Mammatrollet - februar baby. Skrevet 23. oktober 2009 #1 Skrevet 23. oktober 2009 Jeg var til legen på sykehuset i dag siden jeg har gbs. Jeg ønsker ikke og ta noen risiko ang dette og skulle få komme til lege slik at jeg kunne planlegge en fødsel. Jeg føder på under tre timer. Da jeg kom til sykehusets lege så får jeg ingenting. Hun sier bare at det har mange gravide i norge og tenk om alle de skulle få antibiotika. Så jeg må føde når det skjer og se om barnet blir sykt eller ikke. Hun tok en ny prøve og den får jeg svar på om to dager og da skulle jeg få antibiotika i svangerskapet for det måtte man jo ha. Det sier fast legen at det ikke var nødvendig med for det blomstret bare opp igjen det. Så tenk da om barnet blir smittet i etterkant av fødsel da. Jeg kommer til og sakssøke den legen. Blir så forbannet at det nesten ikke går an. Trodde jeg skulle bli tatt på alvor siden jordmor på UL sa at jeg kunne få antibotika litt før termin og hadde jeg ikke født innen da så ble jeg satt igang. Men Neida. Ingen hjelp og få. Det var bare de som hadde mistet ett barn som fikk det. HERREGUD MÅ DET ETT DØDFALL TIL FOR FÅ HJELP!! Om de finner ut at jeg skal få antibiotika under fødselen når den starter så vil ikke den virke uansett så da blir jo barnet mest sannsynlig smittet. Legen mente den var veldig liten risiko for dette og det vil man jo oppdaget om barnet blir sykt... da er det jo litt seint da... Møkka legekjerring. Måtte bare blåse ut litt her nå for jeg er så SUUUUUR!
Nordlandnøtta Skrevet 24. oktober 2009 #2 Skrevet 24. oktober 2009 Ja jeg forstår deg godt.Har GBS jeg også, men jeg får pencillin når prøvene er positive..Mistet i fjor i uke 20 pga gbs,derfor får jeg behandling i dette svangerskapet..Det er forskjell på sykehusene angående behandling av gbs. Gbs vil jo komme igjen, så det er derfor at man ikke bestandig får behandling for det. Er du langt på vei? Jeg er i uke 30 nå, og håper det ikke blir flere kurer før fødselen.. Jeg har aldri spurt legene om hvor mange barn som blir smittet av gbs under fødselen av dem som blir fødd av mødre med gbs.. Har du? Det er vel mange som har det UTEN å være klar over det..Glemte å skrive at jeg skal ha antibiotika under fødselen, så det er vel bare å ringe tidlig for å starte behandling..
mamma til tre nydelige jenter Skrevet 24. oktober 2009 #3 Skrevet 24. oktober 2009 jeg hadde dratt tilbake til den jormora som du hadde på UL å tatt opp kampen! er selv tante til ei jente på 18 som ble smittet av dette under fødsel. å jeg unner ingen å få et barn med et slikt handikap når det kan ungås. hun er på stadie med en 4åring å må ha hjelp til alt! dette var et resultat av at legene ikke tok GBS en alvorlig. Stå på krava dine! krev keisersnitt i hverstefall da. jeg ville ikke ha gitt opp!
Belle85+Aprilgutt10+Maispire12 Skrevet 24. oktober 2009 #4 Skrevet 24. oktober 2009 Jeg fikk påvist GBS på en rutinesjekk til lege for ca 4 år siden. Etter det har jeg ikke testet meg mer for det så aner ikke om jeg har hatt utbrudd flere ganger. Jeg var klar over at det var visse farer ved fødsel for smitte, men jeg var ikke klar over at man kunne miste barnet! Så nå er jeg litt nærvøs her. Hva bør jeg gjøre?
Nordlandnøtta Skrevet 24. oktober 2009 #5 Skrevet 24. oktober 2009 Hei januarbaby... lurer på om dem tester babyen for gbs etter fødselen? Og hvordan?? Er tanteungen din 18 år eller 18 mnd? Sikkert et dumt spm.Det stod ikke mnd eller år. Fint at du skriver om det for da kan vi jo lese mer om risikoen om smitte.ogkanskje spørre mer på sykehuset eller fastlegen når man skal dit..
mamma til tre nydelige jenter Skrevet 24. oktober 2009 #6 Skrevet 24. oktober 2009 hun er 18år. husker ikke hele hendelses forløpet, er jo lenge siden. Vet at hun ble akutt syk slapp å fikk pusteproblemer som forårsaket oksygenmangel, var dette som førte til at hun fikk en hjerneskade. De testet henne da på nyfødt intensiven og fant ut at hun var blitt smittet. De gikk til sak mot sykehuset å fikk tildelt erstatning, men hva hjelper det jenta kunne vært helt frisk. Derfor har jeg krevd GBS prøve og om den viser at jeg har det så blir det igangsetting på meg. Da jeg gikk med tvillingene så testet de meg uten å spør, skjønner ikke hvorfor de gjør forskjell på svangerskapene.
pityriasis Skrevet 24. oktober 2009 #7 Skrevet 24. oktober 2009 Ok, dette skjønte jeg ikke. Hvorfor ringte du legen på sykehuset? Bare fordi du har gruppe B streptokokker? Hva var det egentlig du ville at legen skulle si? Og hvor har du disse streptokokkene, i urinen eller er du bare bærer av bakteriefloraen? Som legestudent kan jeg jo skrive litt generelt om GBS og gravide, og kanskje berolige deg litt? Befolkningsstudier viser at 20-25% av gravide kvinner er asymptomatiske bærere av gruppe B streptokokker i vagina eller rektum Bare 0,5-1% av de kvinnene som er bærere av gruppe B streptokokker, utvikler symptomer og tegn på infeksjon . I Norge anbefales det ikke å teste gravide eller ammende for GBS. Det er flere grunner til dette: * Det har ingen hensikt å behandle kvinner for GBS i løpet av svangerskapet ettersom bakteriene raskt kan komme tilbake * Selv om en gravid kvinne får påvist GBS vil hun ikke bli behandlet med antibiotika under fødsel dersom hun ikke har risikofaktorer for å overføre bakterien * Normalt vil ca. 20-25% være bærere av bakterien uten at de er mer risikoutsatte for å overføre bakterien til barnet Når det gjelder antibiotikabehandling skal dette skje under fødsel, og da intravenøst. Det er KUN de kvinnene i risikogruppen som skal behandles, da studier har vist at det ikke har noe for seg å behandle alle som er bærere. Kvinner i risikogruppen er følgende: * Tidligere sykehistorie med GBS-infeksjon hos nyfødt/spedbarn * Gjentatte urinveisinfeksjoner som skyldes GBS * For tidlig vannavgang * Infeksjonstegn eller feber i forbindelse med fødsel Fødende med en av disse risikofaktorene skal vurderes for antibiotikabehandling under selve fødselen. Det er ikke grunnlag for å behandle kvinner som ikke har noen av disse risikofaktorene. (Kilde: Norsk elektronisk legehåndbok, 2009) Så da spør jeg deg igjen hva du egentlig ringte en sykehuslege for i 2.trimester, og hvilket svar du forventet å få? Er du i risikogruppen så FÅR du antibiotika under fødselen, og det er mer enn god nok tid selv om du føder så raskt som på tre timer. Er du ikke i risikogruppen så trenger du ikke antibiotika og du kommer 99,999% sannsynlig ikke til å smitte barnet ditt bare fordi du er bærer av GBS. AB som gies intravenøst virker så og si umiddelbart, og barnet ditt blir ikke mest sannsynlig smittet. Slapp av, stress ned og nyt siste del av svangerskapet. Dette går helt fint!
englemamma77 Skrevet 24. oktober 2009 #8 Skrevet 24. oktober 2009 Jeg kjenner at jeg blir utrolig provosert av innlegget ditt, Pityriasis og synes måten du stiller spørsmålstegn ved motivene til trådstarter er arrogant!Jeg tilskriver det uvitenhet,selv om du sitter på noen teoretiske fakta! Jeg sitter selv her med et barn for lite som følge av denne skumle bakterien. Gutten min døde en dag etter fødsel i februar i år, smittet av en GBS infeksjon hos meg. Jeg skulle virkelig ønske at noen hadde fortalt meg om GBS når jeg gikk gravid, og hva konsekvensene KAN være! Heldigvis er det som du sier, sjelden at det går så galt..Men man kan ikke putte hodet i sanden og tro at dette ikke rammer en selv! Jeg anbefaler ALLE å teste seg for denne bakterien rundt uke 36,og KREVE antibiotika under fødsel dersom man har oppblomstring da! Det er tragisk at man må miste et barn før man tar dette på alvor!!Og jeg beklager hvis dette skremmer noen,men sånn er den brutale virkeligheten- det er ingen selvfølge å få friske barn! Men kunnskap redder liv, og derfor mener jeg man har KRAV på denne informasjonen når man går gravid. Så får det være opp til hver enkelt hva man velger å gjøre med det.. Forstår så godt frykten din mammatrollet...du har tydeligvis skaffet deg mer informasjon enn de fleste, og jeg synes du skal kreve å bli hørt! Er tragisk at rutinene skal være så forskjellige fra sykehus til sykehus-men det tyder på at noen anser denne bakterien som så alvorlig at man går utenom de retningslinjer som foreligger. Vil gjerne berolige deg- og dette kommer mest sannsynligvis til å gå veldig bra! Men jeg synes det er vel så viktig å oppmuntre deg til å bruke den kunnskapen du har, og stå på ditt... Masse lykke til videre!
Nordlandnøtta Skrevet 24. oktober 2009 #9 Skrevet 24. oktober 2009 Det er helt unødvendig at babyer må dø pga gbs, men dem som ikke har mistet i svangerskapet eller etterpå fødselen forstår vel ikke hvordan vi har det og hvor engstelig vi er...Men så klart er det jo mange som har gbs i svangerskapet og føder uten å ane det, og babyene er helt friske for det..Vi er alle forskjellige. Så klart jeg er heldig som får antibiotika under fødselen siden det gikk som det gikk i fjor. Det er sykehuset som har tatt den beslutningen.Vi får være flinke til å spørre om testing av gbs i slutten av svangerskapet, tror at lege og jordmor vil forstå. Si at man SKAL testes tar ikke all verdens tid for legen å pirke litt i skjeden... mere jobb for oss å dra ned og opp buksen.. haha litt humor må man vel ha:o)
Mammatrollet - februar baby. Skrevet 24. oktober 2009 Forfatter #10 Skrevet 24. oktober 2009 Jeg blir veldig provosert av innelgget til du som skriver at du er lege ett eller annet. Det er som og høre legene på sykehuset. Jeg fikk time hos legen fordi jordmor på ordinær ul ville at jeg skulle ta en samtale med lege ang dette i forhold til at jeg føder fort. Antibiotika intravenøst vil ikke rekke og virke når det bare er gått 1,5 time kanksje. Fra jeg kjenner første ri til slutt så går det under tre timer ja, men jeg skal få mannen hjem og vi har en halv time til sykehus. DVS at jeg ikke rekker mer en 1,5 time med behandling.. Dette hjelper jo da ikke. Hun legen på sykehuset mente at jeg skulle behandles i svangerkspaet og hun virket jo helt abivalent i holdningen sin. Hvorfor skal jeg ha behandling i svangerskapet og ikke under fødsel da... det er jo da barnet blir smittet mest. Jeg vil ikke ta noen risiko uansett om den er liten eller hva.... Men jeg blir tvunget til og føde vanlig og uff da vist barnet blir smittet liksom. Stakkars den legen om det skjer noe med barnet...jeg kommer til og saksøke hele legen. Når jeg prøver og få hjelp uten og bli hørt så syntes jeg det er helt merkelig. trodde sykehusene skulle hjelpe folk jeg, og de sier jo at vi bare må ta kontakt om det skulle være noe i svangerskapet. Og når man gjør det da så blir man latterlig gjort akuratt som hun lege damen over her.Bare fnyser av oss og syntes vi overreagerer. Jeg bir så forbannet at jeg får nesten ikke til og skrive alt jeg vil bare fordi jeg er så sint.. Hun jordmora jeg hadde på ul har holdt på i vertfall over 20 år og har sett mye og skjønte min bekymring. Så hun ville jeg skulle få en avklaring på hvordan fødsel skulle gjennomføres. Noe jeg ikke fikk, bare en kald skulder og med hva vil du egentlig. Slik er prosedyren hos oss og sånn er det bare.....=(
Mammatrollet - februar baby. Skrevet 24. oktober 2009 Forfatter #11 Skrevet 24. oktober 2009 Bare for og legge til så har jeg 6 spontan aborter mellom mine 4 barn. Blødninger i svangerskapene. Gjenntatte UVI. Legestudent dame, du må lese innlegget bedre før du svarer, så hadde du ikke stilt alle de dumme spm dine.
Mammatrollet - februar baby. Skrevet 24. oktober 2009 Forfatter #12 Skrevet 24. oktober 2009 Jeg er 23 fullgåtte uker i dag.
englemamma77 Skrevet 24. oktober 2009 #13 Skrevet 24. oktober 2009 Blødninger og uvi er som du helt sikkert vet tegn på GBS..klart du skal behandles!!! Det er jo delte meninger ang behandling underveis i svangerskapet,men de fleste mener jo det er viktigere med behandling i fødsel enn underveis! Det sier litt om kunnskapen til den legen du snakket med mener jeg- at hun mener du skal behandles nå men ikke senere!!? Jeg er nettopp ferdig med en antibiotikakur nå pga rikelig oppvekst..Dersom bakterien ikke er forsvunnet da,ville ikke legen min gi meg flere kurer før uke 35..dette er uaktuelt for meg,da jeg vet at bakterien også kan smitte i magen (selv om sjansen er veldig liten,men det har ikke jeg råd til å gamble på) Heldigvis skal jeg inn til en lege på Riksen som er ekspert på bakterien-best i Norge! Mange som har mistet barn i gbs blir fulgt opp av henne,og hun har ingen restriksjoner i forhold til antibiotika for de som har mistet! Er utrolig provoserende for meg at enkelte opptrer med arroganse i forhold til denne bakterien..Kan jeg spørre hvilket sykehus du skal føde på? er det evt noe annet fødealternativ-det er jo fritt sykehusvalg dersom de fortsatt ikke vil høre på deg...
Mammatrollet - februar baby. Skrevet 25. oktober 2009 Forfatter #14 Skrevet 25. oktober 2009 Jeg hører til Drammen sykehus. Trodde de var flinkere enn Bærum som jeg har født på 3 ganger, og Drammen 1. Jeg tror ikke at jeg kommer noen vei og blir hørt. Jeg har jo ikke mistet sent i svangerskapene mine. Men hva kan jeg kreve da, jeg var jo hos lege fordi jeg ville ha en oppfølging på dette spesielt med fødselen. Men når de sier at det er uaktuelt så blir man jo litt forbannet og fortvilet.
Nordlandnøtta Skrevet 25. oktober 2009 #15 Skrevet 25. oktober 2009 Stå på ditt mammatrollet så skal du se at du får en frisk liten trollunge, man må være hard noen ganger til leger, såklart dem er borti dette kanskje hver dag og ser vel at det "går bra" som oftest.. Det inntrykket fikk i hvertfall jeg da jeg mista babyen i fjor.Og husk at den legestudenten som skrev svar til deg,,, hun er student lese lese og det som står i bøkene slik er det og slik skal det være..dem vet ikke hvordan vi har det.. vi må no få høre hvordan det går med deg videre mammatrollet
mamma, mini og meg Skrevet 25. oktober 2009 #16 Skrevet 25. oktober 2009 Hei, jeg er totalt uvitende om GBS, og har aldri hørt om dette før jeg leste denne stien. Testes man for dette noengang under svangerskapet, eller kan man være bærer/ha utbrud av dette uten å vite om det, og evt kunne smitte barnet?
mamma til tre nydelige jenter Skrevet 25. oktober 2009 #17 Skrevet 25. oktober 2009 jeg må også kommentere den legestudenten over her. sånne som deg er grunnen til an ingen turnus kandidater kommer i nærheten av meg å mine barn lengre! to ganger har en såkalt turnus kandidat nærmest tatt livet av meg, den ene gangen ved et alvorlig tilfelle av campylobacter og en annen gang grunnet alvorlig dehydrering. måtte ha inn 9 l veske intravenøst når jeg omsider fikk en ordentlig lege. Ved britiske sykehus er det vanlig at unge nyutdannede leger begynner å arbeide 1. august. På folkemunne blir derfor den påfølgende perioden kalt «the killing season». skal ikke undres om det er likt her i norge! http://www.dagensmedisin.no/nyheter/2009/10/22/unge-leger-gir-hoyere-dode/index.xml Å til mammatrollet jeg håper du tar opp kampen, ikke gi deg! ta det opp me jm igjen å forlang en "second opinion" av en annen lege!
Nordlandnøtta Skrevet 25. oktober 2009 #18 Skrevet 25. oktober 2009 Ja man kan ha det uten å vite omdet..ca 30% av kvinner er bærer av gbs, noen leger mener man ikke skal behandle det for steptokokkene kommer igjen.Ser at det er stor forskjell på sykehus og leger.Det er i skjeden og endetarm bakeriene er ,noen får oppblomstring i urinen.Det har jeg heldigvis ikke hatt. Skal du testes blir det prøve fra skjeden og endtarm.Denne prøven er ikke standar under svangerskapet,Babyen KAN bli smittet under fødselen vist man har det..men vist du leser lenger opp så ser du hva legestudenten har postet inn her til svar...
pityriasis Skrevet 25. oktober 2009 #19 Skrevet 25. oktober 2009 Beklager om dere har klart å tolke så mye arroganse ut av innlegget mitt. Jeg stilte et par spm om hva hun egentlig hadde forventet, og skrev litt om hva som er "protokollen" i forhold til GBS i svangerskap. At det skal vekke så mye provokasjon synes jeg er litt overraskende. Var absolutt ikke meningen å fremstå arrogant. Men jeg kan skjønne hvorfor legen du traff på svarte som hun gjorde, og siden TS frustrasjon gikk ut på at hun tydelig ikke forstod dette prøvde jeg bare å forklare litt om prinsippene rundt GBS. Selvsagt er GBS potensielt farlig. Ingen, verken leger eller foreldre, ønsker jo at et nyfødt barn skal smittes med GBS under fødselen! Jeg skjønner godt at du er bekymret for dette, men det var derfor jeg prøvde å berolige deg med at risikoen er liten. Risikoen for å smitte fosteret før det er født er enda mindre, med mindre du får hull på fosterhinnene (tidlig vannavgang) før du skal. Med din forhistorie skal du jo etter protokollen behandles med AB under fødsel. I og med at du har en historie med "styrtfødsler" ser jeg at det kan bli vanskelig. Med mindre legene da bestemmer seg for å indusere fødselen din slik at du er på sykehus fra starten av, må du jo enten få AB i slutten av svangerskap eller umiddelbart ved ristart. Så jeg skjønner legens ambivalens. Jeg vet ikke helt hva du hadde håpet at legen skulle foreslå? Keisersnitt er ingen god løsning ved GBS pga risiko for komplikasjoner hos mor i etterkant. Da har man jo ikke så mange andre alternative løsninger, eller? Det er ikke ment arrogant når jeg spør hva du egentlig forventet. Jeg lurer faktisk på det. Hvilke forventninger hadde du da du møtte denne legen? Hva var det hun ikke sa som du hadde håpet hun skulle si? Var det i hovedsak det at du ikke følte deg møtt med nok empati, eller hadde du håpet på et konkret svar som at fødselen skulle induseres eller keisersnitt? Så til dere som lar dere provosere av innlegget mitt. Ja, jeg er legestudent. På sjette året, altså siste. Jeg er ikke gynekolog, og kan på langt nær så mye om dette som gynekologene. Og jeg har heller ikke opplevd det selv, så kan ikke ta ståstedet til TS. Men jeg kan informere om hva som står i norske retningslinjer når det gjelder GBS, forklare det studier viser om GBS og smitte og prøve å berolige ved hjelp av fakta. Sist jeg sjekket tok det ikke livet av noen å skrive noen fakta i et innlegg her inne, så hvorfor noen føler for å poste en link om hvordan turnusleger som er de mest overarbeidede legene ved sykehuset av og til gjør feil som koster liv - skjønner jeg ikke. Regner med at dere nok finner noe å bli provosert av her også, selv om jeg har finlest innlegget og ikke ser det selv. Så da beklager jeg det, for jeg mener ikke å provosere. Jeg prøver å si til TS at det ikke finnes så veldig mange alternativer når det gjelder hva som kan gjøres med hennes GBS ifht fødsel. Ikke at jeg ikke forstår at det er vondt, vanskelig eller skremmende å være henne. Ikke at jeg ikke bryr meg. Men at kanskje det beste er å stole på at sykehuset gjør det som kan gjøres, og at statistikken tross alt er på hennes side. Lykke til!
englemamma77 Skrevet 25. oktober 2009 #20 Skrevet 25. oktober 2009 Hvordan skal man kunne stole på sykehuset og statistikken i tilfeller hvor man VET man er bærer av en potensiell dødelig bakterie?! En bakterie som faktisk- i verste fall og heldigvis ikke ofte- kan ta livet av barnet du bærer på?!Mammatrollet sitter med for mye kunnskap til å være fortrolig med det tror jeg..Ville du tatt sjansen pityriasis dersom du var i samme situasjon??
Mammatrollet - februar baby. Skrevet 25. oktober 2009 Forfatter #21 Skrevet 25. oktober 2009 Jeg hadde forventet det samme svaret som jeg fikk av jordmor ved Ul. Jeg mener at jeg kan få en antibiotika kur i forveien og at fødsel blir satt i gang. Selvfølgelig om det skulle starte av seg selv for tidlig så får ikke jeg gjort noe med det, da må man bare gjøre det beste ut av det. Men Jeg ønsker igen risiko i det hele tatt når jeg vet at jeg har gbs. Uansett om det er 0,01 % eller om det 30%. Min arbeidkollega holdt på og miste barnet sitt pga av samme situasjon som meg. Hun ble heller ikke hørt. Hva da? Denne bakterien sliter folkehelsa med og få komme igjennom med også. De mener at alle gravide skal ta denne prøven og de som er bærere skal behandles. Hvorfor må det dø noen barn i året, tenk på de stakkars foreldrene som sitter igjen uten ett barn med hjem som kunne vært ungått. Bare fordi det er liten andel barn så er det nok om det er ett barn bare i året. Vi skal ikke miste noen barn av denne type årsak, når man kan behandle, hva forsker vi på da rundt omkring på sykehus for da. Nettopp for og finne ut hva vi kan redde mennesker med kreft osv. Vi har funnet løsningen på og redde de små barna som dør pga denne bakterien og hvorfor ikke bruke dette selv om dette ville koste penger. Det ghør det jo når man mister barn også. med tanke på hva man trenger av oppfølging etterpå. Tenk litt dere som ikke tar denne prøven også. Alle burde ta denne prøven hos sin private og kjøre hardt på sykehusene så kanskje de tar ett hint om at noe må gjøres. Men man er så liten på ett stort sykehus der legen sitter og flirer av deg og mener man er helt ..... ja kall det hva dere vil. Dette burde opp i media igjen, mener jeg. Det var i media i 2006 VG så på tide at vi tar det opp igjen.
pityriasis Skrevet 25. oktober 2009 #22 Skrevet 25. oktober 2009 Hei igjen, Mammatrollet - Så du hadde håpet på indusert fødsel med AB-kur i forkant. Og ble skuffet da legen ikke ville innfri dette. Det kan jeg egentlig godt skjønne. Spurte du konkret om fødselen kunne induseres? Hva svarte legen på dette da? Nå kjenner jeg jo ikke historien bak de andre fødslene dine, men om du har fler styrtfødsler bak deg er det jo ikke et helt urimelig ønske. Problemet er vel det at det er risikofylt og indusere, og til tider ganske vanskelig og faren for komplikasjoner er større enn ved spontanfødsler. Du skrev også at du hadde hatt flere svangerskapsavbrudd av ulike typer tidligere, så muligens er du allerede i en annen risikogruppe pga helsetilstanden din? Jeg vet ikke, men jeg lurer på årsaker til hvorfor legen ikke ville indusere fødselen din. Du skal selvsagt slippe å utlevere mer her inne, men kanskje det kan ligge noe sånt bak svaret du fikk fra legen? Jeg tror ikke legen din svarte deg slik fordi hun ville deg vondt i alle fall. Kanskje har hun vært litt lite empatisk i en stresset situasjon, og det er selvsagt utrolig beklagelig. Og etter all sannsynlighet har hun belegg for det svaret hun har gitt deg, siden hun kjenner helsetilstanden din bedre enn alle oss her inne. Jeg skjønner at det oppleves vondt å ikke føle seg forstått med din bekymring. Når det gjelder om GBS burde screenes for vet jeg at det er omstridt. Det finnes argumenter for og imot. Når det er sagt så er jo ikke AB-behandling under fødsel/før fødsel en garanti mot at barnet ikke smittes heller, så en fullgod behandling finnes jo egentlig ikke. Det er selvsagt utrolig trist for dem som rammes av dette og er så uheldige at barnet blir skadet/dør pga det. Til deg som spør om jeg ville tatt denne risikoen selv. Ja, det ville jeg. I tillegg til alle de andre risikoene jeg tar ved å være gravid. Det er utrolig mange sykdommer som kan ramme fosteret, som kan gi skader, dødfødsel og til og med ta livet av mor. Man har ingen garantier for å få et frisk barn, dessverre. Min erfaring på innsiden av helsevesenet er dessuten at leger og jordmødre gjør alt som står i deres makt for å hjelpe mor og barn. Det skal dog sies at en lege ikke er allmektig, og legerollen i stor grad også handler om å prioritere ressurser på et knapt budsjett. Dessverre. I en idell verden skulle vi nok alle screenes for alle sykdommer som kan screenes for, om det nå lønner seg eller ei. Slikt går ikke i virkeligheten. Kanskje vi kan flytte fokus litt på hvor heldige vi faktisk er i norge som har det helsevesenet vi har? I India dør barn fordi fødestuene mangler banaliteter som rent vann. At vi da i "rike Norge" ikke har råd til å screene alle og enhver for tenkelige sykdommer og bærertilstander er kanskje da litt lettere å akseptere? Jeg vet ikke.
Mammatrollet - februar baby. Skrevet 25. oktober 2009 Forfatter #23 Skrevet 25. oktober 2009 Jeg har bare født en gang på Drammen sykehus, resten er født på Bærum. Jeg har hatt styrt fødsler med alle utenom den første. Barn nr 1: 12 timer, normal fødsel- stjernekikker. 2 t trykke tid. 3740 gr Barn nr 2: 2 t, seteleie,full åpning ved innkomst, haste KS. 4610 gr. Barn nr 3: 2,50 t, vannavgang,full åpning ved innkomst normal fødsel.10 min trykketid. 4300 gr. Barn nr 4: 2,50 t, Normal fødsel, full åpning ved innkomst. Normal fødsel. 8 min trykke tid.3665 gr. Hadde vannet gått kunne jeg født hjemme eller i bilen sa jordmor ved innkomst. Fra første rie til barnet var ute er denne tiden snakk om. Så jeg er ikke så lenge på sykehuset før barna kommer rasende ut. Jeg spurte vel ikke direkte på og få satt i gang men at det var ett ønske. Hun sa at det ikke var vanlig prosedyre så det ble vanskelig og få til.
englemamma77 Skrevet 25. oktober 2009 #24 Skrevet 25. oktober 2009 vet du..jeg driter faktisk en lang marsj i hvordan rutinene er i India! Vi bor i et av verdens rikeste land,og bare det å sammenlikne de to synes jeg blir helt dustete..Det rett og slett koker i meg når jeg leser innleggene dine! Jeg har stort sett aldri problemer med at folk har andre meninger enn meg,men det er vanskelig når noen forsvarer rutiner som kostet barnet mitt livet og ga meg den største sorg noen kan oppleve... Jeg er smertelig klart over at det er MANGE grunner til at barn dør enten under svangerskapet eller etter fødsel. Etter snart 9 mnd som englemamma har jeg hatt kontakt med mange som har mistet av ulike årsaker..Forskjellen er at det ofte skyldes årsaker man ikke er herre over eller kunne oppdaget før det var for sent! Slik er det IKKE med GBS! Dette kan oppdages og gjøres noe med-og ikke minst kan det redde barn dersom man blir behandlet! I USA er det rutine å ta prøve av ALLE gravide, og etter at de innførte dette har barnedødligheten som følge av GBS blitt kraftig redusert! Det som provoserer meg er at dette er spørsmål om økonomi- en slik screening vil koste samfunnet,og det er ikke "nok" barn som dør av GBS! Selvfølgelig er ikke leger allmektige- det er det heller ingen som forventer..Men da må jammen ikke legene opptre som konger heller! gang på gang etterlyser man litt mer ydmykhet og verdien av å kunne lytte til mor! Dette er muligens ikke noe man lærer på skolen,men en medfødt egenskap som er gull verdt i et slikt yrke..
♥Bubble♥ Skrevet 25. oktober 2009 #25 Skrevet 25. oktober 2009 englemamma77 Jeg skjønner godt du blir provosert når jeg blir det. Jeg har 2 SA'er bak meg og vet det er ille men kan ikke tenke meg hvordan du føler det når du har mistet ett barn. Synes enkele innen helsevesnet i Norge rett og slett er udugelige når det kommer til gravide. Man får mangelfull info og slett oppfølling av enkelte. Håper du får den oppføllingen du har krav på denne gangen. Masse lykke til alle sammen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå