Gå til innhold

Vaksine for rike folk i vesten..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitat dagbladet i dag;

Professor i medisinsk etikk, Jan Helge Solbakk ved Universitetet i Oslo og Bergen er kritisk til at alle Norges innbyggere nå anbefales å vaksinere seg.

- Jeg mener at de av oss som ikke er i noen risikogruppe vil bidra til å redde flere liv dersom vi ikke vaksinerer oss. På den måten kan vi bidra til at vaksinetrengende i andre land kan nyte godt av Norges vaksineoverskudd.

Norge har kjøpt inn 9,5 millioner doser influensamedisin, ifølge Solbakk. Det kan føre til at mange i risikogrupper i mer fattige land ikke får vaksinen.

- Som indirekte følge vil det føre til mange flere mennesker i disse landene vil komme til å dø av influensaen enn det man vil kunne redde her i Norge. Hvorfor skal et menneskeliv i Norge telle mer enn et menneskeliv i Tanzania?, spør han

Ikke faen om jeg vaksinerer meg.

Videoannonse
Annonse
Gjest sug lut
Skrevet

Vaksinerer over en lav sko, men må antakelig melde flytting til Odalen for å få gjort det før sommeren. Snu det rundt - er et menneskeliv i Tanzania mer verd enn et menneskeliv i Norge?

Skrevet

Men hvorfor skal friske mennesker i norge vaksineres mot en ikke farlig sykdom? Hadde det ikke vært bedre at også enkelte i risikogrupper andre steder i verden fikk vaksine.?

Skrevet

Helt ærlig, jeg setter mine egne og meg selv forran fremmede i Uganda eller andre steder. Det er fælt at mennesker blir syke og dør, men jeg vil tro at der nede har de adskillig mer å bekymre seg for en "svinesnua" uansett. Så da støtter jeg heller Leger uten grenser og tar vaksine så fort det er mulig med god samvittighet.

Gjest sug lut
Skrevet

Fordi friske mennesker i Norge bor et sted der det er gjennomførbart å få vaksinert en tilstrekkelig andel av befolkningen til at de som er i risikosonen har bedre sjanser? Eller rett og sett fordi jeg driter i resten av verden men ikke gidder å bli sjuk?

Skrevet

Ja men jøssenavn da. Det er jo ikke snakk om at man ofrer livet. Den vanlige sesonginfluensaen er mer dødelig.

Folk burde heller bruke sikkerhetsbelte i bil fremfor å hyle om vaksine. Det ville redde fler liv.

Skrevet

Ja, noe skal de jo dø av, så om det blir svineinfluensa så er ikke det vår sak?

Gjest sug lut
Skrevet

Sjuk er kjipt åkke som. Og siden jeg allerede sykler med hjelm og tar tran har jeg lite å gå på av forbedringer.

Skrevet

Jeg har begynt å kjøre med belte.

Får jeg influensaen er jeg besktyttet mot hn1 eller hva det heter til neste gang, og tro meg det kommer en neste gang. Har ikke tro på å pumpe full kroppen av vaksiner mot sykdommer som ikke er farlige for den vanlige mann.

Gjest sug lut
Skrevet

Får du vaksine er du også det. Uten ei uke flatt på rygg rallende med feber samt to uker puddingrekonvalesens etterpå.

Skrevet

Du er jo heller ikke garantert å ikke bli syk. Muttern vaksinerer seg alltid mot influensa, og blir likevel syk hvert eneste år..

Skrevet

Norge har bestilt og betalt for vaksinen vi trenger. Den vaksinen hadde ikke blitt laget om vi ikke hadde gjort det. Alternativet var da at Norge hadde bestilt og betalt for vaksiner til andre land i steden. Det er jo bestandig en mulighet. Blir på samme måte som med annen U-hjelp.

Skrevet

Nå har disse menneskene mer behov for mat og andre medisiner først og fremst. Jeg frykter ikke svineinfluensaen, trolig er den ikke verre enn andre, men jeg ser absolutt nytten av vaksinering hvis det hindrer et storutbrudd, det er også i samfunnsøkonomiens interesse tross alt.

Det er enorm utfordring når helsevesenet blir rammet, det er lite festlig når halve personalet kan være utslutt i en smell og må holde seg hjemme i eksantall dager for å hindre smitte i tillegg. Det blir tungt for de som er igjen, det gir dårligere kvalitet i pleien, som igjen fører til større smitterisiko for pasientene i tillegg.

Mulig jeg er kynisk, men det er noe som heter at man må redde seg selv først før man kan redde andre. Det er derfor man skal sette på seg selv oksygenmaskene i flyet, så barna eller andre som trenger hjelp.

Skrevet

Nå skal jeg ut og ofre livet i bilen igjen. Noen vaksine mot håpløse sjåffører? Altså ikke meg selv, men de som potensielt kan ta livet av meg?

Gjest sug lut
Skrevet

Mora mi skyter kramper med sprettert på medtrafikanter. Det er virkningsfullt og kan anbefales.

Gjest sug lut
Skrevet

Egentlig burde man fra regjeringshold gå ut og si hør her, enten kommer dere og vaksinerer dere hele gjengen, siden vi har folk som kan det og som har avgjort at det er nødvendig, eller så sender vi hele lageret vårt til Tanzania.

Hva med en bindende ikke-anonymisert folkeavstemning? Hvis ikke en høy nok prosentandel forplikter seg på forhånd, får ingen.

Skrevet

Hvis du skal bruke dette argumentet, burde vi vel strengt tatt aldri spist eller kjøpt noe som ikke er helt nødvendig. Det er f.eks. et enormt matoverskudd i vesten, mens andre sulter. Helt fryktelig, men at vi spiser mindre, betyr ikke nødvendigvis at mennesker i den tredje verden får mer. Det samme vil være tilfelle med vaksinen. I en del land tviler jeg STERKT på at myndighetene vil gå til innkjøp av vaksiner selv om de skulle ha flere tilgjengelig, Og uten at jeg vet dette for sikkert, vil jeg anta at frivillige organisasjoner vil prioritere vaksiner mot malaria og andre og mer utbredte sykdommer fremfor å kjøpe inn vaksine mot svineinfluensa.

Jeg er egentlig ikke så bekymret for sykdommen selv, men faktum er uansett at selv om svineinfluensaen for de fleste er som en annen, vanlig influensa, tar den flere liv blant ellers helt friske mennesker.

Så derfor kommer jeg til å vaksinere meg og mine. Alle får ta egne valg, men da ville jeg nok heller tatt kontakt med en lege hvis man var usikker, fremfor å finne info på DIB.....

Skrevet

Jeg er jo ikke enig i at influensaer , samme hvilken type det er er ufarlige jeg da. Men de er muligens farlige for forskjelleige typer mennesker med forskjellige type utgangspunkt. Som sagt jenta vår holdt som nyfödt på å dö av en helt vanlig og "harmlös" inluensa. Hvorfor den slo ut leveren hennes klarer ikke legen å fatt å begrip den dag idag, men den gjorde nå engang det. Så inluensaer er ikke å spökemed så pass vet jeg. Og da er ihvertfall ikke en Influensa som man på forhånd VET er verre en de fleste. Spesielt da for asmatikere kanskje siden dette går i lungene og ikke lar seg behandle.

MEN, er også enig med deg (tror jeg) at dette er opphauset til astronomiske höyder, og at det sikkert ikke vil dö flere med denne influensaen en det gjör hvert år med annen influensa. Det rammer bare mest en annen gruppe en vanlig, Det er de yngre som drabbes mest her. De vi i samfunnet er mest redd for. Barna våre!!. er du 50,30,10, 5 osv. Er du fortsatt som regel noens barn, og barna verner vi om.

Selvfölgelig skjönner jeg godt argumentet ditt om at vaksinen burde gis til de som ikke kan få den til seg. Men samme hvor mye 5 årige "tanzanianske Zomba", trenger en vaksine for å berge mot sykdommen, så strekker ikke min sympatievne til h*n , före sympatien til mine egne barn. Jeg blir ikke lykkeligere i sjelen om Zomba overlever og min datter dör fordi jeg gav den dosen til ham isteden for til min egen datter.

Det jeg derimot MER en GJERNE sett, er at alle rike land kunne gått sammen og betalt for at også disse lendene fikk vaksinen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...