Gå til innhold

Nå blir jeg helt forvirret: Skal vi som er i 1. trim. ta den fuckings vaksina eller ikke??!!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Står jo nå at ALLE bør ta den. Mener de da alle, bortsettfra gravide i 1. trim. + babyer under 6 mnd.?

 

Eller har de ombestemt seg? Skal vi plutselig ta den likevel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

 

Det jeg har hørt er at de i første trimester ikke skal ta vaksinen før de er over i andre trimester...og legen min sa til meg at det ikke var kritisk for fosteret i første trimester om man fikk svineinfluensa...

 

men ikke vet jeg ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi SKAL ta den, men ikke før i uke 12. Vi er ikke i risikogruppen før vi er i uke 12. Dette fordi immunforsvaret vårt gradivis svekkes etter hvert som vi kommer lengre ut i svangerskapet. Husk også at de rundt oss bør ta vaksinen, så her har alle et ansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er først og fremst MOR det er farlig for fra uke 12 og utover, ikke fosteret. Det er vi gravide som får nedsatt immunforsvar utover i svangerskapet. Men vi skal ta den både for egen del og fosterets del, selvsagt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har astma og vurderer derfor sterkt å ta vaksinen selv om jeg bare er 7 uker på vei....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste her på et annet spørsmål i går at den ikke skulle tas i 1. trimester fordi det er kvikksølv i vaksinen og det kan være farlig for fosteret så tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også astma men ønsker ikke å ta vaksinen før uke 12 fordi jeg er litt engstelig for fosterskader. Får diskutere det med legen neste time. Da vil jeg være 7+4. Er ekstra nøye med håndvask og bruk av sprit nå... For - selv om det ikke er farlig for ungen at jeg blir smittet på dette tidspunkt har jeg ikke lyst til å stryke med heller :) Men - det kan lett gå godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...