

Vi har og kjøpt flaskesterilisator, det gjorde og verden myyye enklere. :)

Skrevet

Jeg syns jeg har funnet dem mest geniale måten å lage til NAN. Jeg koker vann og har på flasker, 90-100 ml i hver flakse, så mange flasker vi trenger pr dag. Setter i kjøleskap. Når babyen skal ha mat koker jeg opp vann på vannkoker og heller oppi sånn at det blir 150 ml. Har opp i 5 skjeer pulver, rist rist, ferdig. Skal vi på tur tar vi med det varme kokte vatnet på termos.Naboen min har en mer utålmodig baby enn meg, hun har varmt kokt vann på termos på kjøkkenbenken også.

Denne blandingen min er litt varmere enn 40 grader, men han lille typen min vil helst ha den opp mot 45 grader, med en gang det blir kaldt spytter han det ut igjen.

Skrevet

Hei igjen anonym 17:47 25.10.2009

Jeg hadde nok ikke overlevd dagen uten min kjære mikrosterilisator jeg heller nei. den er gull verdt.

• 4 uker senere...
Skrevet

Jeg lager også for et døgn av gangen! Synes det er så klønete med den blandingen av varmt og kaldt vann, skjønner det ikke helt...

Vi bruker collett som skal blandes ved 70 grader, og da blir det vel ekstra klønete!

Tips til hvordan man gjør det med collett?

Skrevet

Da må du nesten ta enda mindre kaldt enn varmt da.. prøv med 1/3 kaldt og 2/3 varmt. Også blander du, også setter du det i vannbad etterpå for å få det ned til drikketemp.

Jeg tror du da har ca 70 grader .. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...