juni-august-mai gull:):):) Skrevet 23. oktober 2009 #1 Skrevet 23. oktober 2009 før vi fant t jeg var gravid lovtevi dattera vår en katt,ei jobben fikk kattunger og hun skulle avlive dem,men holdt en i live for at vi skulle få den. Nå er den leveringsklar og hun vil vi skal hente den,jeg er gravid i uke 11 og er veldig skeptisk og redd for jeg skal få toksmoplatose eller hva den bakterien heter. Vi har en voksen hannkatt fra før som vi har hatt i 4 år som vi hadde i graviditeten til jenta vår,legen sa da at så lenge vi hadde hatt den en stund var det ingen fare så lenge jeg ikke renset katte doen. Hva ville dere gjort?? ta imot katten må vi uansett og det er dumt å gjøre det i sskjul så avlive den for jeg er livredd bakterien..noen som har kjennskap til dette??
2005&2010 Skrevet 23. oktober 2009 #2 Skrevet 23. oktober 2009 Vi fikk kattunge sist jeg var gravid, uten problemer. Mannen min tok seg av kattedoen, og enkelte uhell kattungen hadde. Men lurt å sjekke kattungen når den har vært på do. Siden noe bæsj kan sitte igjen på han/henne. Jeg vasket hendene oftere da, for å være på den sikre siden, ellers gikk det bra. Er du veldig usikker, prøv å gi den bort til noen andre ;o)
nytt familie medlem på vei Skrevet 23. oktober 2009 #3 Skrevet 23. oktober 2009 å jeg håper virkelig at dere tar i mot kattungen!!! Jeg har katt og koser MYE med den! Min lege sier at det faktisk er veldig, veldig sjelden at man får toksoplasmose av katter - de fleste som blir smittet blir det i utlandet - så jeg håper at dere koser dere med både katt og graviditet!!!
lille frø, mor til to Skrevet 23. oktober 2009 #4 Skrevet 23. oktober 2009 Ta i mot kattepusen. Jeg har en katt og det er så koselig med katt. Jeg vasker hendene etter at jeg har tatt kattedoen. Da katta mi hadde diare tok mannen min bæsjen. Jeg er testet for toxoplasma og jeg er negativ. Vær bare renslig, vask hendene ofte og så lenge katta er frisk er det ingen fare.
Trallllle Skrevet 24. oktober 2009 #5 Skrevet 24. oktober 2009 Vil bare si at jeg har hatt toksoplasmose uten å vite det. Og jeg har ikke vært borti noen katt.. Så sannsynligvis har jeg fått det da jeg var i Peru.. Var ikke borti noen katt da heller hehe. Men er visst veldig sjeldent i Norge, og det positive er at jeg nå er immun:) Har du sjekket deg, kan jo være du har hatt det?
M ♥ ♂-2010 Skrevet 24. oktober 2009 #6 Skrevet 24. oktober 2009 Vi har to katter, og jeg unngår å tømme kattekassen. Kan ikke bli helt febrilsk heller Ta imot katten og kos dere med det lille nye nurket!!
FruSkurk&BandittBarna Skrevet 24. oktober 2009 #7 Skrevet 24. oktober 2009 Katter pådrar seg gjerne toxoplasmose iløpet av første leveår, derfor er det "verre" med en ny kattunge enn med den gamle katten. Vanlig hygiene forhindrer smitte. Vask hender før du spiser, vask grønnsaker og vær nøye med å steke kjøtt, særlig hjort og sau er vel bærerere av toxoplasmose. Jeg personlig synes ikke du bør ta å avlive kattungen fordi du er gravid.
Tweak Skrevet 24. oktober 2009 #8 Skrevet 24. oktober 2009 Signerer de andre her! Ta i mot pus og kos deg masse med ny liten pus! Det er utrolig liten sjanse for å få i seg toxoplasmoseparasitten så lenge du bare holder deg unna katteavføring (inkluderer graving i blomsterbed også det!) og sauekjøtt som ikke er varmebehandlet. Vask hender godt før du spiser og tilbereder mat (vanlig god hygiene holder fint det ja!) Og du kan trygt klappe pus for spyttet de vasker seg med er antiseptisk :-) Bruk engangshansker eller la noen andre ta seg av kattekassa så er du ekstra sikker. :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå