Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2009 #1 Skrevet 23. oktober 2009 Barnet mitt er 11 mnd gammelt og kan si mamma, pappa, pusi, tittitt, hei, banan og natta. Jeg har aldri tenkt over at dette skulle være noe spesielt før jeg traff en gjeng andre mødre med barn på min alder som var så imponert over hvor mange ord mitt barn kunne. Er dette virkelig uvanlig for et barn på den alderen?
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2009 #3 Skrevet 23. oktober 2009 Gjennomsnittlig kan barn si to ord ved ett års alder, så syv ord er godt over det normale.
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2009 #4 Skrevet 23. oktober 2009 Barnet mitt sa omtrent 30 ord da han var 1 år, men begynte ikke å sette 2 og 2 ord sammen før han var 2,5. Nå er han 3 år og fremdeles henger han etter språkmessig.
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2009 #5 Skrevet 23. oktober 2009 Stedatteren min kunne si det samme da hun var nesten to år, så jeg synes barnet ditt er flink jeg.
Gjest Skrevet 23. oktober 2009 #6 Skrevet 23. oktober 2009 Gjennomsnittet er jo 2-3 ord når de er 12 mnd, som en over nevner, så ja, babyen din er litt tidlig ute, men ikke sånn veldig tidlig. Er jo uansett kos da når de begynner å snakke :-)
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2009 #7 Skrevet 23. oktober 2009 Ikke noe uvanlig, men mer enn flertallet av barn jeg vet om på den alderen:) Gutten min var godt over året før han sa noe i det hele tatt. Men det løsnet fort, og før fylte to snakket han rent og klart i fulle setninger...
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2009 #8 Skrevet 23. oktober 2009 Sønnen min kunne også si noen ord før han ble 1 år. Og på to års kontrollen (1 uke før han fylte to år), sa han 3 stavelsesord. Hs sa at han lå langt foran med språk.
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2009 #9 Skrevet 23. oktober 2009 Jenta min på 1,5 år har allerede setninger på 4 og 5 ord med god setningsoppbygning. Hun er like flink med settninger som søsteren hennes var da hun var 2 år og 3 mnd. Men søsteren hadde flere ord på samme tid som hun har nå. Begge har ligget langt foran språkmessig.
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2009 #10 Skrevet 23. oktober 2009 Ikke uvanlig, men heller ikke helt vanlig:) Jeg har en av hver sort. En som snakket mye og tidlig. Og som snakket rent, med R, som 3-åring. Jeg la merke til at dette var tidlig, da ungen begynte på stor avd i bhg og jeg ikke klarte å forstå de andre barna like lett. De var på samme alder, men ikke kommet like langt med språket, tydeligvis. Så har jeg en som ikke snakket i hele tatt som 3-åring, og måtte ha hjelp......
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2009 #11 Skrevet 23. oktober 2009 Ja. Ca 6 mndr. foran utviklingsmessig.
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2009 #12 Skrevet 23. oktober 2009 Nei Gutten min på 11 måneder sier mamma, pappa, hei,heia, hade, ball brum (ole brum), der, bade :-) Vil ikke si at han er tidlig ute egentlig :-) Men så stimulerer vi veldig mye med bøker, sang og musikk!
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2009 #13 Skrevet 23. oktober 2009 Han sier også "borte-bø" når vi leker den leken
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2009 #14 Skrevet 23. oktober 2009 dattra er 12 mnd.sier mamma pappa,au(som også betyr vann på kurdisk.og hun kan skille de to) hehe. ball,takk takk.see.. oioi.namnam. sier ikke bil ,men brom brom når vi skal kjøre.hehe...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå