Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2009 #1 Skrevet 23. oktober 2009 Ønsker av ulike grunner å slutte å amme før det er gått ett år. Er det et tidspunkt som er bedre å gi seg enn ett annet? Skal amme iallefall seks mnd, men så kunne jeg tenke meg å legge opp "ammekarrieren". Hvor mye "taper" barnet mitt på det? Vi har ingen allergier eller sykdommer i familien.
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2009 #2 Skrevet 23. oktober 2009 Hvis du har innført de fleste matsorter sammen med amming så har du gjort en god jobb. Selvfølgelig sier dem til 2 år men det passer ikke for alle:-)
Solskinnsjenta Skrevet 23. oktober 2009 #3 Skrevet 23. oktober 2009 Det er vanskelig å si hvor mye barnet ditt "taper" på at du slutter å amme det før det er gått et år. Det vil gå glipp av immunstoffer - som btw ikke hindrer barnet å bli sykt, men hjelper det å bli fortere friskt... Kosten det første året skal helst være kun mm/mme første 6 mnd, og så hovedsaklig mm/mme de neste 6, med gradvis overgang til fast føde. Nå skal det sies at min to eldste selvavvente seg i 8-9 mndrs alder, etter det fikk de mme en stund før de fikk ren kumelk når de var ca 14 mnd (de likte det ikke før det). Hvor lenge du vil amme barnet ditt er opp til deg. Kjempeflott at du ihvertfall vil gjøre det i 6 mnd!
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2009 #4 Skrevet 23. oktober 2009 Takk for svar begge to! Og koselig å ikke bli slaktet (som man gjerne gjør når dette temaet kommer opp). Flere som har meninger? Jeg kan jo i teorien amme ett år, men i forhold til jobb blir det veldig vanskelig når mannen min skal ta over permisjonen. Vanskelig å amme i arbeidstiden, og en del reising med jobben.
Solskinnsjenta Skrevet 23. oktober 2009 #5 Skrevet 23. oktober 2009 Veldig mange som trapper ned amming kraftig når de begynner å jobbe, uten at de trenger å slutte helt av den grunn, altså. Du kan f.eks amme om morgenen før du går på jobb/ før dere står opp, og på ettermiddagen/kvelden når du kommer hjem igjen. Du har også rett på ammefri i jobben, da kan du ta dette som redusert arbeidstid, tror det er inntil 40 min pr dag. Mulig at arbeidsgiver krever legeattest på at du ammer, men det re jo bare å vise legen melkespruten så ordner det seg Men ellers så gjør du som sagt en god jobb om du opprettholder ammingen så lenge du går hjemme, og så går over på flaske etter det, altså!
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2009 #6 Skrevet 23. oktober 2009 FEIL FEIL FEIL! Det er forsket på dette, og amming forebygger overhode IKKE allergier og andre sykdommer! Dette har forskere visst siden 80-tallet, men ikke sagt noe om det! Du slutter å amme når DU føler for det, og barnet ditt taper ingenting på det! Jeg ammet til morven var 3mnd, da var det stopp på melkeproduksjonen, og han ville heller ha flaske(Hadde brukt flaske i tillegg i et par måneder). Skulle gjerne ha ammet lenger, pga kosen, men slik ble det da ikke. Er ikke noe å ta på vei for for'det, flaskebarn er da like friske og lykkelige som "puppebarn" :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå