Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2009 #1 Skrevet 23. oktober 2009 Blant de risikogruppene som skal prioriteres ved vaksinasjon (etter gravide, men før helsepersonell og resten av befolkningen) nevnes bla. folk med "kronisk luftveissykdom" og " "kronisk nevrologisk sykdom". Jeg har (lett) astma, og har muligens MS (har ikke ønsket å gjennomføre den siste undersøkelsen der diagnosen kan stilles, men mye tyder på at jeg har det). Er jeg da med i disse "risikogruppene"? Hvem avgjør det? Er det bare å møte opp på det tidspunktet min kommune har bestemt at disse skal vaksineres? Må man ha noe form for "bevis" med seg?
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 23. oktober 2009 #2 Skrevet 23. oktober 2009 Du må gjennomføre siste undersøkelsen som vil bekrefte/avkrefte om du har MS. Om du har MS vil du bli prioritert og få vaksinen med en gang! Dette er viktig at du gjør!
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2009 #3 Skrevet 23. oktober 2009 Nei,trenger ikke bevis,men du burde heller bare ta en kjapp tlf til fastlegen din og høre om du er i risikogruppen eller ikke. Men astma er jo astma,vil jeg si..
Gjest ->>- Skrevet 23. oktober 2009 #4 Skrevet 23. oktober 2009 Alle astmatikere tilhører risikogruppene. Hvordan vaksinasjonen gjennomføres varierer så mye fra kommune til kommune, at jeg ville sjekket hjemmesiden til din kommune eller ringt fastlegekontoret og spurt. En del steder er risikogruppene anbefalt å møte hos legen, andre steder er de prioriterte på vaksinasjonssentra osv.
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2009 #5 Skrevet 23. oktober 2009 Jeg har allergiutløst astma. Er svineinfluensaen mer risiko for meg enn for andre. Bruker bare medisin når jeg blir tett, et par ganger i uka kanskje? Noen som vet?
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2009 #6 Skrevet 23. oktober 2009 Alle som har "sykdom" i lungene er mer utsatt for komplikasjoner om de blir smittet av influensaen enn andre. Så ja, det er større risiko for at du vil bli alvorlig syk enn at jeg skal det...
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2009 #7 Skrevet 24. oktober 2009 ja, nå er det ikke bare å stikke innom sykehuset for å få utført en spinalpunksjon sånn på dagen da, og dessuten er det andre grunner til at jeg ikke vil ta denne undersøkelsen.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2009 #8 Skrevet 24. oktober 2009 Samme her, burker også medisin bare et par ganger i uka. HI.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå