Gå til innhold

Vil unngå å revne


thankful

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har lest at man bør drikke bringebærblad-te 1 mnd før fødselen og smøre seg nedentil med peanøtt/jordnøttolje (+tøye åpningen) for å unngå å revne under fødselen. Kan noen bekrefte dette? Har noen gode erfaringer med dette og vet at det funker? Når bør man begynne å massere med olje? Og MÅ det være jordnøttolje, eller kan det være annen type olje? Tar ellers i mot andre råd for en mest mulig smidig og kjapp fødsel! Gruer meg litt, siden alle mener at babyen troligvis er stor.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forrige fødsel hadde jeg en stor baby (58 cm, 5340 gr) men fikk kun noen overfladiske rifter.

Har tro på at om man ikke er nervøs, klarer å slappe av og jobbe med riene så går det greit... Kjente når pressriene kom at han tok stor plass, og fikk hjelp til å dytte gutten inn igjen når jeg ikke pressa fordi det kjentes ut som at jeg skulle revne i alle retninger.... Tror at jeg fikk tid til å utvide meg da sånn at det gikk så bra som det gjorde:-)

Fødte i knestående med sacco i senga, og når pressriene kom la jeg meg på siden.

 

Mange som smører med olje, men har ikke prøvd selv så har ingen erfaring med det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også stor tro på at om man samarbeider med riene, og ikke presser før man skal, så kan man unngå å revne. Jeg hadde en forholdsvis liten baby forrige gang (49 cm og 2929g), men han kom i styrtfødsel. Og jeg husker at jeg sa til meg selv hele tiden at jeg ikke skulle presse selv om kroppen "forlangte"det. Presset ikke før jeg fikk klarsignal fra legen i sykebilen, og fikk bare ettpar små rift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte olje noen uker fram til fødsel, og jobbet på lag med riene så godt som mulig og presset når JM sa press.. Likevel fikk jeg rifter som jeg fikk sydd. Tror det er litt individuelt dette her. Men det kan iallefall ikke skade med olje, masasje og litt tøying. Kommer nok til å gjøre det denne gangen også. Så skal jeg prøve å være litt mer tolmodig med dette denne gangen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fulgte alle råd og drakk bringebærblad te og masserte med olje fra Weleda, men de måtte klippe meg. De sa at om de ikke gjorde det, hadde jeg nok revnet en del.. Så.. det funker nok ikke for alle, men skader jo ikke å prøve, da.. :) Skal gjøre det igjen selv denne gangen også, men ikke forvente noe super-resultat..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har fått lagt til varme kluter rett før pressriene kom, og det lindret smertene meget og jeg fikk kun en liten rift og måtte sy en sting. Jenta veide da 3.3kg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har fått beskjeden om at så lenge jeg gjør som jordmor sier, ikke presser når det ikke er rier så skal det gå fint.. :) Men man vet jo aldri med disse kjerringrådene om å smøre seg med ditt og datt, plutselig virker det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg revnet med nummer en, fikk sydd noen sting da. Hadde da en helt grei fødsel, uten noen store hendelser i ene eller andre retningen. Med nummer to hadde jeg voldsomme rier på slutten, og pressa nok litt uten ri også når jeg kjente hodet stå i åpningen. Ble klyppa litt.

 

Har ikke forsøkt det, men kan ikke forstå at det skal kunne være noe negativt med det heller, så det kan ikke være farlig å forsøke. Virker det, er det supert, og virker det ikke så... ja da er ingen skade skjedd... jeg tror nok gjerne at jeg vil forsøke det denne gangen her, selv om jeg ikke har gjort det før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...