Gå til innhold

"Det er så greit med mange barn, for de eldste kan passe de minste."

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg reagerer med litt tristhet på familier der de eldste barna ofte må ta seg av småsøskene sine. Selv om de kanskje ikke klager på det så burde de få lov å være unger uten akkurat det ansvaret der, synes jeg. Det er ikke de som valgte å få så mange barn.

Er det flere som reagerer på dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, de eldre har litt godt av å få litt ansvar innimellom. Men hadde reagert om dem hadde måtte gjort dette veldig ofte.

Skrevet

Nei reagerer ikke på det.

Jeg syns heller det er fint at de lærer å ta annsvar og hjelpe til hjemme. De som har oppgaver hjemme klarer seg mye bedre enn de som får alt gjort av foreldrene og ikke hjelper til.

Skrevet

Er vel ingen som bruker eldre barn som konstant barnevakt vel. Men om man vil ta en dusj f.eks er det jo greit at en 7-8 åring er hjemme og kan komme og gi beskjed om babyen våkner, evt se etetr en smårolling i mens. Og de kan trille vognen mens du løper inn på butikken og handler litt. Og mange andre småting

Skrevet

Akkurat det reagerer jeg ikke på. Jeg elsket å passe småsøsknene mine. Det jeg hatet med å passe de 8 søsknene mine var å alltid være usynlig.

Skrevet

Nei, egentlig ikke. Med unntak dersom de store barna ikke får deltatt på bursdager, fritidsaktiviteter o.l. At store søsken kan passe sine mindre søsken hver dag som en del av pliktene sine ser jeg ikke noe galt i.

Skrevet

Synes det er en gave at barna lærer å føle omsorg og omtanke ved å ha litt ansvar for mindre søsken jeg!

Skrevet

kjempeflott at barna lærer seg ansvar :)

Skrevet

Tror du at store barn har vondt av å passe småsøsken litt i ny og ne? Jeg passer selv småsøsken ganske mye som tenåring, hadde godt av ansvaret, tror det har vært med å formet meg til å bli en rolig og trygg forelder som ikke må løpe til mamma og her inne etter råd for hver eneste bagatell.

Jeg sier ikke at barn skal ha for mye ansvar, men jeg hentet feks mine yngste søsken i barnehagen og på SFO på ettermiddagene hvis mamma og pappa måtte jobbe litt overtid, eller jobbet ettermiddag/kveld. Jeg lagde middag også de dagene, hjalp en med lekser. Badet og la de minste. Ingen av oss hadde vondt av det, tok ansvaret mitt alvorlig, klagde aldri. Jeg fikk riktig nok endel goder og frihet også som følge av at jeg tok dette avsvaret. Jeg hjalp til med både kles og husvask. Men jeg hadde mer enn nok tid til venner og fritid ved siden av pliktene mine.

Barn har ikke vondt av å lære å jobbe litt, ta ansvar. Jeg ser mer av at de ikke har had nok ansvar og plikter i dag, ungdom flest virker late og direkte udugelige, dyrker kun sitt eget ego i dag. Ikke helvete om mine unger skal få sjans til å bli slik, de får ansvar etter alder og lærer seg at man må jobbe for å oppnå goder, frihet og resultater.

Skrevet

Kan dere lese, eller? HI skrev "Jeg reagerer med litt tristhet på familier der de eldste barna ofte må ta seg av småsøskene sine." OFTE!!

Ja, det syns jeg også er urettferdig!

Skrevet

Nå passer ikke min eldste min yngste, da han bare er 3 år. Men at de underholder hverandre og leker sammen, mens jeg dusjer, eller stikker på trappa for en røyk, det gjør de. Er bare den ene våken eller hjemme, så er det mye Mamma masing. De liker å være sammen, og det er sikkert akkurat det samme fordi om aldersforskjellen er større.

Barn som passer barn, som eneste ansvarlige bør vel ikke skje for ofte, og det bør heller ikke skje før de er temmelig store. Så det er vel ikke en så veldig aktuell problemstilling du skisserer?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...