Miss Dynamite Skrevet 23. oktober 2009 #1 Skrevet 23. oktober 2009 Er dette virkelig normalt? hun er bare 12 mnd,forsåvidt ei kjempe blid og gla jente.. den siste perioden er mat generelt nekt. når vi sitter ved spisebordet,og prøver å gi hun mat, klikker hu helt.går i stå,prøver å bite,slår og skriker seg blå! vi lar hun da spise selv, men kjefter like mye da. Det gjelder mest rundt mat,og alt som har med det å gjøre, men det kommer også fram når hun får et nei,eller ikke får lov å gjøre ting. Folk får sjokk når de ser hvor utrolig sint hun blir... Gjelder dette bare min lille tulle.....? har pratet rolig med hun, bestemt.. ja alt... vil ikke ha det slik,for det ødelegger VELDIG mye..... huff.. hilsen en bekymra og sliten mamma..
Sjefsmegga Skrevet 23. oktober 2009 #2 Skrevet 23. oktober 2009 Det er helt normalt ;-) Ikke alle barn blir like vanskelige, men endel har sine perioder med trass. Alder og omfang kan variere selvsagt. Jeg var selv vist nok svært snill og medgjørlig som barn, men tok det igjen som tenåring med terror, mens min bror som var en skikkelig umulius som liten var rolig og grei tenåring. Kan slå begge veier. Har tre barn, alle er og har vært svært forskjellige, fra englebasse til trollunge i visse aldere.
Miss Dynamite Skrevet 23. oktober 2009 Forfatter #3 Skrevet 23. oktober 2009 ok det var jo godt å høre. ja jeg var slik jeg også. rolig som barn, men helt umulig som tenåring.. huff stakkar mamma..hehe.. det første jeg tenker når jeg ser hun slik, er åh...det er vår feil. nettopp fordi vi begge har stort temperament, men viser det ikke foran hun.. Hu har vel igrunn alltid vært ganske så hissig. (heldigvis er hun verdens største solstråle ute blandt folk) .. men jeg får liksom MAX 3 små måltider i hu.etter sang,prat,lek alt mulig.. men hjelper som regel ikke.. så jo for meg at trassen kom om..tja et år til??
Mamma'n til blomsterbarna=) Skrevet 23. oktober 2009 #4 Skrevet 23. oktober 2009 Iris er også veldig bestemt. Kaster seg bakover og hyler når hun ikke får det som hun vil. Vil som regel spise selv, blir veldig mye gris da=/ Men hun må jo lære, så hun spiser all mat selv, utenom kveldsgrøten. Og dette vet hun nå, så har sluttet å hyle. Bare vær konsekvent. Ikke la henne få lov noen dager, også er det plutselig ikke lov. Da skjønner de ingenting. Kanskje du bare må prøve noe nytt? Nytt pålegg feks. Ha fruktbiter sammen med brødskiven på fatet. Da ser du fort hva hun foretrekker. Vet ikke helt hva jeg skal gi av tips jeg. For du har sikkert prøvd alt fra før??
Gjest Skrevet 23. oktober 2009 #5 Skrevet 23. oktober 2009 Haha, måtte le når jeg leste snill og rolig som baby/liten, terror som tenåring! Det er MEG! ) Utrolig snill som liten, jeg bare var der. Lille gliset. men herrefred jeg var ett spetakkel som fjortis! Min søster, hun var klim umulig som liten, rett & slett en "drittunge" til tider. (sagt fra en lei storesøster's munn mang en gang) Men utrolig snill og grei i fjortis tida )
Miss Dynamite Skrevet 23. oktober 2009 Forfatter #6 Skrevet 23. oktober 2009 har igrunn prøvd det meste ja. men skal teste det med frukt osv. jeg vet jo hu elsker frukt.. men slitsomt å få i hu så utrolig lite. når hu spiser selv går igrunn ingenting riktig inn i munnen.... men feks hvis hu får spise selv, og tar skjea,men holder den feil, blir hu sinna på seg selv(!!!!) og biter det første hu får tak i,for å få ut sinne(??) gud for en rar unge jeg har.... tiden ved matbordet er jammen ikke mye hyggelig lenger!!!
Mamma'n til blomsterbarna=) Skrevet 23. oktober 2009 #7 Skrevet 23. oktober 2009 Hun holder en skje, du holder en annen og hjelper henne. Det må vi gjøre. Hun blir rasende hvis vi tar ifra henne skjea! Noen ganger når vi spør om vi skal hjelpe henne kommer hun og gir oss skjea selv da=)
Miss Dynamite Skrevet 23. oktober 2009 Forfatter #8 Skrevet 23. oktober 2009 jeg får ikke lov å være i nærheten av fatet engang!!! rører jeg skjea for å feks rette litt på den(siden hun da har blitt sinna på hvordan hun selv holdt den,) så klikker hu enda mer og kaster den. snur seg rundt og lukker øyna *ja akkurat som hun ikke er der* haha.... (av og til ler jeg lavt,rett og slett fordi det er så ufattelig dumt). når hun er lei,vil hu ha alt annet på bordet, hylskriker hvis hu ikke får det... eneste gangene jeg faktisk får lov til å gi hu et par skjeer,er hvis hun er veeeldig opptatt med andre ting.tv,eller ting.... skulle øønske hun kunne slutte med det tullet.ja fordi det ER TULL
Mamma'n til blomsterbarna=) Skrevet 23. oktober 2009 #9 Skrevet 23. oktober 2009 Hehe! Må bare le. Får håpe det er forbigående! Hva med å ha bare maten på bordet da? Altså sterrilt bord under mating.. Høres veldig ut som trass ja=P Sånn er Iris også. Trasser litt, men er som regel snill og grei da =)
Miss Dynamite Skrevet 23. oktober 2009 Forfatter #10 Skrevet 23. oktober 2009 skal jeg rydde all "pynt"og alt, som er helt uskyldig, aldri gjort noe vondt,haha.... joda det er vel det neste som må skje men.. et ORK! håper det er forbigående ja!! jeg orker søren meg ikke dette i lengden! jeg prøver å være veldig bestemt, samt ikke virke suur! men så har vi gubben da.... åh... det blir jo nesten like ille,for han syns det er ille,ja. MEN å stå på min side er ikke lett... han vil heller trøste hu fra skrikinga. ekke no trøst her i gården da nei!! haha... jeg ber han bare ti still... hehe. tydeligvis meg som må ta meg av denne kampen.... tenk hvis kampen varer i flere år???? at hu skal være udregelig i det uendelige!! *riste på hodet!*
Mamma'n til blomsterbarna=) Skrevet 23. oktober 2009 #11 Skrevet 23. oktober 2009 Du og gubben må bli enige om hva dere skal gjøre under måltidene. Gjøre det samme begge to. Hun blir forvirret av at dere gjør forskjellige ting.. "hvorfor skjer ikke dette nå da? jeg gjør jo det samme som sist, og da fikk jeg trøst" Skjønner greia? Mulig det løser det meste her. Var på foreldresamtale i BHG i går skjønner du, så det var spesial ped. som sa dette At vi måtte bli enig om ting hvis feks det og det. Så tok hun seg selv og mannen som eksempel. Da var det matbordet som kom opp=) Prøv med litt frukt osv ved brødet=) La henne bli med å lage middag feks. Iris får bli med på alt. Hun sitter på kjøkkenbenken mens jeg lager og kutter opp forskjellig. Og hun får smake det hun kan få smake på =) Elsker mat hun da, så har ikke problemer med å få i henne noe=P Men enighet tror jeg er bra, at dere begge gjør det samme med henne. Lat du henne spise selv, må han også la henne spise selv.
Miss Dynamite Skrevet 23. oktober 2009 Forfatter #12 Skrevet 23. oktober 2009 altså vi viser ikke uenighet,og han er enig med meg, men han får vondt av hu!! idiotisk!! men vi gjør ikke forskjellige titng.. så det er nok ikke no forvirring der! sitte på kjøkkenbenken..hmmm... vel, hu sitter ofte i den "bumbo"stolen sin, men hu kommer seg jo ut derfra nå... det er jo litt ekkelt.men jeg skal prøve, å la hu være med på slikt. det pleier hu ikke... hun kan sitte ved meg mens jeg kutter opp frukt osv,spise alt selv, så kanskje hun ser at det er positivt.... syns det er veldig hardt dette... hu er veldig god på mange andre måter! det er først den siste tiden,at vi har fått det godt sammen.for var et utrolig tøft år, men mye mer glede nå. og mye skrik osv, trekker meg bare tilbake til den tiden..*grøss* hu gjør mye mye positivt og herlig ting! <3
Mamma'n til blomsterbarna=) Skrevet 23. oktober 2009 #13 Skrevet 23. oktober 2009 Ja, vi sendte jo en del PM for noen mndr siden=) Huff, kan ikke forestille meg dette.. Har jo alltid hatt en "snill" baby. Om man kan kalle det det. Men hun har sin egen vilje ja!! Det gjelder også å stå imot denne viljen. Man kan ikke få det som man vil hele tiden. Det må de bare lære seg (mener jeg da). Ja, dere kan jo feks dele en banan. Spise litt av hver sin ende. Dele en brødskive, eple whatever..=) Ikke gi henne bare brødet, men du kan jo feks prøve med litt pålegg vedsiden av? Ost, skinke i biter. Aner ikke om du synes dette er gode råd jeg... Forteller bare det JEG gjør, og som fungerer for MIN unge=D Ikke alt kan fungere på alle=)
Miss Dynamite Skrevet 23. oktober 2009 Forfatter #14 Skrevet 23. oktober 2009 ja vi har skrevet en del sammen vettu vi deler ofte banan sammen. hun holder den,og gir til meg og til seg selv osv.hehe. haha prøvde å gi hu en osteskive idag. hu tok på den,lagde et ÆÆÆSJ ansikt og sa..oioioi bæææææ haha.. det kunne jeg GLEMME :P men ja, jeg syns det er gode tips, som jeg absolutt skal prøve :D
Mamma'n til blomsterbarna=) Skrevet 23. oktober 2009 #15 Skrevet 23. oktober 2009 Haha!! oioioi bææææ faktisk=P Hehe, må le litt av de små da=) Er så mye morsomt de gjør=) Du kan jo også høre med helsesøster om hva du skal gjøre da? Kanskje hun har noen tips til deg?
1+2=3jenter Skrevet 23. oktober 2009 #16 Skrevet 23. oktober 2009 Barn sulter ikke, eller tørster....Er de sultne/tørste nok så spiser/drikker de... Ikke lag matsituasjonene til en kamp, det kan gi barna negative assosiasjoner til mat. De fleste barn har perioder der de ikke er så interessert i mat, og det er helt ok. Tilby mat hun kan spise selv, og tolerer litt ekstra grising, hvis det er det som skal til... (jeg har ved flere anledninger bært ungene i ikeastolen rett i dusjen...) Ros MASSE når hun er flink å spise(type klapp i hendene, overdreven glad mamma), og overse når hun hyler og skriker.... Lykke til:-) PS alle tipsene her kommer fra diverse helsesøstre...
Miss Dynamite Skrevet 23. oktober 2009 Forfatter #17 Skrevet 23. oktober 2009 takk dette skal jeg prøve :) :mammaen til iris: jeg har helsesøster fra helvete,og vegrer meg hver gang jeg skal dit, så er det en jeg aldri tar kontakt med,er det hu!!! *grøss* skal rose som en gal jeg, når hu er flink. og vil hu ikke spise, nei da skal hu heller få slippe takker så masse!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå